the unicorn method

WeNS

Actieve deelnemer
25 dec 2020
35
14
Bodegraven
Ik lees net (online) in de "populair woodworking" een stuk over een manier om beitels te slijpen die "the unicorn method" heet. Helaas is het gebruikte vak-specifieke engels/ amerikaans nog iets te moeilijk voor me op dit moment.
Wie kent deze methode en weet waar ik er in het nederlands informatie over kan vinden? Het zou nogal spectaculaire resultaten opleveren.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
de link naar het artikel vermelden, AUB.
Dan mmoet niet iedereen die jou wil helpen zich te pletter zoeken. .
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Even bekeken.

Voor mij , persoonlijk, niet schieten, is deze methode te klasseren onder " internet flauwekul"
Dit is een methode die misschien onder een microscoop een fijne snede oplevert. Maar er wordt een bolle snede gemaakt. Dat is altijd fout.
Het oude gezegde van de vakman luidde: niet over de kop wetten. Voeg daar "niet over de kop polijsten" er maar aan toe.
Dat is nu net wat er hier gebeurd.
Goed slijpen is a Scherp + De juiste geometrie aan de vouwen (spiegelzijde van de beitel kunnen we ook beschouwen als een vouw) en dus automatisch ook snede. Onder de geometrie verstaan we de slijphoeken en de exacte vorm van de vouw. Om dit te bereiken bestaan er geen "supermethode ".
Een microvouw wetten (of het eerder aangehaalde is ook over de kop wetten . Daar heb je bij een beitelen een guts spijt van als je met de vouw naar beneden gaat werken. De stuurbaarheid van je beitel is teveel gereduceerd. Dat voel je direct. Ik begrijp ook echt niet dat dit zoveel gepromoot wordt.

Groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.