test nieuwe forum software

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
De draad weer opgepakt. Een nieuwe server geïnstalleerd, staat in een data center in Helsinki.. De nieuwe software Xenforo er op geïnstalleerd een dump van de data van Woodworking.nl gemaakt en geïmporteerd in de testomgeving www.houtbewerkersforum.nl . Ik kan het in 1 regel opschrijven, maar het is een hele klus geweest met veel proberen, mijn onhandigheid... ;).

Nu sta ik voor de keuze om eerst de nieuwe versie helemaal optimaal te maken, en dan de definitieve conversie te doen.

Heb eigenlijk de voorkeur om op korte termijn de conversie te doen en dan de nieuwe versie langzaamaan te verbeteren.

Maar even kijken hoe het de komende dagen uitpakt...

met hartelijke groet,

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
hi Jaap,

ziet er goed uit,
ik zou de conversie doen en dan langzaamaan verbeteren, naargelang je tijd hebt
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Hoi Baas Jaap,
Dat ziet er lekker fris uit, de nieuwe site.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het een enorme hoop werk is, waar veel tijd in gaat zitten.
Het is jammer dat dat onzichtbaar is. Maar goed, in elk geval weet ìk dat en wil je voor alle moeite bedanken.
Meteen overgaan is de beste optie, anders zit je tijden lang met twee sites die aandacht behoeven.
Natuurlijk komen er dan problemen en probleempjes aan het licht. Nou én wat dan nog?
Op begrip van de leden mag je toch wel rekenen?

Thomasz
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Wat is het voordeel van deze verandering behalve dat het er hipper uitziet?
Zie dat het aantal views boven de 1000 enkel in duizentallen wordt weer gegeven
Zo kan je niet zien of er nog nieuwe vieuw zijn ..

Zou in ieder geval mooi zijn waneer de mailboxen vergroot kunnen worden
desnoods op verzoek tegen een redelijke vergoeding als het niet ander kand
die 50 zit snel vol en als je er een paar wilt bewaren dan heb je niet veel plek meer over.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Niet fout... Wel een opmerking: in het menu is het contrast te laag. Witte tekst op een lichtgrijze ondergrond werkt niet. Maar dat zijn cosmetische dingetjes.

Wat betreft overgaan: enkel in een keer doen als je genoeg mankracht achter de hand hebt om optredende problemen snel te verhelpen.
Enne: we krijgen toch geen "1" achter de gebruikersnaam? " )
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
498
118
Omg. Eindhoven
Jaap, ik heb voor een zelfde vraag gestaan..
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een goede middenweg. Zelf ervaarde ik dat als beste oplossing.

Gewoon eerst de meest irritante/vervelende issues oplossen, en dan converteren. De kleinere dingen komen achteraf wel.
Alsnog; succes met de keuze!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een paar opmerkingen:

1) de oranje symbolen voor de namen van een specifiek forum binnen de site doen niets - maar ze nemen wel ruimte in.
2) Als je het aantal onderwerpen en berichten afkort, om het zo kort en leesbaar te houden, is dat prima - ik snap wat 2.7k betekent. Maar als je dan de kolommen waar dat in staat breed maakt, omdat er 'onderwerpen' en 'berichten' onder staat, dan is het afkorten niet nodig.
3) Ik zou bij een forum liever meer van de titel van het laatste bericht zien dan elke keer hoeveel onderwerpen/berichten er in staan. Zowiezo hoeft de witruimte links en rechts wat mij betreft niet zo groot.
4) het wegknippen van user-iconen tot een cirkel vind ik, bijvoorbeeld in mijn eigen geval, erg lelijk.
5) Het weergeven van alle leden zonder eigen icoon als een felgekleurde smartie/letter vind ik erg overheersend (en dus ook lelijk)
6) Als je in een forum bent, en je wil naar het laatste bericht, heb je 2/3 kans om naar het lid van de laatste post te gaan, en maar 1/3 om daadwerkelijk naar het laatsbe bericht te gaan. Ik neem zo aan dat als je daar op klikt, dat je naar het laatste bericht wil, en niet naar degene die dat laatste bericht geschreven heeft.
7) graag de goede kleuren gebruiken, wit op grijs, grijs op wit, dat vind ik zeer lastig lezen
8) Het is echt jammer dat je maar één afbeelding tegelijk kan selecteren om in te voegen.
 

Frank2800

Actieve deelnemer
16 jan 2016
35
11
3400 Landen (België)
Hallo Jaap,

Mijn felicitaties voor het reeds geleverde werk.
Het ziet er grafisch mooier uit.

Mijn constructief bedoelde opmerkingen:
Persoonlijk ben ik geen fan van de te verdienen punten voor je eerste bericht, 100 berichten, ... het gaat mij om de kwaliteit van het bericht i.p.v. de kwantiteit.
De afbeeldingen worden te klein weergegeven. Vb : het artikel "Kleine priem" in https://www.houtbewerkersforum.nl/index.php?forums/houtdraaiers-gereedschap-en-werkwijze.18/ in vergelijking met https://www.woodworking.nl/forumdisplay.php?18-Houtdraaiers-gereedschap-en-werkwijze .

