Toch Ondar

Tochondar

Nieuw lid
12 nov 2020
10
7
48
Stad aan 't Haringvliet
Beste Forumleden,

Ook ik ben nieuw hier, lees al even mee. En laatste tijd wat frequenter als vroeger.

Ik ben Olivier Zegwaard, vroeger noemde ik mij Ondar op diverse fora, maar nadat dat een keer niet meer kon, is dat Tochondar geworden.
Ik woon op het mooie eiland Goeree Overflakkee, ben 44 jaar en woon samen met mijn vrouw, twee dochters van 10 en 9 en mijn zoon van 3.

Mijn hobbies betreffen 2cv, zeilen en klussen, waaronder dus graag met hout.

Afgelopen zomer heb ik een picknicktafel gemaakt van Douglashout met handgereedschap (behalve de gaten voor alle deuvels, want er is geen spijker of schroef gebruikt) en in de nazomer heb ik zelf mijn schuur vervangen. Betonvloer laten doen en de houtskeletbouw zelf gedaan. En hierin is dus nu ook plek voor mijn hobbies. Garage voor de eend (ca. 2,7x6m) en werkplaats (ca. 3-4x6m).

Ik heb qua gereedschap van alles, alles eerst budget gekocht en zodra dat stukgaat of ik het veel gebruik koop ik iets goeds (minder slecht voor sommigen misschien), hiervan een greep welke ik veel gebruik:

Handzagen (3x S&J, 1x Veritas)
Beitels van de Lidl
Zaagtafel Hitachi C10ra (op zoek naar iets beters)
Lintzaagje Atika BS205 (op zoek naar iets beters)
Invalzaag scheppach CS 55 (veel mee gedaan, eigenlijk best heel tevreden over, linealen wel aan vervanging toe)
Blauwe Bosch accu tol (12 en 18V)
Blauwe Bosch bouwstofzuiger
Vanalles nog voornamelijk el cheapo...

Wat betreft de zaagtafel en lintzaag...
Daar sta ik open voor suggesties, budget max. 600 totaal, want de schuur is wat duurder uitgevallen als gehoopt. Dus tweedehands is the way to go...

Groeten,

Olivier Zegwaard
aka Tochondar
 

Bijlagen

  • Resizer_16056343979372.jpg
    Resizer_16056343979372.jpg
    656,9 KB · Weergaven: 51
  • Resizer_16056343979371.jpg
    Resizer_16056343979371.jpg
    637,5 KB · Weergaven: 51
  • Resizer_16056343979370.jpg
    Resizer_16056343979370.jpg
    596,9 KB · Weergaven: 51

PaulieW

Nieuw lid
19 nov 2020
15
10
Hallo Olivier,
Ik zie dat jij een Zaagtafel Hitachi C10ra heb. Hoe bevalt deze? Ik ben op zoek naar een redelijke tafel voor een redelijke prijs en deze wordt als redelijk goed beoordeeld in deze klasse.
Gr. Paul
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Goedemiddag Olivier,

Welkom op het forum! Ik lees dat je open staat voor suggesties voor een zaagtafel. Nu is mijn zaagtafel in de aanbieding vanwege verhuizing. Zie het draadje: Duceroir zaagtafel te koop. Mocht je interesse hebben laat maar weten, prijs is onderhandelbaar. Hou je nog een mooi bedrag over voor een 2e hands lintzaag.

Hartelijke groet,
Thomas
 

Tochondar

Nieuw lid
12 nov 2020
10
7
48
Stad aan 't Haringvliet
Hallo Olivier,
Ik zie dat jij een Zaagtafel Hitachi C10ra heb. Hoe bevalt deze? Ik ben op zoek naar een redelijke tafel voor een redelijke prijs en deze wordt als redelijk goed beoordeeld in deze klasse.
Gr. Paul

Hi Paul,

Op zich heeft de zaag zich goed bewezen, veel mee gezaagd... Planken, platen, balken, enz...
Maar bij dikkere balken vurenhout (>50mm) heeft ie wel moeite met langszagen...
De langsgeleider is licht hol/bol, daar moet je wel rekening mee houden. Maar het tafelblad zelf is top, mede door de parallelgroeven, daardoor kan je heel makkelijk de langsgeleider goed parallel zetten vlak voor je deze vastdraait.
De verstekgeleider heb ik weinig gebruikt, dan pak ik al gauw een handzaag.
En de afzuiging is niet heel top...

Zodra ik een ander heb, komt deze te koop voor 100 euro...

@thomas: Mooie zaagtafel, zal in dat draadje reageren...

Groeten,
Olivier
 
  • Leuk
Waarderingen: PaulieW

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.