Thermo wood - Essen

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruik van "thermo essen" voor het vervaardigen van buitenmeubilair?

Ik begrijp dat dit eerder gebruikt wordt voor gevelbekleding en terassen.

Maar gezien de "klasse 1" specificaties en toch wel een mooie tekening vroeg ik me af, mits het eventueel lameleren - verlijmen vandunnere planken tot dikkere balken - het mogelijk zou zijn om hier dus ook buitenmeubilair van te vervaardigen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.297
2.316
Klein-Brabant, Vlaanderen
thermohout kan van verschillende houtsoorten zijn
de thermische behandeling zorgt voor de duurzaamheid
of verlijmen tot balken lukt, kan ik niet zeggen
maar als het voor buitengebruik is, dan zou ik verlijmen proberen te vermijden
even surfen & ik vind dat er oa balken van 42x65 mm bestaan
waarschijnlijk ook andere maten

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
thermohout kan van verschillende houtsoorten zijn
de thermische behandeling zorgt voor de duurzaamheid
of verlijmen tot balken lukt, kan ik niet zeggen
maar als het voor buitengebruik is, dan zou ik verlijmen proberen te vermijden
even surfen & ik vind dat er oa balken van 42x65 mm bestaan
waarschijnlijk ook andere maten
Je zal het misschien niet weten maar op zich is mijn kennis over houtbewerking nog zeer beperkt. Ik zit sinds dit schooljaar wel in een traject - avondschool - meubelmaker. Nu is het wel zo dat hier zeer weinig theorie aan te pas komt heb ik de indruk :)
Maar ik zag in verschillende posts reeds dat houtlijm 'gemeden' moest worden buiten. Maar is houtlijm D2-D3 en D4 hiervoor niet juist ontwikkeld?
Of is het zo dat de foutenmarge van deze lijmnaden ervoor kunnen zorgen dat er water in zal komen en wordt verlijming afgeraden onder het motto 'beter voorkomen dan genezen'?

Was naar thermohout aan het kijken na mijn debacle met steigerhout in een loungeset. Maar goed, op zich viel de kost voor dit hout nog mee en het was ook met die gedachtengang dat ik voor een goedkope houtsoort gekozen had.

Grtz

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.338
1.066
Ulvenhout
Ik ben er achter gekomen dat het black limba hout dat ik gekocht heb ook thermisch verduurzaamd is. Voordeel is dat het nauwelijks werkt (het vochtpercentage is niet meetbaar met mijn meter) maar een nadeel is dat het vrij makkelijk splintert. Of misschien heeft niet verduurzaamd limba dat ook wel, maar ik ben dat niet tegen gekomen. Sommige houtsoorten splinteren nu eenmaal sneller dan andere.

Voor de duidelijkheid, ik ga het gebruiken voor binnen.

• Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
461
Almere
Thermowood is behandeld, vooral tegen rot maar kan ook tegen vocht zijn en houtlijm is vooral vocht...dus gewone houtlijm is vaak onvoldoende en is constructie lijm een betere optie.

Bij de fabrikant van het hout is meestal een instructie te vinden over verlijmen

• Leuk

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.297
2.316
Maar ik zag in verschillende posts reeds dat houtlijm 'gemeden' moest worden buiten. Maar is houtlijm D2-D3 en D4 hiervoor niet juist ontwikkeld?
D2 is enkel voor binnen
D3 kan wat vocht(igheid) hebben, maar mag buiten enkel beschut
D4 is in theorie voor buiten
bestond vroeger enkel als bruislijm, wat de spleten goed opvulde
bestaat nu ook als witte lijm
heb daar voor buiten geen ervaring mee & zeker niet met thermowood
Of is het zo dat de foutenmarge van deze lijmnaden ervoor kunnen zorgen dat er water in zal komen en wordt verlijming afgeraden onder het motto 'beter voorkomen dan genezen'?
hoe minder goed het hout bij het lijmen geperst wordt, hoe meer lijm in de naden zit, hoe groter de kans dat de verbinding lost
je zoekt beter de problemen niet
dus koop balken ipv planken te verlijmen

• Leuk

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Thermowood is behandeld, vooral tegen rot maar kan ook tegen vocht zijn en houtlijm is vooral vocht...dus gewone houtlijm is vaak onvoldoende en is constructie lijm een betere optie.

Bij de fabrikant van het hout is meestal een instructie te vinden over verlijmen
Daar heb je wel een goed punt natuurlijk van dat vocht :ROFLMAO:
Ik heb nog veel te leren want van die logische redeneringen maak ik nog niet ;-)

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
hoe minder goed het hout bij het lijmen geperst wordt, hoe meer lijm in de naden zit, hoe groter de kans dat de verbinding lost
Nu je het zegt is het inderdaad logisch.
Als ik ooit tot een projectje kom op een tuintafel te maken zal ik hier zeker rekening met houden.

Bedankt voor de feedback!

