Trae Lyx ultra mat proberen

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
134
25
Breda
Hallo houtbewerkers,

Voor een nieuw project, het maken van een bar van Eiken massief en Eiken gefineerd MDF, zit ik nog te twijfelen over de afwerking.
Ik wil graag een onbehandelde matte uitstraling en heb een potje Trae Lyx liggen, maar nog nooit gebruikt. Voor wat andere projectjes heb ik Osmo en Rubio Monocoat hardwaxolie gebruikt en het hout voelt prettig aan na verwerking. Nu valt de Osmo i.v.m. vergeling af, de Rubio Monocoat met 5% wit pigment is nog wel in de race. Nu wil ik Trae Lyx op een proefstukje proberen, maar ik kan niks vinden over de verhoudingen van de lak + verharder. Als ik de verhader open en er een beetje uit haal, kan ik die daarna toch gewoon weer sluiten? Is het mogelijk de lak zonder verharder te gebruiken om te proberen of geeft dat niet dezelfde uitstraling? Als ik naar foto's/plaatjes kijk ziet die Trae Lyx er heel goed uit, maar ben benieuwd hoe het aanvoelt. Hoe zit het met schuren, heb nu de gefineerd MDF platen geschuurd met korrel 120. Het massief hout moet ik nog schuren. Graag wat adviezen :cool:.

Edit: heb de verhoudingen inmiddels gevonden 1:14

Laatst bewerkt:

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
171
64
Brussel
Voor het proefstuk hoef je de verharder niet toe te voegen. Het uitzicht wordt daardoor niet anders. Al kan het wel, voeg dan in verhouding toe, je kan de verpakking gewoon terug sluiten.

Technische fiche, zie Rigo Verffabriek (Skylt is hetzelfde als Trae Lyx). Daar wordt vermeld 3 lagen te zetten en enkel met P120 te schuren tussen laag 2 en 3. Hier op het forum lees ik soms dat er met fijnere korrel wordt tussengeschuurd en ook tussen laag 1 en 2.

Ik heb er zopas een eiken keuken mee afgewerkt, deels massief en deels dikfineer. Alles eerst geschuurd met P120, daarna geborsteld met RVS borstel. Daardoor had ik amper last van opstaande vezels, en wou ook geen superglad resultaat, dus ik heb enkel zeer lichtjes geslist met P180 tussen laag 2 en 3. De binnenzijde van de schuiven zijn niet geborsteld en daar kwamen de vezels veel meer recht te staan.

Verder heb ik ook wel ervaring met Osmo en Rubio. Dat zijn prima producten, maar op termijn is de vlekbestendigheid toch minder. Zeker als je bv. rode wijn zonder onderleggers aan je bar gaat drinken.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
134
25
Breda
Bedankt voor de tips! Dan ga ik een proefstukje maken zonder verharder, kan gewoon met 1 laag aanbrengen neem ik aan?
Voordat ik Osmo of Rubio ga aanbrengen maar ik het hout vochtig, zodat de vezels omhoog gaan staan en schuur ik het nog lichtjes, dat wilde ik nu ook doen. Borstelen heb ik nog nooit geprobeerd, dat zou ook nog een optie zijn. Kan dat ook op de gefineerde MDF?

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
171
64
Brussel
Het ziet er hetzelfde uit na 1 of 3 lagen, maar waarom geen 3 lagen voor de zekerheid op je teststuk? Met een droogtijd van 3-4u tussen de lagen kan je dat op 1 dag doen.

Voor het aanbrengen van een oliegebaseerde afwerking zou ik het hout niet nat maken. Olie ruwt de vezels niet op in tegenstelling tot vernis en je schuurpapier loopt vol.

Ik zou het niet riskeren om de gefineerde MDF te borstelen. Die fineerlaag is vaak minder dan 1mm en je hebt al geschuurd met P120. Maar test het eens op een proefstuk, als er geen MDF tevoorschijn komt, zit je goed. Zorg ervoor dat je een RVS borstel gebruikt of indien niet, er geen ijzerdeeltjes achterblijven. Dat geeft op eik zwarte spikkels icm watergedragen vernis.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
134
25
Breda
Voor het aanbrengen van een oliegebaseerde afwerking zou ik het hout niet nat maken. Olie ruwt de vezels niet op in tegenstelling tot vernis en je schuurpapier loopt vol.
Als je Eiken nat/vochtig maakt, dus ook met olie dan gaan de vezels toch omhoog staan? Zo heb ik het tenminste begrepen... maar zou graag willen weten hoe het echt zit, dat scheelt weer een hoop werk met nat maken en extra schuren ;)

Net 2 uur geleden de eerste proeflaag er op gezet, toch en een beetje verharder er in gedaan (verhouding gegokt) en het ziet er inderdaad uit als 'onbehandeld.' Ben benieuwd hoe het aanvoelt, daar wacht ik nog even mee. Het blad wil ik misschien gaan borstelen, dat geeft lijkt me wel een mooi effect. Kan iemand een borstel aanbevelen voor de accu boormachine of de haakse slijper?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
489
218
Het is vocht, als in water, dat de vezels omhoog laat staan, ik vermoed door absorptie.
Bij olie of verf op oplosbasis gebeurt dat niet.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.