Teveel aan olie afnemen. Hoe?

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Hallo!

Voor een bar tafel buiten (padoek) heb ik Osmo UV protect olie gebruikt. Eerst de onderkant om te proberen. En alle filmpjes die ik er van heb gezien brengen ze het alleen maar aan en laten ze het drogen. Dus dat heb ik gedaan. Alleen nou is het allemaal nog steeds plakkerig na meer dan 24 uur terwijl ze aangeven dat met 10-12 uur drogen het goed is.

De andere kant heb ik 1x ingesmeerd en daarna netjes afgenomen met een doek zoals ik het geleerd heb. Die kant is veel mooier nu.

Dus hoe herstel ik de kant waar de olie veel te dik is aangebracht? Een schuurpapiertje zit direct vol met gum.

Dank!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Ja dat had ik ook toen ik de eerste keer osmo hardwax opgezet met een roller lekker vol. Gelukkig had ik meteen door dat dat dit niet goed ging en met veel poetspapier de boel eraf gehaald. Resultaat was top.
Lees de gebruiksaanwijzing.
 
  • Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Ja dat had ik ook toen ik de eerste keer osmo hardwax opgezet met een roller lekker vol. Gelukkig had ik meteen door dat dat dit niet goed ging en met veel poetspapier de boel eraf gehaald. Resultaat was top.
Lees de gebruiksaanwijzing.
Op de gebruiksaanwijzing staat niet dat je na aanbrengen het overtollige moet afnemen. Expliciet naar gezocht. Staat alleen laten opdrogen. Zal schraapstaal worden inderdaad ben ik bang!
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
ook deze week voor de eerste keer hardwax aangebracht en verbaasde me ook aan die gebruiksaanwijzing (geen vermelding van overschot verwijderen).
Er staat wel dat je het dun moet aanbrengen. Dat heb ik ook gedaan en na de 2de laag had ik een zeer goed resultaat
 
  • Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen
J

j1eke

Guest
Leermomentje!
Ja, zo moet je het maar zien. Gelukkig is er niks geruïneerd en kost het alleen wat zweet.
Padoek neemt waarschijnlijk extreem weinig op omdat het van zichzelf al een vettige houtsoort is, dan heb je dit probleem misschien iets eerder.
Atijd spannend een nieuw product gebruiken om mee af te werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
Meer een vraag dan een antwoord, alshet niet (volledig) uitgehard is, zou de schildersfoehn op een lage stand helpen. Smelt het nog voldoende om het af te nemen?

Met dit weer maakt het niet uit, maar normaal zet ik het blikje Osmo eerst op de verwarming voor ik het gebruik om het wat vloeibaarder te maken en daarmee dunnere lagen te smeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Meer een vraag dan een antwoord, alshet niet (volledig) uitgehard is, zou de schildersfoehn op een lage stand helpen. Smelt het nog voldoende om het af te nemen?
als de afwerkingslaag al kleverig is betekent dit dat deze laag aan het uitreageren is. En extra warmte inbrengen dmv een föhn zal deze reactie versnellen en de laag zal sneller uitharden. Smelten zal het niet meer doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.