Trap in beukenhout renoveren

Hout3600

Nieuw lid
13 jan 2025
2
0
Limburg (België)
Hallo,

Ik zou graag onze trap willen renoveren. Zoals je kan zien is deze afgesleten en heeft hij zwarte plekken.
De trap zou gemaakt zijn van massief beukenhout. Ik zou graag de trap willen in zijn originele kleur (beuk).
Niet dus gelijk op de foto met een gele schijn. Zou het haalbaar zijn om deze trap af te schuren en dan te behandelen
met een Rubio 2C? Of is dit onbegonnen werk? Of beter alleen de treden opschuren en behandelen en de rest wit verven
of dergelijk?

Alvast bedankt.

Niels

Bijlagen

• Trap.jpeg
    Trap.jpeg
    102,9 KB · Weergaven: 43

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.426
2.072
Terkaple
www.woodworking.nl
Metabo heeft een apparaat dat geschikt is om o.a. trappen te renoveren, een lakfrees noemen ze het ding.

Als je wat zoekt vind je veel meer info. Als je overigens zoekt op ons forum vind het het onderwerp trap renoveren ook vaker terug.

jaap

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
220
49
Oss
de zwarte plekken komen gewoon van de slijtage.
maar vraag me af of een product als rubio geschikt is voor zoiets.
Normaal word voor trap juist een hardere lak ( PU lak ) gebruikt omdat de belasting hoger is al bij een een kozijn of meubels.
Ook zie ik dat er geen rubber in de traptrede zit. Ook dit zou wellicht slijtage ( naast glijden ) aan de voorzijde kunnen voorkomen.
Het hout op zich is niet zacht dus dat kan het niet aanliggen. maar om hem helemaal te schuren is wel te doen maar toch een behoorlijke klus.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
220
49
Oss
DIAGLAS van Frencken zeer goede ervaringen mee

Volgens mij is dat ook een pu lak.
Die zijn meestal iets kras en slijtvaster dan andere lak. En kwa merk maakt niet zoveel uit. Is vaak waar de persoon goede ervaringen mee heeft dus is niet zo van belang. Maar rubio is olie of wax en derhalve minder geschikt voor dergelijke slijtvaste delen.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
897
196
Met eigenlijk iedere afwerking maar zeker met een olie/hardwax verander je de kleur. Dus vragen om de originele kleur in combinatie met een afwerking met olie... ja, dat is onbegonnen werk. Ik zou voor een 2K PU lak gaan, bijv. Skylt ultramat. Dat geeft je namelijk minder verkleuring, dus blijf je dichter bij je doel.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.699
1.123
Riemst
Als ze niet gekleurd is volstaat het waarschijnlijk om de tredes te schuren. Een goede schuurmachine met het juiste schuurpapier klaart de klus. de hoekjes zal je handmatig moeten doen met krabber en stukje schuurpapier.
Onderschat deze klus niet. Een trap netjes kaal maken is heel veel eentonig werk. Doe je niet even op een vrij momentje.
Een alternatief kan gomstralen zijn. Kies dan wel een bedrijf die je woning niet veranderd in strandcabine.

Hout3600

Nieuw lid
13 jan 2025
2
0
Limburg (België)
Bedankt voor de reacties.

De Rubio oil plus 2C zal uitharden en zou volgens Rubio zelf zeer geschikt zijn voor trappen. Is het misschien realistischer zijn om alleen de treden zelf (bovenkant + 2 zijkanten) op te schuren en dan hiermee te behandelen met bvb 5% white ofzo zodat er een contrast ontstaat met het deel van de trap dat wel nog goed is?

Of beter dadelijk kijken voor gommen? Enig idee wat een richtprijs zou zijn voor het laten gommen + behandelen van deze trap?

Merci

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.293
2.311
Klein-Brabant, Vlaanderen
Enig idee wat een richtprijs zou zijn voor het laten gommen
vraag gewoon prijs aan een paar gommers

als er een laag op zit, dan dien je die er af te schuren
zit er olie op, dan zal die ingedrongen zijn, dus moeilijker te verwijderen
oorspronkelijke kleur kan een utopie zijn
hout verkleurt onder invloed van het licht
hoe minder kleurstof in de afwerking zit, hoe sneller de verkleuring
voor een trap uit eik heb ik goeie ervaring met ciranova
zitten in west-vl
stel de vraag rechtstreeks aan hen

gommen dien je uit te besteden
afwerken kan je zelf

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.