Tip gevraagd voor maatwerk kast met deuren

tjerkpolle

Nieuw lid
9 feb 2022
9
0
Achterhoek
Hallo allemaal,

i.v.m. een wijziging van ons interieur willen we een kastenwand maken.
Het betreft een kastenwand met 4 elementen van ca. 60 cm breed en plafondhoog met deuren.
Nu heb ik een offerte gekregen van een meubelmaker, maar ik ben behoorlijk geschrokken van de prijs.
Iemand tips waar ik goed een maatwerkkast online kan bestellen of een meubelmaker in regio achterhoek?

TP.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.797
802
Antwerpen
om de kosten te drukken kun je eens zien bij IKEA, corpus samenstellen met IKEA kasten en dan de deuren bij een lokale meubelmaker

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.267
473
Het bedrag op zich zonder te weten wat je krijgt zegt niet zoveel.
3000 euro kan zowel duur als goedkoop of gewoon een hele nette prijs zijn.

beschrijf de kast eens qua materiaal gebruik.
dat help ook voor het vinden van een andere meubelmaker ieder heeft zo zijn specialiteit

ps.
Het materiaal is momenteel waanzinnig duur en er is werk in overvloed.
Als je met een bepaald bedrag in je hoofd loopt geef dit dan gewoon aan.
Een ervaren meubelmaker kan je zo ook wel vertellen of hij daar brood in ziet.
en eventueel je materiaal keuzen een beetje sturen om het daarvoor te realiseren.

• Leuk
Waarderingen: Tympy en KMook

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.004
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dus effectief een enorme kast, ~2m50 breed en waarschijnlijk minstens zo hoog. Deuren, dat betekent ook rails/geleidesystemen, geen MDF of Spaanplaat waarschijnlijk, dan vind ik 3000 euro voor handwerk nog niet zo gek gedacht. Prefab IKEA achtige spullen zullen zeker goedkoper zijn, maar de vraag is dan vooral of je vergelijkbare kwaliteit krijgt (ik denk het niet).

rik

Post veel
8 nov 2010
802
154
Nou het was een bedrag boven 3.000,=. Voor meer info graag PB
Ieder heeft z’n eigen verwachtingen en z’n eigen budget, daar is niks mis mee.
Als ik om me heen kijk vragen collega’s 1500,- per strekkende meter voor kast op maat met deurtjes en af en toe een lade. Omgerekend houden ze hier ongeveer 15,- per uur aan over.
Uiteraard kunnen meubels ook goedkoper, maar dan verwacht ik niet dat het maatwerk zal worden.
IKEA is idd genoemd en lijkt me een goed alternatief als jullie naar een goede prijs kwaliteitsverhouding zoeken

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
246
131
Dus effectief een enorme kast, ~2m50 breed en waarschijnlijk minstens zo hoog. Deuren, dat betekent ook rails/geleidesystemen, geen MDF of Spaanplaat waarschijnlijk, dan vind ik 3000 euro voor handwerk nog niet zo gek gedacht. Prefab IKEA achtige spullen zullen zeker goedkoper zijn, maar de vraag is dan vooral of je vergelijkbare kwaliteit krijgt (ik denk het niet).
Op zich is ikea niet eens zo'n slechte kwaliteit. In het iets hogere segment hebben ze hele degelijke plaatmateriaal meubels, voor dat geld kan ik het echt niet zelf beter maken.
Het grootste voordeel aan (laten) maken is het maatwerk. En maatwerk kost nou eenmaal geld.

Je kan bij maatwerk zelf materialen, design en afmetingen kiezen. Na 3000 euro zo'n kast in elkaar zetten blijft er niet veel meer over voor iemand die hier zijn brood mee moet verdienen. Zo'n project kost nou eenmaal veel tijd, ervaring en gereedschap.

Als hobbyprojectje zou je misschien wat goedkoper uit kunnen zijn, maar wil je een zakelijke overeenkomst dan schrik ik niet zo van deze prijs. (afhankelijk van de gebruikte materialen)

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.338
1.066
Ulvenhout
Ik denk dat een meubelmaker/interieurbouwer ook gewoon met MDF of gemelamineerd spaanplaat werkt. Dus dat is niet heel erg veel anders dan dat je een corpus bij de IKEA koopt. En plafondhoog ga je toch niet redden. Je muur/plafond is nooit haaks/recht en je moet de kast ook nog rechtop zien te krijgen. Er zal dus hoe dan ook een afdeklat boven komen.

