Tensegrity plantenstandaard

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik kwam dit 'model' tegen en het leek me wel een leuk projectje om eens uit te proberen. Het is nog niet af, er zou nog een mooi plankje op moeten komen en dan kan het als planten standaard oid kunnen dienen. Ik had verwacht dat ik dit al wel op het forum kon vinden, maar de zoekterm tensegrity leverde niets op...
Ik wil nog een nieuwe maken die er beter uit ziet en met draad wat minder opvalt.

Leuk als cadeau!

20220307_210757.jpg20220307_210844.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Leuk dat je dat gemaakt hebt! Staat op mijn To-do list, maar je bent inderdaad de eerste hiermee op het forum!

Complimenten! Fons
 
J

j1eke

Guest
Ik vind deze al heel keurig hoor. Het kubistische heeft wel wat.
De meeste die ik gezien heb lijken veel groffer, waar het vooral om de grap gaat. Die van jou zou niet heel erg opvallen, tenzij je er op let.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Mooi gedaan! Inderdaad al veel gezien maar nooit gemaakt. Welke afmetingen heb je aangehouden en welk draad gebruikt?
 

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
85
60
Nijmegen
O wow ik heb dit eerlijk gezegd niet eerder gezien. Nu via Google wel ;) . Ik vind deze wel erg tof. Ik ben ook wel benieuwd welk draad je denkt te gaan gebruiken die minder opvalt. Moet ik dan aan visdraad denken ofzo?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
De 2 delen zijn 25 bij 25 bij 25 cm. De onderlinge afstand is zelf te bepalen, dat heb ik op het oog gedaan. De balkjes zijn 37 bij 37 mm. Die maat kwam goed uit met zagen.
Het is nog een beste klus om de draden strak te spannen en vast te knopen terwijl je de uiteindelijke knoop verzonken wil hebben.

Nu heb ik visdraad gebruikt dat ik toevallig had liggen, maar deze is donker van kleur. De trekkracht is 11kg. Ik heb opgezocht dat er ook draad is van 1mm met een trekkracht van 40kg. Ik weet alleen niet of deze draad doorzichtig is.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
net als de vorige posters, deze staat ook op mijn lijst. Als je het antwoord hebt, wil je dit dan posten?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De 2 delen zijn 25 bij 25 bij 25 cm. De onderlinge afstand is zelf te bepalen, dat heb ik op het oog gedaan. De balkjes zijn 37 bij 37 mm. Die maat kwam goed uit met zagen.
Het is nog een beste klus om de draden strak te spannen en vast te knopen terwijl je de uiteindelijke knoop verzonken wil hebben.

Nu heb ik visdraad gebruikt dat ik toevallig had liggen, maar deze is donker van kleur. De trekkracht is 11kg. Ik heb opgezocht dat er ook draad is van 1mm met een trekkracht van 40kg. Ik weet alleen niet of deze draad doorzichtig is.
Ja, meestal wel. Wel is 1 mm nylon slecht te knopen, zeker als je die knopen zo klein mogelijk wilt houden en goed wilt camoufleren. Tenzij je de sterkte _echt_ nodig hebt zou ik niet dikker gaan dan 50/00 (= 0.5 mm) nylon. Wellicht is PVDE monofilament (in de vissende volksmond 'fluorocarbon' genoemd) interessant - het heeft een wat hogere dichtheid, dus dunner bij dezelfde trekkracht (kort door de bocht), en een brekingsindex ongeveer gelijk aan die van water. Da's in het water interessanter dan in de lucht (in het water wordt het vrijwel onzichtbaar).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.