The Alan Peters online Furniture Award 2021, een mooi voorbeeld.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.434
618
Terkaple
www.woodworking.nl
We zoeken nog een beetje richting hoe we dit tot een leuke forum evenement kunnen maken. Dat zie ik aan de reacties en zo voel ik het zelf ook wel. Daarom ook geen restricties over materiaal, gereedschap etc, dan leggen we onszelf te veel beperkingen op.

Een mooi voorbeeld is de Alan Peters Furniture Award die dit jaar ook online gehouden wordt. Alan Peters is éen van de meest toonaangevende meubelmakers-ontwerpers. Designers makers heten ze daar en het voor mij het meest interessante daaraan is dat niet de perfecte uitvoering, maar ook de creativiteit en gevoel voor verhouding, lijnen etc een rol speelt. De filosofie daarachter is, dat als een technisch super goede vakman een meubel maakt dat niet mooi is, niet aan de smaak van het publiek tegemoet komt, hij niks verkoopt.
Een echt mooi werkstuk, misschien technisch niet helemaal perfect, verkoopt wel. En dan hebben we nog de modegrillen natuurlijk. Je kunt van alles vinden van steigerhouten meubels, er zitten hele leuke en inventieve dingen tussen en ook gewoon rommel.

De Alan Peters Award is om meubelmakers te stimuleren om zelf te ontwerpen en te maken. Alan Peters zelf leeft helaas niet meer, maar als je zoekt naar zijn werk zie je echt schitterende dingen voorbij komen. Hij heeft het vak geleerd van Edward Barnsley, in wiens werkplaats ik al een keer op bezoek geweest ben. Jeremy Broun is de man die al vroeg met b.v. de bovenfrees aan de slag was.

Hieronder een filmpje van Broun hoe hij jonge meubelmakers wil stimuleren om mee te doen en ook verteld dat het niet gaat om duur hout en machines. Echt heel passend bij wat wij ook graag willen.
En eentje over Alan Peters. Ook Rob Cosman heeft met Alan Peters gewerkt en erg bekend zijn zijn piston-fit drawers. Laadjes in kastjes die zo precies passen, als je de enen induwt, komt de ander naar buiten.

Veel kijkplezier en ga de uitdaging aan...

jaap

Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.632
67
Rotterdam
Mooie films. En volgens mij heb je Alan Peters al een keer genoemd als de meubelmaker die bijna alles met zijn Stanley nr 7 deed.
Alle meubelstukken in de films zijn een mooie inspiratiebron!!

• Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.