Tip haakse schuurmachine

Leep

Actieve deelnemer
19 apr 2023
45
46
Maarsbergen
Collega’s houtdraaiers gaven me advies een haakse schhurmachine te kopen. Zeker om bodem grote schalen mooi egaal vlak te maken. Iemand tip voor een goede betaalbare machine?
Dank en alvast mooie kerstdagen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Ik heb deze Milwaukee M12 BPS-0 12V Li-Ion accu Schuur-/polijstmachine body - 76mm | Gereedschapcentrum.nl
Ik had een ryobi haakse boormachine maar die ratelde na korte tijd.
De Milwaukee heeft wel een speciale schroefdraad maar na enige zoeken heb ik alle toebehoren erbij. Zelf verlengstukken om diep te kunnen schuren (m14) en ik heb een verloop van m9 naar m14
Ik kan hier schuurpads opzetten vanaf 25 mm tot 75 mm
Ik had al een lader van milwaukee en een accu. Ik heb nog 2 accu's erbij gekocht (no name accu's)

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
148
69
Bilzen
Ik heb onlangs deze Sorby Sandmaster met 10 schuurschijven - Baptist gekocht. Gelijk wat klittenband schuurvlies erbij. Deze laatste gebruik ik het meest. Ik ben van plan om deze SCHUURPAPIER MET VELCRO P180 - 70 MM x 5 METER aan te schaffen om rondjes uit te knippen voor de sandmaster.
De sandmaster draait mee rond als je hem op de schaal zet, hetgeen een dubbel effect geeft. Voor de echt kleine hoekjes kan je de schuurpads of het schuurvlies uit de hand gebruiken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.323
3.134
Die rondjesschuurpapier kan je met een 50mm pons op een blok kunststof heel snel uitkappen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Ik heb onlangs deze Sorby Sandmaster met 10 schuurschijven - Baptist gekocht. Gelijk wat klittenband schuurvlies erbij. Deze laatste gebruik ik het meest. Ik ben van plan om deze SCHUURPAPIER MET VELCRO P180 - 70 MM x 5 METER aan te schaffen om rondjes uit te knippen voor de sandmaster.
De sandmaster draait mee rond als je hem op de schaal zet, hetgeen een dubbel effect geeft. Voor de echt kleine hoekjes kan je de schuurpads of het schuurvlies uit de hand gebruiken.
Probleem met dat ding is dat ie in het midden niet schuurt. Als je met zacht hout wat meer moet wegschuren moet je met de hand zorgen dat je het midden ook schuurt, bij stilstaande draaibank.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.004
881
Oss
Ik heb de sandmaster, schuurpadhouders set, Festool 90 en makita haakse boormachine.
Haakse boormachine werkt prima, maar geen afzuiging, dus zet er de stofzuiger bij.
De Ro90 werkt fijn bij grotere schalen. Sandmaster gebruik ik bijna nooit.

Leep

Actieve deelnemer
19 apr 2023
45
46
Maarsbergen
Dank voor tips. De pandmaster heb ik ook maar inderdaad bij centrum van schaal doet ie niet zoveel. Fijne kerstdagen!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Dat de sandmaster het niet doet in het midden is technisch gezien logisch. Het resultaat is dat je een berg in het midden krijgt. Die moet je dan wegschuren.

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
148
69
Bilzen
Dat de sandmaster het niet doet in het midden is technisch gezien logisch. Het resultaat is dat je een berg in het midden krijgt. Die moet je dan wegschuren.
Klopt, met de hand schuren in het midden gaat ook niet als je de draaibank laat draaien omdat er nauwelijks of geen omwentelingen gemaakt worden. Ik gebruik dan een klein elektrisch handpalm toestelletje waar mogelijk (grotere schalen).

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.629
843
Emst
Ik gebruik een Hitachi haakse boormachine die ik 2ehands gekocht heb.
Ik gebruik 50mm en 70mm ronde schijven

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.