Titanium beitels van Zen-Wu

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.340
1.972
Terkaple
www.woodworking.nl
De naam Zen-Wu is hier wel eens vaker voorbij gekomen. Dictum heeft er nu beitels van Zen-Wu die gemaakt zijn van titanium. Voor het snijdende deel zit er een stukje hardmetaal onder, dat met zwaluwstaarten aan het titanium vast zit. Handvat van gestabiliseerd esdoorn, erg mooi gemaakt.
Ambachtelijke houtbewerkers neigen veel naar traditionele gereedschappen, vaak nieuw gemaakt naar oude voorbeelden. Dit is lijkt ook traditioneel, maar de gebruikte metalen wijken toch wel erg af. Wel erg mooi gemaakt!

745323_10_P_WE_8_Zen_Wu_Premium_Titan_Stemmeisen_Satz_5_teilig_WZ_jpg_430x430.jpg

745323_04_P_WE_8_Zen_Wu_Premium_Titan_Stemmeisen_Satz_5_teilig_WZ_jpg_430x430.jpg

Zen-Wu is een Chinees bedrijf dat nog meer gereedschappen maakt, echt wel de moeite waard om even te kijken. Zen-Wu Toolworks | Tools that empower

jaap

Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
463
202
Interessant, dankje voor het delen!
Ambachtelijke houtbewerkers neigen veel naar traditionele gereedschappen, vaak nieuw gemaakt naar oude voorbeelden. Dit is lijkt ook traditioneel, maar de gebruikte metalen wijken toch wel erg af. Wel erg mooi gemaakt!
Ze lijken inderdaad heel mooi gemaakt. Die zwaluwstaart-verbinding voor het opgelegde staal is erg elegant gedaan, ziet er chique uit.
Tegelijkertijd komt het op mij over als overbodig complex. Die zwaluwstaart is alleen nodig omdat het staal moet worden verbonden aan titanium, dat kan niet op de normale manier worden opgelegd. De keuze voor titanium vind ik in de eerste plaats al opvallend. Ja, titanium is lichter dan staal, dat vinden sommigen misschien prettig. Maar het is ook fors duurder, en functioneel zie ik geen meerwaarde. Ik prefeer zelfs zwaardere beitels, anders worden ze topzwaar. Maar dat is persoonlijke voorkeur.

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar en rinus

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.589
613
Op welke machine kun je deze metaal combinatie slijpen. En welke stenen moeten je daarvoor op je machine hebben?
Dat staat er niet bij.
Met CBN moet je ook oppassen , een select groepje aan metalen mag erop. Widia en constructiestaal mogen er bijvoorbeeld al niet op niet op.

Groeten

Ornament

LFlab

Post veel
7 mei 2018
982
316
Rosmalen
Mooie beitels inderdaad, klinkt wel een beetje als een oplossing op zoek naar een probleem, maar fraai is het zeker.
Benieuwd naar de standtijd van de snijkant, en dan vooral als je de klopper gebruikt en in hardere houtsoorten.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.340
1.972
Terkaple
www.woodworking.nl
Op welke machine kun je deze metaal combinatie slijpen. En welke stenen moeten je daarvoor op je machine hebben?
Dat staat er niet bij.
Met CBN moet je ook oppassen , een select groepje aan metalen mag erop. Widia en constructiestaal mogen er bijvoorbeeld al niet op niet op.

Groeten

Ornament
In de link naar Dictum, die het verkoopt, staat waarmee je ze kunt slijpen.

jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.340
1.972
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie beitels inderdaad, klinkt wel een beetje als een oplossing op zoek naar een probleem, maar fraai is het zeker.
Benieuwd naar de standtijd van de snijkant, en dan vooral als je de klopper gebruikt en in hardere houtsoorten.
Je kunt met deze oplossing een stukje van het allerbeste gereedschapstaal gebruiken, dan zonder warmtebehandeling, smeden etc aan de beitel bevestigd wordt. Je kunt het eenvoudig prachtig vlak slijpen voordat je het monteert. Bij machinale houtbewerking (en metaal etc) vinden we het tegenwoordig heel gewoon dat er een apart hardmetalen snijplaatje met een schroefje of zo gebruikt wordt.

Of het allemaal nodig is, is aan de eventuele koper. Maar ik vind het wel gaaf dat er toch weer iemand is die een oplossing bedenkt om (waarschijnlijk) goede beitels te maken zonder te smeden etc. 'Gewone' japanse beitels, maar ook de zo gewaardeerde oude beitels van vroeger waren gelamineerd van een zachte en een harde staalsoort. Ze zijn niet goedkoop, maar een stuk goedkoper dan een Tasai beitel b.v. Het is ook wel wat ik zou noemen 'designers' gereedschap. Als je voor dat design wat extra wil betalen is toch prima? Dat doen we met kleren, schoenen, auto's etc.

En bij gereedschap is het gelukkig nog steeds zo dat de ambachtsman het resultaat bepaald..

jaap

LFlab

Post veel
7 mei 2018
982
316
Rosmalen
Je kunt met deze oplossing een stukje van het allerbeste gereedschapstaal gebruiken, dan zonder warmtebehandeling, smeden etc aan de beitel bevestigd wordt. Je kunt het eenvoudig prachtig vlak slijpen voordat je het monteert. Bij machinale houtbewerking (en metaal etc) vinden we het tegenwoordig heel gewoon dat er een apart hardmetalen snijplaatje met een schroefje of zo gebruikt wordt.
Dat snap ik, en ik ben ook bekend met beitels die gebruik maken van verschillende soorten staal, of verschillend behandeld staal.
En er zijn uiteraard frezen met wisselplaatjes.
Maar als je die (hardmetalen) wisselplaatjes bekijkt, die zien er aanmerkelijk anders uit dan snelstaal gereedschap, omdat het materiaal van wisselplaatjes (=hardmetaal) veel slechter tegen een stootbelasting bestand is.
De beitels die je postte hebben een snijgeometrie die vergelijkbaar is met conventionele beitels, en daarvan ben ik dus benieuwd of het heel blijft.

Maar, na het lezen van de specificatie, dat inzetstuk is geen hardmetaal, maar een poeder metallurgisch gereedschapsstaal, waarschijnlijk wat werk om het te slijpen, maar dat blijft wel heel idd.
En dat heeft als voordeel dat het niet per se compatibel hoeft te zijn met de rest van de beitel. En titanium is wat lichter dan staal (3700kg/m3 vs 8700kg/m3 of iets dergelijks), wel ook wat flexibeler dan staal (30%), dus, tsja

En smaken verschillen idd, ook daarvan ben ik me bewust, en daar ging mijn opmerking dus niet over.
Mooie beitels zijn het.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.131
Gaanderen
Rali maakt beitels met vervangbare ‘snedes’. Een interessant concept dat ik nog niet getest heb.

Die vind ik er niet uit zien. Maar dat is dus wel persoonlijk.
Ik zou ook geen HM steek of hak beitels kopen (voor hout) reden zie de opmerking van chevvy66 hierboven.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.322
3.134
Het probleem met zo'n houten vloer is dat die niet goed kan omgaan met snij en laswerkzaamheden. En ook wat op zwelt van de koelvloeistof van boor , frees, zaag en draai werkzaamheden. En ik ben bang dat de VVE er wat van vindt, als ik 20mm van de onderkant van de aluminium toegangsdeuren af slijp. En ik heb een beitel of 60/70, die bij elkaar nog geen 200 euro hebben gekost. Dus als daar wat aan geslepen moet worden, is dat niet zo kostbaar.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.