Ik heb zelf laatst een hoge en lage kast gemaakt met als basis de keuken corpussen van IKEA en daar fronten en een ombouw van Wengé fineer tegenaan gezet. Ik ben erg te spreken over de lades en ladegeleiders en dit tegen een fractie van de 'normale' prijs.

Ik heb in het verleden ook zelf de corpussen gemaakt, maar naast een enorme bult extra werk zijn ze nou niet direct beter. Nou ja, wellicht een stevigere achterwand....

20211223_135041.jpg

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
118
Midden Nederland
Ieder heeft z’n eigen verwachtingen en z’n eigen budget, daar is niks mis mee.
Als ik om me heen kijk vragen collega’s 1500,- per strekkende meter voor kast op maat met deurtjes en af en toe een lade. Omgerekend houden ze hier ongeveer 15,- per uur aan over.
Uiteraard kunnen meubels ook goedkoper, maar dan verwacht ik niet dat het maatwerk zal worden.
IKEA is idd genoemd en lijkt me een goed alternatief als jullie naar een goede prijs kwaliteitsverhouding zoeken
1500 per meter heb ik ook regelmatig voorbij zien komen en lijkt me ook redelijk. Maar 15,- per uur overhouden? Daar kan je toch haast niet van rondkomen? Of bedoel je na aftrek van alle kosten van een werkplaats etc? Niet aanvallend bedoeld maar gewoon interesse.
Ik denk dat een meubelmaker/interieurbouwer ook gewoon met MDF of gemelamineerd spaanplaat werkt. Dus dat is niet heel erg veel anders dan dat je een corpus bij de IKEA koopt. En plafondhoog ga je toch niet redden. Je muur/plafond is nooit haaks/recht en je moet de kast ook nog rechtop zien te krijgen. Er zal dus hoe dan ook een afdeklat boven komen.
Blijft echt een super mooie kast, complimenten! Ik denk inderdaad ook MDF of gemelamineerd spaanplaat. Op zich is het qua plafond hoogte wel te doen, je zal altijd een plint onder, boven en zijkanten houden ivm met de golving van de muren/plafond. Maar je kan bv met 2 secties werken waardoor je niet de hele kast hoeft te kantelen. Maar eerst een hoog deel bouwt en daar nog een stuk van bv 40cm op schuift.

Verder denk ik dat 3.000 wel meevalt of in ieder geval normaal is. Daar gaat nog btw vanaf, dan is er zo'n 2.500 over. Als het MDF is zit er een hoop verf werk in, sowieso een dag op locatie om de kast te plaatsen en verder nog veel voorbereiding, machines en natuurlijk materiaal wat momenteel erg duur is.

Ja Ikea is goedkoper, maar dan is geen maatwerk en niet plafond hoog. Daar ben je zelf waarschijnlijk ook nog wel een dag mee bezig om op te halen, te plaatsen, afval afvoeren. Ook niks mis mee, maar Ikea met een maatwerk kast vergelijken, inclusief bijbehorende prijs, lijkt me niet reëel.

Dat gezegd, ik kan me wel goed voorstellen dat je er van schrikt als je er helemaal niet in thuis bent. Succes in ieder geval!

• Leuk
Waarderingen: Emilio

jorisvh

Post veel
Nou het was een bedrag boven 3.000,=.

maatwerkers die er hun brood mee moeten verdienen vragen vanaf 1.500€ per lopende meter vragen omdat ze van minder niet kunnen leven.

die 1.500€/m is dan voor een relatief eenvoudige kast met vooral legplanken en scharnierdeuren in een plaatmateriaal dat enkel gezaagd, geboord/gefreesd en afgeplakt moet worden, niet gelakt of geolied.
wil je veel lades, schuifdeuren, ingebouwde LED-verlichting, fineer of MDF dat gelakt moet worden, speciale trekkertjes, … dan kan dat een heel stuk meer worden.

