Tom Fidgen maakt een houten schaaf

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.400
2.051
Terkaple
www.woodworking.nl
We hebben een aantal forummers die hele mooie schaven kunnen maken en dat ook op ons forum hebben laten zien.

Meubelmaker Tom Fidgen, een leerling van James Krenov, werkt uitsluitend met handgereedschap en is een serie gestart over het maken van een houten schaaf volgens de Krenov methode.
Misschien is deze serie voor ons hier ook de inspiratie dat er meer forummers zijn die hun eigen schaaf gaan maken. In ieder geval denk ik dat het een mooie serie wordt, Tom is een goede verteller met heel veel kennis.

Dit is de link naar het eerste filmpje.

jaap

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd en klaas0639

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.400
2.051
Terkaple
www.woodworking.nl
Door tom fidgen zijn boeken ben ik overgegaan op handmatig meubeltjes maken.
Natuurlijk ook schaven.Ga toevallig vandaag beginnen aan een nieuwe schaaf.
(met ronde zool)Later komt nog een schaafbeitel uit japan binnen.wordt een kanna.
Je zult er vast wat van op het forum laten zien, ben erg benieuwd.

Ben ook nieuwsgierig naar de schaafbeitel uit Japan, heb je die rechtstreeks besteld?

jaap

P.s. omdat het filmpje van tom fidgen niet op andere websites afspeelt heb ik het daar als link geplaatst. Vond nog wel een leuk artikel over hem: https://www.rayonier.com/stories/re...view-with-the-unplugged-woodshops-tom-fidgen/

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.879
3.212
Gaanderen
Ik heb net even snel de link geopend en dacht even dat ik catweazle zag (voor allen die die niet kennen kinderserie begin jaren 70)
Ga vanavond eens kijken en mijn boek over schaven opzoeken (hock)

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
80
114
Vlijmen
(met ronde zool)Later komt nog een schaafbeitel uit japan binnen.wordt een kanna.
Kan niet wachten op de eerste verhalen/fotos ☺️. Puur uit nieuwsgierigheid, heb je zelf een toogschaaf nodig voor een ander project??

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.879
3.212
Gaanderen
Het maken van diverse gereedschappen vind ik heel leuk om te doen. Dit soort dingen heeft vaak een leercurve ook al kan je veel uit boeken en youtube halen. De twee schaven die ik in de planning heb zullen voor een groot deel van metaal zijn.
Toch kijk ik graag naar speciale houten schaven. Ik zie het bouwverslag hier wel verschijnen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.879
3.212
Gaanderen
Geïnspireerd door de schaafbeitels van handtools only, die we hierboven kunnen zien, kreeg ik van ochtend een mail van dictum met hierin een soortgelijke schaaf. Hier de link Zen-Wu Premium Schlichthobel »Sun Ruko« | Japan Hobel | Dictum
Aangezien ik in het geheel geen houten en ook geen japanse schaven heb, dacht ik: die zal ik dus even bestellen. Kan ik proberen of ik dit wat vind. Een ding vind ik er in ieder geval zeer onaangenaam aan deze schaaf en dat is het prijskaart. Ik begrijp dat kwaliteit wat mag kosten en ben je liefhebber/verzamelaar kan is dit waarschijnlijk wel iets voor jou.
Zelf maken is dan ook een goede oplossing.
Zijn dit soort beitels ook los te koop. Hoeft natuurlijk niet van deze maker te zijn, maar wel Japans.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.400
2.051
Terkaple
www.woodworking.nl
Afgezien van het gezeur over prijs is de Zen-Wu een Japanse schaaf die in China gemaakt wordt. Als je een traditionele Japanse schaaf zoekt is dit echt wat anders. Hier is niet een smid met generaties ervaring in de weer geweest met zacht oud ijzer om dat samen te smeden te harden met het mooiste witte of blauwe papierstaal. Die kleur aanduiding komt van de kleur papier waarin Hitachi het staal verpakt.

De Zen-wu heeft een beitel van Magnacut dat samengebracht is met messing. Magnacut is nog maar paar een paar jaar op de markt en erg populair in de messenwereld. Het combineert roestvast met taaiheid en lang behoudt van scherpte. Prachtig maar heeft niks met traditioneel Japan te maken op looks na. Het is waarschijnlijk wel een hele goede schaaf.

Dictum heeft wel deze Japanse schaaf maar ipv over de kwaliteit en authenticiteit daarvan zal het ook wel alleen over de prijs gaan. Dat vind ik persoonlijk wel een verarming van ons forum, je kunt bij niks meer schrijven over bijzonder gereedschap of het gaat over de prijs en wordt het vergeleken met gereedschap dat in massa in lage lonen landen wordt gemaakt.

Om aan de slag te gaan met een Japanse schaaf koop je onder de 100 euro een prima schaaf om ervaring op te doen. Misschien een keer vaker slijpen, maar het gebruikte staal is meestal echt heel scherp te slijpen.

Baptist heeft ook een serie niet te dure Japanse schaven zag ik van de week al googelend, maar daar zitten wisselmesjes in. Een soort David schaafde of een Rali wordt het dan. Zou niet mijn keuze zijn om ervaring op te doen met een Japanse schaaf.

