Tip: Camvac in de aanbieding bij Baptist

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
195
89
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Velen zullen de Baptist nieuwsbrief al hebben, maar voor wie die niet heeft;

De Camvac stofafzuiging is nu stevig in de aanbieding. Uitstekende kwaliteit voor een relatief lage prijs.
De 1-motor versie is al goed krachtig, voor zowel 100mm als 63mm, maar als je wat meer marge over wil houden kan ik de 2motor versie adviseren.

 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Is dit een serieuze verbetering t.o.v. een Scheppach HA1000? Die gebruik ik nu hoodzakelijk als afzuiging voor schuren op de draaibank en sporadisch eens aan de vlak-vandiktebank. Wat me tegenvalt: irritant luid (zelfs met gehoorbescherming), 100mm slang zeer stug, verliest snel aan zuigkracht omdat papieren zak rond de filter dichtslibt door schuurstof. Spaanders afzuigen op de vlak-vandikte is wel OK.

De 35l 1motor versie is op papier 10db stiller. Iemand ervaring met die optionele geluidsdemper?
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
Hij is nog steeds niet stil.
Maar met die extra slang op de uitlaat scheelt echt enorm. Vraag me wel af hoe ie het doet; want 100mm in en 63mm uit is toch ergens vreemd

Oordee zelf
Hij blaast dan gewoon harder dan dat ie zuigt :)
Ik bij de dubbel motor dan zitten er 2x 63mm uitgangen dus dan trekt het weer recht.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Is dit een serieuze verbetering t.o.v. een Scheppach HA1000? Die gebruik ik nu hoodzakelijk als afzuiging voor schuren op de draaibank en sporadisch eens aan de vlak-vandiktebank. Wat me tegenvalt: irritant luid (zelfs met gehoorbescherming), 100mm slang zeer stug, verliest snel aan zuigkracht omdat papieren zak rond de filter dichtslibt door schuurstof. Spaanders afzuigen op de vlak-vandikte is wel OK.

De 35l 1motor versie is op papier 10db stiller. Iemand ervaring met die optionele geluidsdemper?
Ik las toevallig dit:
Let op! de CamVac stofafzuiging moet minstens 15 minuten uitgeschakeld worden na maximaal 2 uur continu gebruik om oververhitting van de motor te voorkomen.
Ten eerste geeft dit aan dat de koeling dus eigenlijk niet op orde is en ten tweede moet zoiets gewoon elektronisch geregeld worden.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
Ik las toevallig dit:

Ten eerste geeft dit aan dat de koeling dus eigenlijk niet op orde is en ten tweede moet zoiets gewoon elektronisch geregeld worden.
Mee eens. Als zo een kleine machine na een half uur draaien nog geen thermisch evenwicht heeft bereikt dan moet er al wel iets heel raars aan de hand zijn. Dat een situatie na twee uur nog significant verandert lijkt me wel zeer onwaarschijnlijk, en dat de machine dan hersteld kan worden door hem een kwartier uit te zetten is van de zotte.
Ik heb ruim 25 jaar gewerkt voor een Brits bedrijf en het komt me bekend voor. De machine is niet ontworpen om 24/7 te draaien. Lijkt ook lastig want op een gegeven moment is de emmer vol, en dat herrieding laat je niet doordraaien tijdens de koffiepauze. Het regelt dus zichzelf.
De boodschap om het apparaat met verstand te gebruiken voldoet echter niet aan de manie van 'meetbaarheid' die het eiland in zijn greep heeft. Er wordt dus een procedure opgesteld met daarin eenduidige meetbare getallen voor gebruiksduur en afkoeling. Aangezien de getallen geen enkele fysische of technische achtergrond hebben gaat de regel, losgezongen, zijn eigen leven leiden. Hij staat op papier, kan dus niet ontkend worden, en aangezien de achtergrond er niet bij staat durft ook niemand de verantwoordelijkheid te nemen om hem te schrappen.
Een en ander is het gevolg van het verlies aan technische kennis in de maatschappij. Heel frustrerend.
 

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
117
67
Spijkenisse
Maar hoe vaak komt het voor dat je 2uur continu achter elkaar de stofzuiger gebruikt?
Bij de gemiddelde hobbyist bijna nooit denk ik.

Gebruik je ‘m professioneel dan zou ik toch voor een ander optie kiezen als ik langer dan 2uur achter elkaar de stofzuiger aan het gebruiken ben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Er is mij altijd verteld dat je een heet geworden elektromoter niet moet uitzetten omdat deze dan helemaal niet meer door een ventilator gekoeld word. Onbelast laten lopen dan koelt de moter het snelst. Het zal wel weer met de kwaliteit van de gebruikte onderdelen te maken hebben en een zeer voorzichtige gebruiksaanwijzing waardoor men aansprakelijkheid probeert af te schuiven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Maar hoe vaak komt het voor dat je 2uur continu achter elkaar de stofzuiger gebruikt?
Bij de gemiddelde hobbyist bijna nooit denk ik.

