Tellerkopschroeven met AR-coating in eiken

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Goedenavond,

Zijn er hier mensen met ervaring met de DynaPlus tellerkopschroeven voorzien van bronzen AR-coating i.c.m. gebruik in eikenhout?
Sterkte t.o.v. RVS A2 geloof ik wel, maar ben benieuwd of de schroef inderdaad niet aangetast wordt door looizuur, en of er geen blauwe vlekken ontstaan na gebruik van deze schroeven.

De fabrikant beweert dat ze geschikt zijn voor looizuurhoudend hout, zoals eik. Het grote voordeel waarom ik het overweeg is vooral de sterkte van de schroef.

Ik vraag me af of dit mooie verkooppraatjes zijn, of dat het ook daarwerkelijk goede resultaten geeft. De zoekmachine heeft me helaas nog niet veel wijzer gemaakt.

Patrick
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Dynaplus schroeven zijn echt top. Gebruikt de schroeven met de AR coating voornamelijk. Nooit geen problemen gehad met eik.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dynaplus schroeven zijn echt top.

Ik heb ze toevallig laatst, voor de bouw van m'n garage, voor het eerste gebruikt en heb verder geen ervaring met andere merken, maar ik vind de afwerking erg slecht. Rare is wel dat dat een beetje per maat verschilde, ik heb 4 verschillende maten gebruikt (6x60, 6x120, 8x80, 8x160) en vooral de 8x80 was heel erg grof met name op dat wat de punt van de schroef had moeten zijn.
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
tot nog toe geen last van gehad. ik gebruik de kleintjes bijvoorbeeld om geleidingsrails vast te zetten in eiken meubels. gebruik de 40/50 millimeter voor gevelbekleding. Misschien dat de toleranties hoger zijn naarmate de schroeven dikker worden. heb aardig wat 6x100 en 8x140 gebruikt deze waren wel netjes.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb een poos terug een mailwisseling gehad met Houten tuinmeubelen kopen bij het Houten Huis over dezelfde materie. Volgens hem is het geen enkel probleem in eiken. Heb het toen maar gedaan. Erg fijne tellerkopschroeven. De opdrachtgever heeft nog geen klachten laten horen. Ik ben er beter veel over te spreken dan over de onlangs gekochte dynaplus.

Mijn ervaring is dat de boorpunt veel beter pakt en ook de passing van de torx vind ik beter dan dynaplus
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.