Tips gevraagd voor platen zagen

MarianneOntwerpt

Nieuw lid
10 mrt 2016
15
0
Almere
Hoi,

Voor een aantal ontwerpen van meubels heb ik een flinke partij MDF, multiplex e.d. besteld. Dat ligt nu mooi afgedekt in de regen te wachten tot de zon doorbreekt :cool: en ik mijn bijna gloednieuwe Dewalt DW745 te voorschijn haal.
Om deze platen uit de groothandel te kunnen bewerken heb ik begrepen dat ze schoongesneden moeten worden. En er zijn ook wat hoeken beschadigd, dus die zal ik netjes en recht moeten verwijderen.

Maar nu de vragen: Hoe moet ik schoonsnijden? Waar moet ik op letten om het recht te krijgen als bijvoorbeeld de plaat in basis niet recht is?:confused:

Ik heb een rolschraag gekocht voor deze grote platen, dus als het goed is heb ik genoeg steun.
Ik heb al wel het eea ermee gezaagd, dus ik ben geen complete leek meer, maar als je tips hebt, dan hoor ik ze graag. Ik werk ook in mijn uppie met het hout, dus ook qua veiligheid voor éénvrouwswerk (ik mis hier en daar wat kracht) zijn alle tips welkom.

Groeten,
Marianne
 
P

Pel

Guest
In principe zijn alle platen zuiver recht en haaks, ik hoop wel dat er geen vocht aan de MDF kan komen want daar kunnen ze niet tegen.

Groet Pel.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Wat Pel zegt, de meeste platen zijn zuiver gezaagd. Het kan echter wel voorkomen dat het anders is.
Schoon zagen kan dus zijn dat je de randen weer opnieuw zaagt. Dit heet ook wel aanzagen. Soms zitten er door vervoer of spanbanden deuken in de zijkanten, ook die zaag je weg. Zorg daarbij voor het juiste en scherp zaagblad, een goede ondersteuning en een goede rechte geleiding. Dit kan een andere plaat zijn of een strook daarvan maar ook een lange geleiderail.