Misschien is dit wel de aanleiding om nog een keer wat te schrijven over de Japanse schaaf. Onze stalen en houten westerse schaven hebben een vlakke zool. Een Japanse schaaf heeft dat niet. @Bert Vanderveen heeft daar wel eens wat over geschreven.

jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.400
2.051
Terkaple
www.woodworking.nl
Ja, een beitel van yokosaka masato.70 mm breed.
gaat via een meubelmaker.Is lang geleden gemaakt maar
wel nieuw.Wordt een kanna van 290mm lang,88 mm breed
en 36 mm dik.Schaafbed van 38 gr.Dit was het advies
wat ik gekregen heb.
Bekijk bijlage 151779
Bekijk bijlage 151778
Mooie beitel, ben heel benieuwd hoe het bevalt, de traditie en handwerk spat er van af.

Ik heb uit nieuwsgierigheid even gegoogled op de naam en kwam bij deze winkel uit, waar ze ook andere mooie spullen hebben. Volgens mij is importeren uit Japan geen goedkope zaak met verzendkosten en belasting.

jaap

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
894
1.001
de buurt van den bosch
Geïnspireerd door de schaafbeitels van handtools only, die we hierboven kunnen zien, kreeg ik van ochtend een mail van dictum met hierin een soortgelijke schaaf. Hier de link Zen-Wu Premium Schlichthobel »Sun Ruko« | Japan Hobel | Dictum
Aangezien ik in het geheel geen houten en ook geen japanse schaven heb, dacht ik: die zal ik dus even bestellen. Kan ik proberen of ik dit wat vind. Een ding vind ik er in ieder geval zeer onaangenaam aan deze schaaf en dat is het prijskaart. Ik begrijp dat kwaliteit wat mag kosten en ben je liefhebber/verzamelaar kan is dit waarschijnlijk wel iets voor jou.
Zelf maken is dan ook een goede oplossing.
Zijn dit soort beitels ook los te koop. Hoeft natuurlijk niet van deze maker te zijn, maar wel Japans.
Misschien is het een idee om een wat goedkopere schaaf te kopen bij dieter,baptist of waar dan ook en dan zelf de body te maken.In europa zou ik niet weten waar ze los te koop zijn.de mijne is hier besteld.

• Leuk
Waarderingen: jaap

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
894
1.001
de buurt van den bosch
Mooie beitel, ben heel benieuwd hoe het bevalt, de traditie en handwerk spat er van af.

Ik heb uit nieuwsgierigheid even gegoogled op de naam en kwam bij deze winkel uit, waar ze ook andere mooie spullen hebben. Volgens mij is importeren uit Japan geen goedkope zaak met verzendkosten en belasting.

jaap
Ik zag je berichtje te laat,dat is de winkel inderdaad.

• Leuk

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
894
1.001
de buurt van den bosch

jaap
Geen probleem,je moet jezelf een keer kietelen;)

• Leuk

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
250
120
Omgeving Alkmaar
Oh ik hoop ook dat je hier wat van gaat laten zien. Ik ben zelf nu een op een atedai geïnspireerd werk-/ schaafbankje aan het maken en was aan het kijken of ik ook niet eens zelf een kanna kan maken.

• Leuk

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
894
1.001
de buurt van den bosch
Oh ik hoop ook dat je hier wat van gaat laten zien. Ik ben zelf nu een op een atedai geïnspireerd werk-/ schaafbankje aan het maken en was aan het kijken of ik ook niet eens zelf een kanna ka

Oh ik hoop ook dat je hier wat van gaat laten zien. Ik ben zelf nu een op een atedai geïnspireerd werk-/ schaafbankje aan het maken en was aan het kijken of ik ook niet eens zelf een kanna kan maken.
Hierbij een plan van aanpak volgens dieter schmid feine werkzeuge

• Leuk
Waarderingen: Joseph

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.879
3.212
Gaanderen
Net even gekeken. Veel is uitverkocht. Deze vond ik wel leuk Koun Smoothing Plane Blades (Kanna) by Ishido Master 蔵出し 石堂輝秀作 光雲 仕上げ鉋 刃のみ 70mm
Ik luister wel naar adviezen en soms volg ik ze ook op.
Het advies van handtools only om een eenvoudige hier binnen de EU te bestellen en zelf een body te maken zal ik wel opvolgen.
Ik vraag wel aan mijn schoonzoon of hij er een meebrengt uit Japan als hij daar weer heen gaat. Wanneer dat is ??????? Sommige van mijn projecten duren wel 10 jaar dus ik heb de tijd. Heb ik zo'n schaaf nodig? Ja want er zit nog geen japanse schaaf in mijn verzameling.

Laatst bewerkt:
  • Haha

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
894
1.001
de buurt van den bosch
Net even gekeken. Veel is uitverkocht. Deze vond ik wel leuk Koun Smoothing Plane Blades (Kanna) by Ishido Master 蔵出し 石堂輝秀作 光雲 仕上げ鉋 刃のみ 70mm
Ik luister wel naar adviezen en soms volg ik ze ook op.
Het advies van handtools only om een eenvoudig hier te bestellen en zelf een body te maken zal ik wel opvolgen.
Ik vraag wel aan mijn schoonzoon of hij er een meebrengt uit Japan als hij daar weer heen gaat. Wanneer dat is ??????? Sommige van mijn projecten duren wel 10 jaar dus ik heb de tijd. Heb ik zo'n schaaf nodig? Ja want er zit nog geen japanse schaaf in mijn verzameling.
Ik bestel het niet zelf,ik ga af op de ervaringen van wat bevriende meubelmakers.
Ze hebben diverse spullen besteld,ik hoor wel wanneer het binnen is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.