Tips voor materiaalkeuze opbergkast

Ruben-M

Nieuw lid
12 jul 2020
4
0
Hoi allemaal,

Ik wil graag een simpele opbergkast maken.

Plan 1:
Mijn plan is om het frame van eiken te maken en om de kosten te drukken de planken e.d. van MDF/Multiplex gefineerd met eiken.
Om een eenheid te creëren wil ik de gehele kast in een olie zetten.

Plan 2:
Frame, planken, deuren van mooi schilderbaar hout en een massief geolied eiken blad er op.

Ik heb al erg veel webshops bekeken, maar kom er niet uit.
Hebben jullie tips voor materiaalkeuze en eventuele webshops of fysieke winkels in omgeving Utrecht?

Alvast bedankt!
 

Ruben-M

Nieuw lid
12 jul 2020
4
0
Ik heb mijn plan niet gebaseerd op een bestaand ontwerp of dergelijke.
Onderstaand zie je 2 voorbeelden van geschilderde meubels met eiken blad.

Maar het gaat mij voornamelijk om de materiaalkeuze.
Welk hout raad je aan om te overschilderen?


262e3877c0bfb078371435d2c472f45b.jpg990a731f9fae4c30559c31f536aaae3b.jpg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Als je
als het om te overschilderen is, dan MDF
Helemaal mee eens. Zo mooi glad als MDF ga je het met hout nooit krijgen.
Kijk dan wel goed naar je verbindingen en hoe je deurtjes vast maakt, ik heb meerdere keren een uitgelubberd schroefgat moeten repareren.

Onderschat verder niet de stofvorming bij het zagen en het gewicht van de onderdelen.
de legborden zullen als gevolg van kruip naar verloop van tijd gaan doorbuigen, dus dat moet je ook rekening mee houden en deze stijver maken.

Neem in je afweging ook nog mee dat je beide kanten van MDF zult moeten schilderen en dat goede! verf je €30 voor 10m2 kost.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben-M

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
om te overschilderen wordt meestal mdf gebruikt
18 mm is de gangbare dikte
als dat niet stoort, dan kan je voor bepaalde delen 22 mm nemen
die is nog stabieler
komt de opbergkast in een vochtige ruimte, dan is groene mdf (vocht'bestendig') beter
zijkanten zijn vochtopslorpend en niet zo glad als de vlakke kanten van de plaat
die kan je eerst afwerken met bv brush filler
komt er veel gewicht op de schabben, dan kan je berken mpx ipv mdf nemen
dat is steviger materiaal dan mdf (wat eigenlijk geperst karton is)
als je niet zelf wil schilderen, dan kan je het geheel in melamine maken
de kanten moet je dan wel (laten) afboorden
voor het eiken blad kan je massieve eik nemen (zelf maken ?)
massief werkt altijd, vooral in de breedte
het lijkt allemaal simpel
hoe priller jouw ervaringen met hout & hoe minder je uitgerust bent, hoe minder simpel het wordt
succes !
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
En nog als aanvulling: ik zou dit niet gelijk als eerste project doen. Het wordt allemaal zichtwerk voor een langere tijd.

Ik heb veel zaken eerst bij projectjes in de garage uitgeprobeerd om daar de fouten te kunnen maken.
Zo heb ik net bij mijn nieuwe ladeblok voor het eerst geleiders gebruikt die je aan de zijkant vast schroeft zodat de maatvoering veel kritischer was. Volgende projectje wil ik deuren met potscharnieren uit proberen en waarschijnlijk 32mm gatenpatroon voor legborden.
Schilderen zou ik ook eerst beetje oefenen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.