Tips bij transport en (de)montage paneelzaag

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hey

Ik was op zoek naar een kleine paneelzaag, als bij toeval heb ik een tweedehandse gevonden in vrij goede staat.

Tendotools Sliding comfort 1300, toestel staat op wielen.

Panel saw Sliding Comfort TT1300 - Tendotools

Nu moet ik deze nog transporteren over een 100 tal km en opstellen in de kelder. In mijn kelder moet ik eerst een trap en nadien heel smalle doorgang passeren van slechts 610 mm. De behuizing van de motor past daar net door. Maar met alles onderdelen (tafelblad en roltafel) erop gemonteerd gaat dat niet lukken. Dus ik ga tafelblad en waarschijnlijk ook de roltafel moeten demonteren. Ik zit daar wel een beetje mee want ik wil vermijden dat ik alles ga ontregelen. Vooral het gietijzeren blad zit bij de meeste van deze tafels al gemonteerd tijdens het transport, ik vermoed dat met een reden is.

Hebben jullie tips hoe ik dit best zou aanpakken.

Voor het transport heb ik volgens mij twee opties. Ik heb geen trekhaak. Dus ofwel huur ik een kleinere bestelbus en haal ik de tafel ter plaatse zoveel mogelijk uit mekaar (er is plaats en tijd om het daar te doen) dan kan ik de onderdelen los transporteren (gietijzeren blad, roltafel, behuizing).

Of ik huur een grotere bestelbus met laadklep (geen gezeul en ik kan alles alleen doen) en dan kan ik de zaag in zijn geheel transporteren. Nu dat is toch de zaken een beetje uitstellen want nadien zal ik toch moeten demonteren.

Hebben jullie tips hoe ik dit best zou aanpakken.

mvg

Samuel
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
je hebt zelf reeds het antwoord gegeven
als 610 mm dé beperking is, dan hangt alles daar van af
roltafel, blad, behuizing, . . . het maakt allemaal niet veel uit
bekijk het als een allereerste grondige kennismaking met hoe de machine in mekaar zit + hoe je die afstelt
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Grote bus met laadlift huren. Scheelt weinig in prijs, maar is zo veel makkelijker met laden en lossen. Thuis de zaag uit elkaar halen. Daar heb je je gereedschap en wat je losmaakt kan je gelijk de kelder in brengen. Mis je ergens een bout, dan ligt die niet 100 km verder op. Machine is door een chinees met weinig opleiding in elkaar gezet, dus dat kan jij ook. Als het rot weer is, kan je de bus als demontage werkplaats gebruiken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Zo zou ik het ook doen, bus met laadklep. Zoveel mogelijk in zijn geheel vervoeren, thuis uit elkaar halen, goed labelen/registreren wat waar hoort en onderdelen gegroepeerd wegleggen. Als je het bij de verkoper demonteert, ligt alles door elkaar in de bus en ben je bij het in elkaar zetten het overzicht mogelijk kwijt. En alles kan los liggen rammelen en mogelijk beschadigen.
Plus dat je thuis alles in je eigen tempo kunt doen. Verkoper kan zeggen dat hij alle tijd heeft, maar als je eerst wat teveel kletst, is de tijd uiteindelijk toch kort. Heb ik gemerkt bij het ophalen van mijn zaag; hele middag voor ingepland en uiteindelijk toch moeten haasten om alles buiten te krijgen en toen de verkoper weg moest om 5 uur alles in m'n eentje op zijn oprit nog op de aanhanger tillen, goed stapelen en vastsjorren...
En dan kan degene die je helpt om alles de kelder in te krijgen en op te bouwen, mee demonteren en dus meekijken hoe alles vast zat.
Maak in ieder geval voor het demonteren veel (!) foto's van hoe het vast zat, en zet merktekens op zaken die je later op een bepaalde manier moet afstellen, zodat je ongeveer weet hoe ze ten opzichte van elkaar moeten zitten (en je dus alleen hoeft te finetunen). Dus zet o.a. strepen die doorlopen vanuit de motorbehuizing tot op het gietijzeren blad zodat deze al 99% goed op zijn plek zit na montage.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
93
48
Utrecht
Om toe te voegen: Na het demonteren en opnieuw in elkaar zetten moet de zaag opnieuw orden afgesteld. Dit kan op goedkope formaatzagen een oefening in frustratie zijn. In een recent topic is bijzonder goede informagtie aangedragen om zelf de zaag af te stellen. Mijn advies: bestel alvast een analoge meetklok op een statief. Om de zaag echt goed af te stellen zul je deze nodig hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.