Thematafeltje VOC/ Banda eilanden

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
193
225
Leuk om te delen: de afgelopen tijd heb ik weer gewerkt aan een tafeltje met een bepaald thema.
In dit geval het thema van de VOC tijd: De Verenigde OostIndische Compagnie die ons Nederland de gouden eeuw heeft bezorgd.
Ik hoorde van het verhaal van de Banda eilanden. Rond 1600 was dit de enige plaats ter wereld waar de nootmuskaat boom groeide. De Nederlands, Engelsen en Portugezen kochten de nootmuskaat van de bevolking en verhandelden dit. Ze concurreerden met elkaar en wilden graag het monopolie. Nederland bouwde daarom een fort op een van de Banda eilanden. Dat viel niet goed bij de bevolking die vervolgens enkele Nederlanders doden. In 1621 ging Jan Pieterszoon Coen naar de eilanden toe namens Nederland en vermoorde 14.000 van de 15.000 bewoners van het eiland. De overige 1000 werden tot slaaf gemaakt of waren gevlucht. Zo kreeg Nederland het monopolie op de nootmuskaat in handen.

Dan het tafeltje: het blad stelt de medaille (of munt) voor van het VOC. Het bestaat uit een lichte en een donkere kant. (licht is esdoorn en donker is notenhout). Het logo is er ingelegd; de V is van padoek en de O en C zijn van wengé. De V is van padoek (rood) om dat de V ook het vrijheidsteken is; onze vrijheid werd betaald met de vrijheid (en het leven) van vele anderen. In het blad is een "gouden" rand van robinia ingelegd: dit staat voor de gouden eeuw.
Het blad rust op 3 zwaarden van eikenhout met Indisch palissander. De zwaarden (je kunt er ook kruizen in zien) steken in de voet van het tafeltje.
De voet is van padoek en heeft de vorm van een robijn, dit staat voor de rijkdommen die de koloniën te bieden hadden. Waar de zwaarden in de voet steken liggen plasjes bloed (epoxy met zaagsel van padoek geeft ongeveer de kleur van bloed). Dit staat voor het bloed dat vergoten werd.
Kortom een tafeltje met veel symboliek. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Gr, Harry

20240614_092458.jpg20240614_092421.jpg20240614_092826.jpg20240614_092434.jpg
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
896
467
Noord-Veluwe
Mooi tafeltje, met leuke symboliek. Persoonlijk vind ik trouwens ook dat de wat donkerder band in de tekening van het hout heel mooi doorloopt van het notenhout in het esdoorn. Ik neem aan dat je dat heel bewust zo gekozen hebt?
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
193
225
Mooi tafeltje, met leuke symboliek. Persoonlijk vind ik trouwens ook dat de wat donkerder band in de tekening van het hout heel mooi doorloopt van het notenhout in het esdoorn. Ik neem aan dat je dat heel bewust zo gekozen hebt?
Dank je en ja het is een bewuste keuze dat de donkere band van het notenhout overgaat in de band in het esdoorn. Beide stukken zijn uit een grote vertakking waardoor ook de draad van het hout redelijk doorloopt van het noten naar het esdoorn. Leek mij mooi :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.