Tengels / Panlatten icm tacker

Muuresch

Nieuw lid
6 mrt 2024
1
0
Maastricht
Ik ben voornemens een complete dakrenovatie uit te voeren aankomende lente.
Nu ben ik op zoek naar een spijkerpistool om de panlatten en tengellatten mee te bevestigen.

Echter ben ik niet bekend met de zogenoemde ‘Brads’… qua lengte zou 4,5 a 5 cm genoeg zijn. Echter weet ik niet of een brad nadelig is tov een spijker qua stevigheid.
Graag jullie mening
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
T nagels, Da nagels, rolspijkers, en q nieten. Brads zijn voor aftimmer werk.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Ik heb nog nooit geracheld met tackers, maar heb wel eens een plafond gesloopt wat met grote nieten vastzat. Rotklus om te verwijderen Grote niettackers van haubold komen redelijk vaak voorbij op marktplaats.
@chevy66, zijn DA nagels echt groot genoeg voor rachels? Ben zelf een beetje terughoudend omdat er amper kopje op zon spijkertje zit en het ziet er zo ielig uit. Maar zoals gezegd, zelf geen ervaring, alleen met schroeven, in de tijd dat ik nog geen spijkerpistolen had.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik zou ze schroeven.
Kun je er jaren later normaal op klimmen en eventueel een dakstoel plaatsen zonder dat de boel los komt.

Rvs is niet nodig maar zo duur is dat nou ook weer niet
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Met schroeven splijten je panlatten altijd .En als een dak zich een beetje zet, dan breken ze. Spijkers gaan minimaal 100 jaar mee, en werken veel makkelijker. Je kan de tengels en panlatten ook prima gewoon met de hand spijkeren, als je maar een enkel dak moet doen. En ik loop regelmatig op minimaal 100 jaar oude daken, op gespijkerde panlatten. En die blijven gewoon zitten. En ik ben niet bepaald een lichtgewicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en JagerGuus

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
89
48
Utrecht
Panlatten worden altijd gespijkerd. Dit is snel, voordelig en beter bestend tegen beweging dan schroeven. Tengels worden tegenwoordig met lange schroeven door de isolatie heen vastgeschroefd in het dakbeschot. Dit kan het beste met tellerkopschroeven die 1 cm door het dakbeschot heen steken om de isolatie optimaal vast te trekken. Indien er niet door isolatie heen hoeft te worden gegaan kan het met spijkers. Als je dakplaten gebruikt is het weer net anders. De meeste mensen doen dat met ringnagels op de rol. Dit gaat lekker snel en komt niet makkelijk los. 2 spijkers per kruising met de tengels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.