Theelichthouder olien?

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
124
137
Aerdenhout
Beetje weinig info in je post, soort hout zou al helpen. Maar voor dit soort dingen gebruik ik vaak een zelfgemaakte was op basis van bijenwas, lijnolie en citrusolie. Gaat lekker snel en een mooi resultaat.

• Leuk
Waarderingen: kire

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.110
915
Nootdorp
Voor dit soort dingen gebruik ik lijnzaadolie. Voor exclusievere creaties gebruik ik druifpittenolie (ivm de prijs)

• Leuk

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.249
469
een mengsel van bijenwas met een plantaardige olie werk heel snel
gebruik 14 gram was op 100 ml olie langzaam verhitten tot de was is gesmolten
dan laten afkoelen

je heb dan een lekker zalfje waarmee je heel snel kleine dingen kan afwerken

gooi er een drupje lavendelolie in voor een aangename geur en het werkt ook prima voor ruwe handen en voeten

• Leuk
Waarderingen: John1969 en kire

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
172
4
Beetje weinig info in je post, soort hout zou al helpen. Maar voor dit soort dingen gebruik ik vaak een zelfgemaakte was op basis van bijenwas, lijnolie en citrusolie. Gaat lekker snel en een mooi resultaat.
Het is bubinga als houtsoort. Was ik idd vergeten te vermelden.

Graafjan

Nieuw lid
16 jun 2016
22
3

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
442
255
‘s-Hertogenbosch
dan laten afkoelen

gooi er een drupje lavendelolie in voor een aangename geur en het werkt ook prima voor ruwe handen en voeten
Wat voor plantaardige olie gebruik je hiervoor…. Is druivenpitolie of walnoot olie plantaardig genoeg of moet het olijfolie of iets dergelijks zijn…..
Volgende vraag verwarmen in een pan op kookplaat of au bain Marie….. tot welke temperatuur ongeveer en constant roeren of scheppen????
Ik ben meer van het eten ipv het koken 😂

• Leuk

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
875
976
de buurt van den bosch
Wat voor plantaardige olie gebruik je hiervoor…. Is druivenpitolie of walnoot olie plantaardig genoeg of moet het olijfolie of iets dergelijks zijn…..
Volgende vraag verwarmen in een pan op kookplaat of au bain Marie….. tot welke temperatuur ongeveer en constant roeren of scheppen????
Ik ben meer van het eten ipv het koken 😂
1 van de vele voorbeelden op YouTube.
Ik maak diverse mixen en nu heb ik al een tijdje
een mix van bijenwas met jojoba olie.

• Leuk

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.249
469
met alle olie die je noemt krijg je een prima smeerbaar resultaat.
maar druivenpit en walnoot is voor hout net wat beter dan olijfolie.

je verwarmt de olie rustig en roert het een beetje om de was en de olie goed te mengen.
au bain Marie is de veiligste methode het smeltpunt van bijenwas is ergens tussen de 60 en 70 graden heter is niet nodig.

je kan het snel koelen door de pan daarna in koud water te zetten ik blijf dan ook altijd nog een beetje roeren

ik gebruik geen terpentine of iets dergelijks en meng het warm in tegenstelling tot het filmpje waar ze alleen de was smelten.

Als je wel terpentine toe wilt voegen adviseer ik je alleen de terpentine op kamertemperatuur toe te voegen
en de lijnolie wel op te warmen dan krijg je waarschijnlijk wel in 1 keer een glad mengsel in tegenstelling tot in het filmpje waarin de was gelijk stolt in de koude olie

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: John1969

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
172
4
dan laten afkoelen

Moet je er 1 of meerdere lagen opdoen?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.