in een 60x60x250 module kruipt 6m2 plaat van 18mm en 1,5m2 van 8mm = gauw 100-150€ aan plaatmateriaal + 50€ scharnieren + …
je moet je atelier, machinepark, camionette, … betalen.
je steekt uren in offertes maken, ontwerpen maken, materiaal bestellen, … en dan moet je het ook nog maken en plaatsen.

voor standaardmaten is Ikea uiteraard goedkoper en dat is prima prijs/kwaliteit maar dan heb je wel zeer lichte spaanplaat, melaminefolie waar je de spaanders net niet door kan zien, afgekant met een soort tape om de rand heen ipv een stevige ABS kant, een rug uit 3mm karton ipv 8mm spaan+melamine, …
dat is misschien goed genoeg maar niet hetzelfde als wat een goede maatwerker aflevert.
als je zelf aan de slag gaat kan je op basis van Ikea corpussen en eigen plaatmateriaal voor fronten en zichtzijdes prachtige dingen maken, kijk maar naar het voorbeeld van @Musicus.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.152
438
Ik heb zelf ook nog een tekening liggen voor een kast die iets kleiner is dan die 2.40m Die wil ik gaan maken met Ikea corpussen, maar daar ben ik al 500- euro aan kwijt. Een meubelmaker moet om een redelijk inkomen te verdienen toch wel 50- euro ex btw rekenen.

Dus 2.500- ex btw, minus 1000- materialen is 1.500 ex btw voor arbeid, machines, pand auto. Ofwel in 30 uur moet alles besteld, gemaakt, vervoerd en geplaatst worden.

• Leuk
Waarderingen: Tympy en trigger

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.338
1.066
Ulvenhout
voor standaardmaten is Ikea uiteraard goedkoper en dat is prima prijs/kwaliteit maar dan heb je wel zeer lichte spaanplaat, melaminefolie waar je de spaanders net niet door kan zien, afgekant met een soort tape om de rand heen ipv een stevige ABS kant, een rug uit 3mm karton ipv 8mm spaan+melamine, …
Daarom kan je beter de keuken kasten nemen. Die zijn steviger en hebben wel een een normale kantenband van ABS. Ook is een dikker plaatmateriaal gebruikt dan de kleding kasten.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.267
473
oor standaardmaten is Ikea uiteraard goedkoper en dat is prima prijs/kwaliteit maar dan heb je wel zeer lichte spaanplaat, melaminefolie waar je de spaanders net niet door kan zien, afgekant met een soort tape om de rand heen ipv een stevige ABS kant, een rug uit 3mm karton ipv 8mm spaan+melamine,
Dat is maar ten delen waar.
Ikea bied van weel producten verschillende kwaliteitklasse uiteraadt verschillen die ook in prijs.

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ik heb zelf ook nog een tekening liggen voor een kast die iets kleiner is dan die 2.40m Die wil ik gaan maken met Ikea corpussen, maar daar ben ik al 500- euro aan kwijt. Een meubelmaker moet om een redelijk inkomen te verdienen toch wel 50- euro ex btw rekenen.

Dus 2.500- ex btw, minus 1000- materialen is 1.500 ex btw voor arbeid, machines, pand auto. Ofwel in 30 uur moet alles besteld, gemaakt, vervoerd en geplaatst worden.
Dit. Ik reken gemiddeld €2500 inc btw per strekkende meter kamerhoge inbouwkast. Dat is dan wel vaak een wat luxere kast, met bijvoorbeeld gefineerde of gespoten deuren en vaak wel wat lades of LED-strips erin verwerkt. Dit is in regio Utrecht. Het materiaal alleen al is trouwens een stuk beter van kwaliteit dan IKEA; Buschbaum melaminepanelen met 2 mm ABS nulvoeg kantenband en inderdaad een dikke achterwand ipv het zwabberplaat van IKEA. Ja, het is veel geld, maar de kwaliteit van de gebruikte materialen, scharnieren, ladegeleiders etc is dan wel van hoge kwaliteit en dat voel je echt wel tov een IKEA-kast.

Om op de vraag van TS terug te komen: dat lijkt me dus een prima prijs voor werk op maat.

