Trap beschadigingen repareren

Patrickb84

Nieuw lid
27 mei 2020
4
0
Momenteel ben ik bezig om 2 trappen op te knappen.
In eerste instantie was het de bedoeling om de trap geheel wit (RAL9010) te maken maar uiteindelijk besloten om de tredes in de originele houtkleur te houden.
Zodat er toch wat meer variatie is.
Leuk idee maar heel wat schuurwerk kwam ik achter.

Nu heb ik wat diepe beschadigingen in de trap die ik niet kan wegschuren.
Deze wil ik vullen maar ik twijfel wat hiervoor de beste manier is.
Na wat zoekwerk op internet kwam ik Cellocol BS tegen wat je kunt mengen met schuurstof.

Maar soms lees ik ook dat je beter epoxy kunt gebruiken wat je dan mengt met schuurstof.
Wat is in dit geval slijtvaster en beter qua resultaat?
Ik lees dat je voor epoxy ook nog een filler nodig hebt om het dikker te maken.

Of zal het ook kunnen met bijvoorbeeld Renoquick epoxy plamuur (wit) die ik meng met de schuurstof. (Deze heb ik al thuis)
Ik wil de trap gronden en daarna aflakken met een transparante trappenlak op basis van waterverdunbare, 2-componenten polyurethaanlak.

Ben aardig aan het zoeken geweest wat de beste oplossing is maar heb hier nog wat twijfels over.


IMG_0117 (Small).jpg
 
Laatst bewerkt:

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
688
717
de buurt van den bosch
osmo heeft een houtvuller in diverse kleuren,heb hier geen ervaring mee maar mischien zit jou kleur erbij.zo te zien is het vurenhout(.osmo woodfiller.)is op waterbasis dus kan je het afwerken met jou beschreven trappenlak.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf noesten en hapjes er omheen in een tafel gevuld met deze noestenvuller.
De noesten met een donkere kleur, wat kleine gaatjes lichter, meer in de kleur van het hout zelf. Je ziet het wel, maar het valt bijna niet op.
Je moet nog wel even bij het bedrijf informeren of het geschikt is voor hoe jij het wilt gebruiken.

Waarschijnlijk wel een te dure oplossing voor wat je zoekt, maar om te voorkomen dat je later zegt "als ik had geweten dat dat spul er was..."

P.s. ik weet niet of je voor de afwerking al een exacte lak in gedachten had, maar ik heb hele goede ervaringen met Skylt Otiginal lak (of Trae-Lyx, dat is schijnbaar precies hetzelfde).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ja ik heb die van knotec ook. Zelf probeer ik zo min mogelijk te plamuren op de traptreden. Zit wat beweging in. En kan er sneller uitkomen/afbreken. Door het transparant te willen afwerken maar je het jezelf een stuk lastiger om het te vullen. Succes.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ik kan op de foto niet goed zien hoe die beschadigingen er precies uit zien, maar is het ook niet een optie om de beschadiging uit te boren en er een prop hout in te lijmen?
 

Patrickb84

Nieuw lid
27 mei 2020
4
0
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb het uiteindelijk gevuld met Frencken kneedbaar hout.
Hierbij heb ik de kleur naturel gebruikt want vuren/ grenen was in mijn geval toch te donker.
Vanwege mijn vakantie heb ik er nu tijd voor.

Gisteren nog weer druk aan het schuren geweest want ik kreeg de verkleuring van het hout aan de onderzijde van de tredes er erg moeilijk af.

Gelukkig is dit uiteindelijk gelukt met korrel 40 maar het is wel flink veel werk.
Ik snap nu in ieder geval wel waarom velen voor zo'n trap renovatie set kiezen.

Op deze trap heeft eerder volgens mij vloerbedekking gezeten en het lijkt erop dat ze het destijds ook niet echt goed kregen want ik kwam verschillende schuurkringen tegen die ik er bijna niet uitgeschuurd kreeg.

Ik ben in ieder geval zelf flink benieuwd naar het resultaat straks.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.