Toerental schuurmachine

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Bij elk schuurmachine zit wel een toerental knop op. Met schuurmachine bedoel ik excenter-, vlak-, bandschuurmachine. Meestal regel ik de toerental op gevoel, waarbij ik prettig vind werken. Een te hoog toerental maakt de machine meer herrie en trilt dusdanig dat mij een nerveuze indruk maakt. En bij een te laag toerental dans de machine over je werkstuk. Dus dan ga ik er tussen in zitten.
Maar is dit juist?

En is mijn stelling juist hoe fijner de korrel schuurpapier is, des te lager het toerental? Of staat de korrelfijnheid schuurpapier hier los van? En de toerental alleen bepalend voor de snelheid waarmee je werkstuk glad wilt hebben? Ik vind geen literatuur over schuren met betrekking tot toerental, ook bij de gebruikershandleiding vind ik deze niet terug. Bij boren, frezen, zagen en slijpen/polijsten vind ik wel het een en het ander, dikwijls staat het ook nog op de machine afgebeeld.


Ik stel deze vraag, omdat ik vorige week uren lang met korrel 60 heb staan te schuren om schaafplekken/krassen uit te schuren (met schuurpapier, geen abranet). Bij hoger of lager toerental leek het niet veel uit te maken. Althans zo ervaar ik. Daarom dacht ik misschien zit ergens een optimum in toerental is waarbij de schuurpapier voldoende contact legt om het materiaal af te nemen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Volgens mij is met name de temperatuur belangrijk - niet te heet, anders beschadig je eerst de lijmlaag van het klitteband van je machine, of (erger) je verbrandt het hout.

De temperatuur hangt uiteraard af van het toerental, maar ook van de druk en het schuurpapier.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Als er een verflaag of iets dergelijks op zit is dit bepalend voor je toerental. Zelf schuur ik machinaal meestal op maximum toerental. Sommige verven plakken erg en dan gaat het toerental terug. Ook op mijn fein driehoekschuurmachine heb ik een klein vingerzooltje. Deze gebruik ik nooit meer op maximum:eek: klittenband smelt snel. Druk zetten doen we allemaal weleens.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Dank jullie wel voor de reacties. Het filmpje heeft me ook geholpen, vooral de voor en nadelen van elk type machine.

Het lijkt er op dat ik met mijn gevoel wel goed zit qua toerental. Dit voel je trouwens ook wel tijdens het schuren. Afgelopen week heb ik me eigen verdiept in verschillende schuurmiddelen en kwam achter dat daar nog te halen valt. De schuurpapieren die ik nu heb zijn van een middenmoot (Bosch excenterschuurpapier en Bosch schuurband). Dit kan dus beter.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
langzame toeren zijn om tussen verflagen te schuren en plamuur schuren.
Anders wordt het papier te warm en gaat de verf er aan plakken of loopt het vol met plamuur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.