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.699
1.123
Riemst
Thermowood verkocht destijds (15 jaar geleden) verlijmde balken voor de productie van ramen. Gebruikte houtsoort was epicea . Ik heb dat hout gebruikt voor de deuren en ramen van mijn werkplaats. De twee ramen die aan weer blootgesteld zijn, zijn nog altijd in goede staat. Maar mechanisch was het hout waardeloos voor ramen en deuren (en dus ook meubels). Het hout is erg bros en splintert veelvuldig. De balken waren niet compact door gaten van harsinsluitingen. Essen gaat daar geen last van hebben, maar ik zou toch alleszins eerst een stuk hout proberen te bemachtigen om enkele proefstukken te maken. Het epicea thermowood was ook geen klasse I duurzaamheid. Hout dat zwaar door regen belast werd was na 5 jaar volledig rot. Over het huidige aanbod kan ik geen uitspraken doen.
Watervast verlijmen kan zonder problemen met een geschikte D4 lijm.
Je zou ook naar andere Europese houtsoorten zoals robinia of tamme kastanje kunnen kijken. Die zijn vlot verkrijgbaar en duurzaam. Alleen opletten voor uitbloeden van looizuur op terras stenen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.699
1.123
Riemst
D2 is enkel voor binnen
D3 kan wat vocht(igheid) hebben, maar mag buiten enkel beschut
D4 is in theorie voor buiten
bestond vroeger enkel als bruislijm, wat de spleten goed opvulde
bestaat nu ook als witte lijm
heb daar voor buiten geen ervaring mee & zeker niet met thermowood

Als je de juiste lijm gebruikt en volgens de voorschriften verwerkt komt een lijmnaad niet los. Ook niet bij gelamineerde balken en zeker niet als dit in een fabriek gebeurd. Of er veel of weinig lijm in de naad moet zitten hangt af van de lijmsoort. Witte (PVAC) lijm vraagt hoge drukkracht. Er mag geen echte lijmnaad aanwezig zijn. De verbinding moet hout tegen hout zijn. Voor lijmen op basis van polymeren of epoxy is dit meestal anders. Daar moet effectief een lijmnaad aanwezig zijn. De juiste info over hoe het verlijmen moet gebeuren wordt opgegeven door de fabrikant. Voorschriften volgen betekent meestal ellende besparen!

• Leuk
Waarderingen: jaap

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Thermowood verkocht destijds (15 jaar geleden) verlijmde balken voor de productie van ramen. Gebruikte houtsoort was epicea . Ik heb dat hout gebruikt voor de deuren en ramen van mijn werkplaats. De twee ramen die aan weer blootgesteld zijn, zijn nog altijd in goede staat. Maar mechanisch was het hout waardeloos voor ramen en deuren (en dus ook meubels). Het hout is erg bros en splintert veelvuldig. De balken waren niet compact door gaten van harsinsluitingen. Essen gaat daar geen last van hebben, maar ik zou toch alleszins eerst een stuk hout proberen te bemachtigen om enkele proefstukken te maken. Het epicea thermowood was ook geen klasse I duurzaamheid. Hout dat zwaar door regen belast werd was na 5 jaar volledig rot. Over het huidige aanbod kan ik geen uitspraken doen.
Watervast verlijmen kan zonder problemen met een geschikte D4 lijm.
Je zou ook naar andere Europese houtsoorten zoals robinia of tamme kastanje kunnen kijken. Die zijn vlot verkrijgbaar en duurzaam. Alleen opletten voor uitbloeden van looizuur op terras stenen.

Zo, jij kan uit ervaring spreken zo te horen ;-)
Altijd tof en leerzaam om te horen van anderen hun ervaring.

Ik was voor mijzelf wat verschillende mogelijkheden aan het bekijken als alternatief van duur/duurder hout.
Dit voornamelijk omdat ik nog niet de skiles bezit om meubilair te maken dat jaren zal meegaan - constructief gezien dan.

Maar als leerproces wil ik dus eerst uit toegankelijker hout (lees; goedkoper) het één en ander maken.

Bedankt voor de tips alvast

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.297
2.316
Maar als leerproces wil ik dus eerst uit toegankelijker hout (lees; goedkoper) het één en ander maken.
als je nog wil bijleren, begin dan inderdaad met goedkoop (naald)hout
ten zuiden van a'pen is er op de A12 een houthandel waar ze rode noordse den of grenen in verschillende secties en lengtes verkopen
uiteraard weet ik niet welke machines je (ter beschikking) hebt
zet een mooie afwerking op je buitenmeubels, en ze zullen er nog staan wanneer je al lang aan meer complexe en duurdere modellen toe bent

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
als je nog wil bijleren, begin dan inderdaad met goedkoop (naald)hout
ten zuiden van a'pen is er op de A12 een houthandel waar ze rode noordse den of grenen in verschillende secties en lengtes verkopen
uiteraard weet ik niet welke machines je (ter beschikking) hebt
zet een mooie afwerking op je buitenmeubels, en ze zullen er nog staan wanneer je al lang aan meer complexe en duurdere modellen toe bent
Zonder veel reclame te maken, maar bedoel je dan de zaak die recent een update heeft gekregena aan de gevel? En de zaak waar je wat plaatmateriaal gelijk op maat kan laten zagen - soms wel lang aanschuiven :D

Ik denk dat dit ook één van de goedkopere zaken is in de regio. Zelf kom ik uit Kontich.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.