Tip: Weer een hout veiling in Rhenen

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Goedemorgen,

Bij de vorige veiling in Rhenen heb ik een paar mooie kavels gekocht en ik zag dat ze weer een veiling hebben.

@zaagfabriek: Misschien kun je iets toelichting geven op deze veiling? Uitverkoop of stoppen jullie ermee?
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
@zaagfabriek: Misschien kun je iets toelichting geven op deze veiling? Uitverkoop of stoppen jullie ermee?
Goedemorgen Zjeeraar,
wij verkopen al diverse jaren via troostwijk auctions. Eerder werd het vaker ondergebracht bij andere veilingen maar inmiddels is dit uitgegroeid tot 150+kavels dus niet rendabel om eerst te transporteren naar een veilinglocatie.
Onze voornaamste reden is om te wisselen met voorraad, ruimte maken voor hout wat weer terug komt vanaf de droogkamers.

Daarnaast hebben we altijd een grote voorraad gehad in bekantrecht hout zoals essen esdoorn els, am eik, am iepen, kersen walnoot ed,.. dit zijn veel Amerikaanse pakketten en passen gewoon niet meer bij hoe het bedrijf nu staat. Onze focus ligt al jaren niet meer op geïmporteerd hout en dit is voor ons een goede manier om dit in de handel te brengen en ook eindgebruikers te bereiken.

Inlands hout met bijzondere vormen, leeftijd of aparte soorten passen meer bij het bedrijf en kunnen deze zelf zagen. Het is niet de perfectie en hoge kwaliteit van geïmporteerd hout maar door het kortere transport, opgeslagen co2, keuze om een stam te verzagen die anders was versnipperd of brandhout zou zijn, maakt het voor ons om dit door te zetten en hopelijk gaat het ‘normaler’ worden om inlands hout te gaan gebruiken in de toekomst.

Mvg
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
94
132
Ik vroeg mij af (omdat dit soort veilingen vaker langskomen), hoe interessant dit is voor een hobbyist / particulier? Hoe droog is het hout bijvoorbeeld wat is aangeboden, en moet het nog een behandeling ondergaan tegen bijvoorbeeld insecten ed? Het is best interessant om een stapel te bieden om bijvoorbeeld een werkbank mee te maken. @zaagfabriek hoe zit dit bij jullie?
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
@TheJVH het hout dat op veilingen verkocht wordt is bijna altijd klaar voor gebruik, is al KD (kilndried), dus uit de droogoven en dus alle insecten dood :)
Ik heb zelf ook al enkele partijen gekocht, soms is het interessant maar nu sinds een klein jaar zijn de prijzen wel zot gestegen, soms betaal je in de gewone houthandel minder dan op zo'n veiling (en dan kan je gewoon kiezen wat je koopt).
Al heb ik ook al wel goede koopjes gedaan!

Groetjes,

Christophe
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3 en TheJVH
Ik verwacht komende week toevallig een kleine vrachtwagen hout van een andere veiling van troostwijk. Eerder heb ik hier al diverse pallets douglas balken vandaan gehaald en die waren gewoon meer dan prima. Uiteraard zit er af en toe een kromme bij maar ach...
Het hout wat volgende week komt is onder andere eiken,beuken, iepen en nog wat ander spul. Ik heb nog nooit eerder deze soorten en maten gekocht via een veiling maar ik zal zodra het binnen is wel laten weten of het de moeite waard is.
 
Het hout is vandaag geleverd...Helaas was het geen "kleine"vrachtwagen maar een volle 7500kg...ruim 10 kuub hout, oa douglas, eiken, beuken en een volledige stam iep.
Sommige delen zagen er op de foto's een stuk beter uit maar dat is meestal wel zo. Vooral de iepenstam gaat voor 50-60% brandhout worden ben ik bang...Nu maakt dit niet uit als je het hout voor een mooie prijs kunt krijgen maar toch wel iets om rekening mee te houden.

Ik heb daarnaast ook het gevoel dat een deel toch wel vol zit met nog levende houtworm. Geen idee of deze partij in de oven is geweest of hoelang het al lag maar ik heb het toch maar voor de zekerheid apart van de rest gelegd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.