Test voor het maken van "bespoke" pennen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb diverse projecten al tijden in mijn hoofd zitten. Vaak duurt het lang voordat ik er iets mee ga doen. Ben ja ruim een jaar geleden begonnen met het stabiliseren van hout. Kort geleden een stuk of wat penblank gestabiliseerd. Dan is zo'n houtje klaar maar hoe ziet ie eruit als deze gedraaid en hoogglans afgewerkt is. Dus draaien maar schuren en wat olie erop. Een hele afwerking met superlijm voor alleen zien wat eruit komt vond ik wat veel. Dus een laagje olie en dan lijkt het er wel op. Alle blanks zijn van wortelhout. Teak walnoot en ik dacht esdoorn.
20230604_130943.jpg
20230604_130956.jpg
20230604_131002.jpg
20230604_130952.jpg
De bovenste blank van Teak is niet gestabiliseerd. Teak is een olierijke hout soort en dat gaat niet samen met stabiliseren en is ook niet nodig naar mijn mening.
De vraag is hoe ga ik die afwerken. Ik heb iets in gedachten maar weet niet of dat gaat werken. Wij verkochten vroeger deurkrukken ruim 600 modelen in de showroom. Het meest verkochte model (in het gooi) was model ton met ebbenhout. Deze kruk is er echter met vele houtsoorten verkrijgbaar. Levertijd bij deze Italiaan was vaag. Lees half jaar of langer. Wij hadden ze ook met teak liggen. Een in de winkel waar iedereen met zijn handen aanzat. Ik heb zelden zo'n mooi teak gezien. Bracht ik echter de andere helft dan schrokken de klanten want hier zat geen huidvet op. Dit huidvet wil ik ook op deze teak pen gaan krijgen.
Nu zal dat lastig worden want je houd een pen niet in zijn geheel vast. Wie heeft er ervaring mee met onafgewerkt teak op een pen. En ik heb geen zin om er lang met mijn handen aan te zitten.

Het walnoot wil ik mat gaan afwerken. Dus Superlijm erop en polijsten tot hoogglans en dan terug schuren met wat?
Staalwol 0000 of 000 Waterproof schuurpapier welke korrel?
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik kan nog zeggen dat ik zojuist te horen heb gekregen dat de blauw al verkocht is. De baas hier is helemaal weg van die kleur. Gelukkig hem ik er nog wel wat en anders draaien we nog een batch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.