Gebruik je ‘m professioneel dan zou ik toch voor een ander optie kiezen als ik langer dan 2uur achter elkaar de stofzuiger aan het gebruiken ben.
Als ik met een schuurklus bezig ben kan dit best gebeuren. Muren schuren en andere grotere oppervlakten.
Ja dat doet de gemiddelde hobbyist niet. Ik ben dan ook niet gemiddeld. Mijn stofzuigers hebben er geen probleem mee. Al wordt de kleine festool ct-sys wel echt warm. Zijn grote broer heeft er geen moeite mee.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Er is mij altijd verteld dat je een heet geworden elektromoter niet moet uitzetten omdat deze dan helemaal niet meer door een ventilator gekoeld word. Onbelast laten lopen dan koelt de moter het snelst. Het zal wel weer met de kwaliteit van de gebruikte onderdelen te maken hebben en een zeer voorzichtige gebruiksaanwijzing waardoor men aansprakelijkheid probeert af te schuiven.
Dat dus. Motor kapot, dat is dan je eigen schuld. Misschien dat het in de praktijk alles mee valt, maar het maakt mij wel wat argwanig.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
Er is mij altijd verteld dat je een heet geworden elektromoter niet moet uitzetten omdat deze dan helemaal niet meer door een ventilator gekoeld word. Onbelast laten lopen dan koelt de moter het snelst. Het zal wel weer met de kwaliteit van de gebruikte onderdelen te maken hebben en een zeer voorzichtige gebruiksaanwijzing waardoor men aansprakelijkheid probeert af te schuiven.
Ik denk voornamelijk dat laatste...
Moet zeggen tot recent geleden had ik het niet gelezen( ben niet zo van handleidingen :p )
Maar heb hem wel eens langer aan gehad.
Dat was met zaagtafel/vandikte bank ik vermoed dat als je de slang verjongt naar een schuurmachine etc de machine wat meer last er van zou hebben , maar met de 100mm slang verwacht ik weinig problemen.
 

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
117
67
Spijkenisse
Als ik met een schuurklus bezig ben kan dit best gebeuren. Muren schuren en andere grotere oppervlakten.
Ja dat doet de gemiddelde hobbyist niet. Ik ben dan ook niet gemiddeld. Mijn stofzuigers hebben er geen probleem mee. Al wordt de kleine festool ct-sys wel echt warm. Zijn grote broer heeft er geen moeite mee.
Maar hoevaak schuur jij je muur op dan?
Denk toch niet elke week!

Als je op een klus ben neemt je deze toch niet mee? Hij is helemaal niet bedoelt voor mobiel werk.

Ik zie werkelijk waar het probleem niet dat hij na 2uur ‘constant’ gebruik 15min moet uitrusten. Dat doe ik ook.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Dat schuren gebeurt regelmatig alleen niet bij mij thuis maar bij klanten, familie en bekenden. Ik heb het ook over mijn stofzuigers. Ik heb nergens gezegd dat ik een camvac afzuiger heb. De opmerking over het koelen van elektromotoren is een algemene. Als een elektromoter echt heet is kan je hem beter onbelast laten lopen en daar koelt hij veel sneller dan dat ie meteen uitgezet wordt. Als de moter gewoon functioneert kan je hem gewoon uitzetten. Dus als ie gewoon functioneert zie ik ook het probleem niet.
 

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
117
67
Spijkenisse
Ik snap dat een stofzuiger anders is dan de Camvac. Echter ben ik in mijn werk nog nooit een bouwer c.q. klusser tegen gekomen die 2uur achter elkaar (in de werkplaats) zijn stofzuiger gebruikt. Ik zeg werkplaats omdat ik verwacht dat je de Camvac niet gaat meenemen op een klus, dan zou je eerder een stofzuiger meenemen.

Zelfs op een klus ben ik nog niemand tegengekomen. Meerdere stucadoors gesproken en die komen nog niet aan de 2uur achter elkaar. Denk dat de soep niet zo heet gegeten gaat worden.

Ik zal van de weer iig een ritje naar Arnhem plannen op er eentje op te halen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Zo'n camvac is toch gewoon een stofzuiger? En zo te zien wordt de motor niet gekoeld met buitenlucht, maar met de lucht die hij door de filter zuigt. Zeg maar zoals bij een huishoudstofzuiger. Zou niet mijn eerste keuze zijn. Het is vermoedelijk wel stiller.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Heeft elke elektromotor niet een bepaalde tijd hoelang ie belast kan worden? Zag het ook op m'n simpele kolomboor, max 10 min continu.
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Ik heb er een met dubbele motor op mijn dewalt zaagtafel o.a., voor bv kumiko zagen laat ik hem soms wel
langer aanstaan ... gaat prima
En hij zuigt als een malle !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.