Vriendelijke groeten en nog veel succes met de nieuwe website

Frank
 

Frank2800

Actieve deelnemer
16 jan 2016
35
11
3400 Landen (België)
Jaap,

Na het klikken op een onderafdeling, in mijn voorbeeld: houtbewerken algemeen dan wordt dit tweemaal weergegeven.
Zie bijgevoegde print-screen.

2020-05-09 15.35.36.jpg

Groeten

Frank
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Voornaamste redenen van deze nieuwe software is, dat de oude niet meer ondersteund wordt. We gebruiken nu nog Vbulletin versie 4. Versie 5 gruwen forumbeheerders van. De oorspronkelijke makers van Vbulletin zijn al jaren geleden een nieuw bedrijf begonnen Xenforo. En dat is de standaard op forumsoftware gebied geworden.
Foto's in de tekst zetten, duimpjes al la facebook, het kan veel beter dan in de oude versie. Helaas maar 1 foto per keer, in de vorige versie kon je meerdere foto's per keer uploaden...

kleuren al wat aangepast. Grote truuk wordt nog de zg redirect. Google kent de links naar de zoekwoorden in de huidige versie, in de nieuwe versie moet er een soort omzetter kom die naar dezelfde zoekwoorden in de nieuwe software verwijst. Anders geeft google een foutmelding en kelderen we in de zoek ranking... Helaas kan ik dat pas testen als de nieuwe software onder www.woodworking.nl staat.

ik knutsel nog even en ook nog een beetje van het mooie weer genieten ;D

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Dank je Frank, zitten nog een paar van dit soort fouten in.

jaap
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Hallo Jaap,

Mijn felicitaties voor het reeds geleverde werk.
Het ziet er grafisch mooier uit.

Mijn constructief bedoelde opmerkingen:
Persoonlijk ben ik geen fan van de te verdienen punten voor je eerste bericht, 100 berichten, ... het gaat mij om de kwaliteit van het bericht i.p.v. de kwantiteit.
De afbeeldingen worden te klein weergegeven. Vb : het artikel "Kleine priem" in https://www.houtbewerkersforum.nl/index.php?forums/houtdraaiers-gereedschap-en-werkwijze.18/ in vergelijking met https://www.woodworking.nl/forumdisplay.php?18-Houtdraaiers-gereedschap-en-werkwijze .

Vriendelijke groeten en nog veel succes met de nieuwe website

Frank

Heb je link gevolgd en toen moest ik voor het eerst inloggen onder mijn eigen naam. Wachtwoorden etc is keurig meegekomen. Maar taal was engels, helemaal onderaan kun je ook nederlands selecteren. Waarom de foto's zo klein weergegeven worden moet ik nog uitzoeken, als je er op klikt kun je er wel goed doorheen scrollen op ware grootte.....

jaap
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Dat alle namen er 2 keer in zitten, een keer gewoon en een keer met een 1, komt van een dubbele import. Hetzelfde met de onderwerpen.... Het liep vannacht vast, rond een uur of 3. Toen heb ik de database tabellen leeggemaakt en nog een sessie gedaan... iets te slaperig geweest denk ik..

jaap
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
Misschien ook het marktplein uitbreiden met verkoop/gezocht/tips wordt het overzichtelijker wordt. Zal deze week alvast het marktplein verder opgaan schonen. Zodat oude topics daar niet mee over hoeven
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Woehoe - enig zoeken levert op dat de knop 'Attach files' onderaan wel meerdere plaatjes in 1x toestaat.

Er wordt dan een regel zichtbaar

Insert all: [thumbnails] [full image]

dus in 2 stappen krijg je wel alle plaatjes er in.
Misschien zag ik die knop eerder over het hoofd omdat witte tekst op een lichtgrijze achtergrond onleesbaar is?
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
De nieuwe software werkt perfect op smartphone.
Bij de huidige versie moet ik telkens naar desktop view omschakelen omdat 'New posts' niet werkt.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Grote truuk wordt nog de zg redirect. Google kent de links naar de zoekwoorden in de huidige versie, in de nieuwe versie moet er een soort omzetter kom die naar dezelfde zoekwoorden in de nieuwe software verwijst. Anders geeft google een foutmelding en kelderen we in de zoek ranking... Helaas kan ik dat pas testen als de nieuwe software onder www.woodworking.nl staat.
jaap

Hoi Jaap,
mooi werk geleverd!

Ik vermoed dat je spreekt over de redirect add-on van Xenforo die je nu nog niet kan testen?

Wat ook belangrijk is voor de ranking, is om de nieuwe sitemap (automatisch via Xenforo) aan Google te bezorgen.

Succes! Johan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.