Tips

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Iets meer info zou welkom zijn. Wat wil je precies aftekenen, en waarop?

Als je bedoeld om de contouren van de binnenkant op bijvoorbeeld een plaat over te zetten, dan kan je een plaat ruigweg op maat maken, en dan met behulp van een grote carroseriering en potlood de uiteindelijke lijn op de plaat overzetten. Je hebt er ook speciale hulpmiddelen voor te koop, maar zelfs een klosje hout met een potlood eraan vast voldoet al.

In onderstaand filmpje zie je wat ik bedoel. Vanaf 20.30 minuten is het te zien. (erg leuke serie ook trouwens!)
Link naar een Youtube filmpje
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Oh, dat had ik dus helemaal verkeerd begrepen. Suggestie: kijk eens hoe men dat in de scheepsbouw doet voor het aftimmeren van interieurs. In dit filmpje zie je een fantastisch (zelfgemaakt) hulpstuk dat voor het aftekenen gebruikt wordt:


Zoekterm "joggle stick", "ticking stick", of "tick stick". Hoe het in het NL's heet weet ik niet. Zoek vooral op plaatjes - zeer verhelderend!
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano en jelmer

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Oh, dat had ik dus helemaal verkeerd begrepen. Suggestie: kijk eens hoe men dat in de scheepsbouw doet voor het aftimmeren van interieurs. In dit filmpje zie je een fantastisch (zelfgemaakt) hulpstuk dat voor het aftekenen gebruikt wordt:


Zoekterm "joggle stick", "ticking stick", of "tick stick". Hoe het in het NL's heet weet ik niet. Zoek vooral op plaatjes - zeer verhelderend!
Briljant van eenvoud!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.