Trap dicht maken

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Beste forummers,

Dit voorjaar had ik zelf al de treden van onze trap dicht gemaakt en de aannemer die de dakkapel zou maken zou ook de trap verder afsluiten met een paneel en een schuifdeur. Beide "klussen" was hij vergeten dus ga ik het dicht maken van de trap nu zelf maar aanpakken voordat het stookseizoen echt begint.
De deur is het eenvoudigst, een kader van 18mm mpx met daarop twee platen van 6mm berken mpx, Dat is met een 25-30kg nog net te tillen / bewerken. Als iemand andere ideeen heeft, dan hoor ik het graag.
Maar ik heb nog de volgende zaken die ik moet oplossen
- 1 wat is een goed systeem voor de schuifdeur?
Ik wil de meeste krachten laten opnemen door de muren en de doorlopen spil, omdat ik niet kan inschatten hoeveel de constructie van het verlaagde plafond kan hebben.
liefst twee zijde softclose
-2 Wat zou een mooie oplossing zijn voor het dichtzetten van de grote opening tussen beide trapspillen? Met name hoe ik de korte spil kan verlengen ben ik nog niet uit. Deze moet namelijk doorlopen om te zorgen dat de deur mooi alles afsluit.

BVD
 

Bijlagen

  • IMG_1180.jpg
    IMG_1180.jpg
    54,1 KB · Weergaven: 58
  • trap_maten.JPG
    trap_maten.JPG
    94,6 KB · Weergaven: 58

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Ik heb wel eens iets vergelijkbaars gemaakt, maar dan met 3 deuren die gewoon draaien. Die mensen wilden de hele wand dicht. Die trapspil lijm je gewoon een stuk op. 2 deuvels van 20mm er in. Schuifdeur frame komt voor de spillen te staan. Bij de lichtschakelaar zet je een lat op de muur van de dikte van je trapboom en langs het plafond laat je die door lopen naar de andere muur daar zet je de schuifdeurrail op vast. Bij de trapbomen gebruik je een metalen hoek. Daarna kan je de deklat over de rail tegen de voorkant van de plafondlat monteren. Paneel tussen de trapbomen monteer je tegen twee latjes die je op de trapbomen schroeft.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
kan je de trapruimte niet op de verdieping waar die toekomt, afsluiten ?
Dat kan, hebben we ook naar gekeken maar is afgevallen. Als je naar boven loopt met kind op de arm en de deur is dicht ben je met de deur bezig; vonden we niet zo veilig. Dat is de belangrijkste reden, in open stand komt hij ook nog deels voor de trap naar zolder en je verwarmt nog steeds een deel van trapgat ook al heb ik alle treden dichtgemaakt.
Dat je alles in een paar uur klaar hebt woog daar niet tegen op.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Even een update van hoe het er nu voor staat:schuifdeur01.jpeg

De grepen moet ik nog inbouwen en er komen nog wat "aanpassingen" en het schilderwerk verdient nog wat zorg.
Ik heb ook twee ondergeleiders gevonden waardoor de deur altijd minimaal op 1 plek wordt geleid als je hem van links naar rechts schuift.
De afwerking heeft zoals altijd weer de meeste tijd gekost, maar het grote tochtgat is dicht. Volgende klus is aanbrengen van trapverlichting met zigbee besturing, de stroom kan ik waarschijnlijk uit de toiletruimte halen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.