Groet,

Rick

jorisvh

Post veel
Dat is maar ten delen waar.
Ikea bied van weel producten verschillende kwaliteitklasse uiteraadt verschillen die ook in prijs.
dat klopt.
ik wilde me enkel uitspreken over hun kastmodules waarmee je kamerhoge kastenwanden kan bouwen.

dan lijkt PAX het meest voor de hand liggend en daarvoor geldt volgens mij alles wat ik zei.
de goedkoopste witte melamine 50x60x236cm basismodule + deur met scharnieren + wat legplanken kost ~150€. daar kan ik die niet zelf voor maken en daarom heb ik ze zelf ook staan.
maar, ik kan het mij niet permitteren om bij een klant een kast neer te zetten waar de achterwand uitvalt als ze er een doos wat enthousiast inschuiven, waarvan de korpusverbinders zichtbaar zijn en waarvan de plinten en de zijdes opzwellen als ze met veel water schoonmaken.

de METOD keukenkasten zijn, zoals musicus al zei, van betere kwaliteit (betere spaanplaat, betere kantenband).
een 60x60x200cm kast in witte melamine met leggers en een deur kost ~180€. ook daarvoor kan je ze zelf niet maken
hier is al meer knutselwerk om er een kamerhoge kastenwand mee te bouwen: de plinten en sokkels zijn te hoog, voor een kamerhoge kast moet je modules stapelen waarbij de onderkasten geen bovenregel hebben, …

Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
Je kan er altijd op wachten…. De discussie over Ikea vs maatwerk :).

En dan komt bijna altijd dezelfde flauwekul weer naar voren. Helaas nu ook weer, gelukkig wel een beetje in context…. Maar nog steeds allemaal erg gezocht en vaak gewoon niet waar.

Bijvoorbeeld de borrelpraat over de achterwanden van de Ikea Pax/Metod kasten en de kwaliteit van het beslag…..

Inderdaad, dun spul die achterwanden maar dat is totaal niet relevant voor een achterwand. Die is er vooral voor om het corpus stevigheid te geven en daar werkt ook wat Ikea levert (komt allemaal ook gewoon van de grotere plaatmateriaal en kasten fabrikanten) meer dan prima voor. Als je die conform de instructie netjes vastnageld dan gebeurt er helemaal niets meer mee. Er zit geen enkele meerwaarde in een dikkere achterwand voor de constructie. Eigenlijk alleen maar het nadeel dat je kast er onnodig zwaarder van wordt.

Idem met het beslag….. zeker bij Metod gewoon Blum en ook bijna net zo duur als dat je het zelf moet kopen. Ik ken gewoon helemaal niemand die ook maar iets te klagen heeft over de levensduur en het gebruik van het beslag.

En ja, de Pax kasten zijn minder degelijk dan de keukenkasten…. Alles is berekend op het beoogd gebruik. Dus ga daar geen generieke kasten van maken die (te) zwaar gebruikt worden. Dat is het verschil van een max ladebelasting van 10kg vs 25-40kg.

Kortom, neem maatwerk omdat je dan alle vrijheid hebt in ontwerp, materiaal en afwerking. Maar de rest is vaak leuker voor het gevoel dan dat het in het gebruik echt uitmaakt. En het komt met een substantiële meerprijs. Logisch ook, materiaal is toch vaak ondergeschikt aan de arbeid.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.662
472
Dordrecht
Ikea moet je vergelijken met zelfbouw, niet met maatwerk. Als je ikea door een aannemer laat plaatsen vs budget meubelmakerspul dan is het verschil niet zo groot, want het kost gewoon veel uren.
Daarbij is de kwaliteit zeker wel minder, stootbestendigheid plaatwerk, stabiliteit en zeker ook beslag (Ikea heeft eigen productielijnen, zelf zien bouwen bij rondleiding Hettich) zijn gewoon minder.
Door de prijs en bijbehorende verwachting accepteren mensen dit, zeker omdat de eigen kundigheid ook factor is. Maar het is zeker niet te vergelijken met maatwerk, hou toch op. Als een meubelmaker dst zou plaatsen zou hij op bijna iedere klus gedoe hebben....
Een Mercedes rijdt echt anders dan een Dacia, maar je komt er beide mee van a naar b.....

• Leuk
Waarderingen: Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.