Tips gevraagd voor platen zagen

MarianneOntwerpt

Nieuw lid
10 mrt 2016
15
0
Almere
Hoi,

Voor een aantal ontwerpen van meubels heb ik een flinke partij MDF, multiplex e.d. besteld. Dat ligt nu mooi afgedekt in de regen te wachten tot de zon doorbreekt :cool: en ik mijn bijna gloednieuwe Dewalt DW745 te voorschijn haal.
Om deze platen uit de groothandel te kunnen bewerken heb ik begrepen dat ze schoongesneden moeten worden. En er zijn ook wat hoeken beschadigd, dus die zal ik netjes en recht moeten verwijderen.

Maar nu de vragen: Hoe moet ik schoonsnijden? Waar moet ik op letten om het recht te krijgen als bijvoorbeeld de plaat in basis niet recht is?:confused:

Ik heb een rolschraag gekocht voor deze grote platen, dus als het goed is heb ik genoeg steun.
Ik heb al wel het eea ermee gezaagd, dus ik ben geen complete leek meer, maar als je tips hebt, dan hoor ik ze graag. Ik werk ook in mijn uppie met het hout, dus ook qua veiligheid voor éénvrouwswerk (ik mis hier en daar wat kracht) zijn alle tips welkom.

Groeten,
Marianne
 
P

Pel

Guest
In principe zijn alle platen zuiver recht en haaks, ik hoop wel dat er geen vocht aan de MDF kan komen want daar kunnen ze niet tegen.

Groet Pel.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Wat Pel zegt, de meeste platen zijn zuiver gezaagd. Het kan echter wel voorkomen dat het anders is.
Schoon zagen kan dus zijn dat je de randen weer opnieuw zaagt. Dit heet ook wel aanzagen. Soms zitten er door vervoer of spanbanden deuken in de zijkanten, ook die zaag je weg. Zorg daarbij voor het juiste en scherp zaagblad, een goede ondersteuning en een goede rechte geleiding. Dit kan een andere plaat zijn of een strook daarvan maar ook een lange geleiderail.

De zaag die je hebt is niet echt geschikt om platen van 244*122 te zagen, al helemaal niet omdat je dit alleen doet. Het kan uiteraard wel maar echt veilig en makkelijk is het niet om op een klein oppervlak zo'n plaat stabiel te houden. Hierin ben je beter af met een inval -of cirkelzaag.
 
P

Pel

Guest
Misschien dat je voor het zagen van de platen hulp vraagt, wat Martijn al zegt alleen is het bijna niet te doen, of je moet er al ervaring in hebben? Het beste is dat je er diogenaal voor gaat staan, dus een hoek vast tegen de geleider, en je staat zelf aan de tegenover gestelde hoek zo duw je de plaat door de zaag. Zo druk je de plaat tegen de geleider, en zie je ook goed dat de plaat tegen de geleider blijft en kun je sturen.

Groet Pel.
 

Mimoza

Nieuw lid
5 sep 2014
12
0
Als ik jou was, zou ik voor platen te zagen, de investering van een goede invalzaag overwegen.
Met verschillende linialen (140cm en eventeel langer...)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik kan het advies voor een invalzaag/cirkelzaag alleen maar beamen.
De platen zijn te groot om ze makkelijk op een tafel met een wat klein oppervlak goed door te voeren, zeker als je niemand hebt die ze aanpakt.
Als je het laatste stuk zaagt dan begint zo'n plaat over te hellen met als gevolg dat het deel wat je nog zaagt omhoog komt op je blad.
Neem het risico niet want als je echt pech hebt kan je daar flink spijt van krijgen.
Als je vaak groot plaatmateriaal moet doen is de investering van een cirkelzaag het zeker waard.
Of je moet bijv een werkbank hebben zodat je je zaagtafel op dezelfde hoogte hebt staan en je platen op de werkbank komen als je ze doorzaagt, dan voorkom je dat ze willen kiepen.
Of maak een klaptafel die aansluit op je zaagtafel.
 

MarianneOntwerpt

Nieuw lid
10 mrt 2016
15
0
Almere
Super bedankt allemaal voor de reacties, ik heb er veel aan gehad!
Op jullie advies heb ik een invalzaag gekocht. Het is de Festool TS 55 REBQ geworden met twee geleiders. Meteen ingewijd en de eerste onderdelen liggen klaar voor verdere verwerking. Ik ben er helemaal blij mee.
Gelukkig is het hout ook goed droog gebleven en kan ik het nu allemaal volgens tekening gaan zagen. Hier heb ik zo naar uit gekeken om eindelijk aan de slag te gaan.

Jullie horen nog van me! :eek:

Groeten Marianne
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als ik die grote platen voor het eerst in handzamer stukken zaag doe ik dit altijd op een paar platen isolatiemateriaal, dat blauwe stijve schuim. Gewoon die platen op de grond, plaat MDF erop en op de knieen. Zaag 2 mm dieper instellen dan de houtdikte (+ 3 mm extra voor de Festool liniaal) en gaan met de banaan. Zo wordt je materiaal overal goed ondersteund.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Laten zagen in de houthandel. Die hebben de geschikte machines en voor wat het kost kan je het niet zelf doen.
De meeste kleine schrijnwerkers die ik ken laten het verzagen, het eventueel afplakken en boren van gaten doen door de houthandel.
Bovendien kan je in de uitgespaarde tijd ander werk verrichten wat meer opbrengt.
Het verzagen van plaatmateriaal heeft ook geen ruimte voor afwijkingen. Bij massief kan je wat foefelen om foutjes weg te werken, maar bij plaat moet het juist zijn.
Het enige nadeel is dat je even moet wachten tot de bestelling gereed is, maar dat is kwestie van planning.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
De meeste meubelmakers die ik ken zagen echt zelf. Ook de mensen uit de nieuwe ontwerp- en maakindustrie doen dit zelfs. Het geeft simpelweg meer flexibiliteit en planningsvrijheid, wat bij een creatief maakproces gewoon must is als je het mij vraagt.
Gaat het om seriematig werk of simpel stampwerk, dan wordt het anders, maar ik geloof niet dat dat hier aan de hand is?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.