Tipje, hol/bol schaaf op Marktplaats

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ik heb diezelfde. Ooit in een opwelling gekocht en opgeknapt. Maar nooit wat mee gedaan.
Gezien de geboden prijzen (Nu al €60) denk ik dat ik de mijne ook eens in de verkoop ga gooien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ziet er wat afgeragd uit. En ik heb bij Kunz niet direct een tof gevoel. Zou eerder wachten tot er een Stanley voorbij kwam. Is trouwens een schaaf die vooral bij scheepsbouwers gebruikt wordt. En aangezien daar nog weinig met hout gewerkt wordt, komen deze niet veel voor.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
En ik heb bij Kunz niet direct een tof gevoel.
Ik ook niet. Maar ik heb onlangs een 53 gekocht (spookschaaf met verstelbare opening - om schaafdikte eenvoudig in te stellen en een beetje hol te kunnen schaven - de stanley 53 is een hele fijne spookschaaf), speciaal voor het uithollen van bamboestrips bij de hengelbouw, en ik ben daar helemaal niet ontevreden over. Het geheel is allemaal wat grof, maar perfect functioneel.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Volgens mij wordt dit een toogschaaf genoemd. Ik heb er ook één maar vrijwel nooit nodig gehad.

Deze Kunz is een kloon van de Stanley 113.
Ik ben zelf niet zo tevreden over de schaven van Kunz, ze zijn wat grof afgewerkt wat vaak wel op te lossen is maar ik heb het vermoeden dat de beitels zachter zijn. Het kan zijn dat het oudere, niet-groene gereedschap van Kunz beter is.
Thanks voor de tip maar ik denk dat er betere exemplaren op MP staan ;)
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Ik ook niet. Maar ik heb onlangs een 53 gekocht (spookschaaf met verstelbare opening - om schaafdikte eenvoudig in te stellen en een beetje hol te kunnen schaven - de stanley 53 is een hele fijne spookschaaf), speciaal voor het uithollen van bamboestrips bij de hengelbouw, en ik ben daar helemaal niet ontevreden over. Het geheel is allemaal wat grof, maar perfect functioneel.
Ik ben benieuwd want ik heb zojuist een Stanley 53 gekocht (nog niet ontvangen). Vind je de 53 prettiger dan de standaard Stanley 51 of 151 vlakke en ronde spookschaven?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Absoluut. No contest. De 151 is een gemankeerd ontwerp, met die schroefinstellingen. Dan heb ik nog liever een spookschaaf met alleen een centrale 'blokkeerschroef'. Die zoolverstelling van de 53 maakt het supereenvoudig en snel om tijdens het schaven snel de spaanafname te wijzigen. Ik gebruikte dit veel bij het vormen van (kano)peddelbladen, met name het 'holle' gedeelte waar de steel overgaat in het blad.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Absoluut. No contest. De 151 is een gemankeerd ontwerp, met die schroefinstellingen. Dan heb ik nog liever een spookschaaf met alleen een centrale 'blokkeerschroef'. Die zoolverstelling van de 53 maakt het supereenvoudig en snel om tijdens het schaven snel de spaanafname te wijzigen. Ik gebruikte dit veel bij het vormen van (kano)peddelbladen, met name het 'holle' gedeelte waar de steel overgaat in het blad.
Goed om te weten. Wat betreft de 151 ben ik het denk ik wel met je eens, ik gebruik ook meestal de 51 en dan verstellen met een klein hamertje. Ook lijkt de balans van de spookschaaf beter zonder die schroefinstelling. Anyway misschien kaap ik het topic een beetje, sorry!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Is geen onbekend type - wel 'zeldzaam' - in de zin van weinig voorkomend. Of het echt werkt? Ik weet het niet...
Henk,

Van Kunt weet ik het niet maar van de Stanley, lever en Co. wel. Super schaven voor grote oppervlakte hol en bol aan te schaven..
Heb er drie in leeftijd variërend. De oudste uit 1880.
Voor smalle hol/bol vlakken gebruik ik de spookschaven.

Groetnis,

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.