tekoop gevraagd: lintzaag

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
Het is tijd om een lintzaag te kopen.

Ik ben een serieuze amateur. Omdat ik me wil uiteindelijk op het gebruik van korte, geoogste boomstammen of op het opnieuw redden van hergebruikt hout, heb ik een zaag nodig die heel precies 're-sawen' kan.

Maar ik heb een kleine werkplaats - 6x3m en dus moet het apparaat een beetje gemakkelijk te verplaatsen zijn. mijn voorkeuren zijn de Record Power Sabre 350, Laguna BS14 en de Hammer N2-35. Ik denk dat deze allemaal een 19mm verstekspoor hebben, wat ook een vereiste is.

Als iemand een van deze, of iets dergelijks, te bieden heeft, zou ik het graag verder bespreken.

Bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: RHK

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Ik heb ook geen idee, het enige wat ik bedenken kan is een gleuf van 19mm in het tafelblad waar een verstekgeleider doorheen kan schuiven.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Inderdaad, 25cm diameter, 30-50cm in lengte.
Als je dit normaal wilt zagen zijn deze zagen aan de lichte kant.
Met de Hammer gaat dit zelfs helemaal niet, omdat de doorlaat onvoldoende is.
Je moet ongeveer tellen dat de normale zaagdiameter ca 2/3 van de max doorlaat is.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet af en toe hout kunt zagen op de max. Doorlaat.
Ik heb op de bs400 ook diameters van 30cm gezaagd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Grant837

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik debatteer nu tussen een gebruikte BS400 en de Sabre350.

De snedediepte is slechts 2,5 cm verschil. Het vermogen is 400w verschil, wat af en toe een probleem kan zijn, maar niet vaak genoeg om een beslissende factor te zijn.

De meeste comments impliceren dat de BS400 plat en recht kan "herzagen", dus daar maak ik me minder zorgen over, tenzij iemand me anders kan vertellen.

Ik worstel een beetje met de 'miter tracks'. Het lijkt erop dat beide geen 19mm hebben, en ik wil wel nauwkeurige hoeken kunnen snijden, en ik heb geen 3rd party producten gezien die paste op de smallere tracks. Ook wil ik misschien mallen vastklemmen met behulp van T-Track klemmen, en deze zijn allemaal gemaakt voor 19mm tracks.

Ook zei een BS400-eigenaar dat ik een goede stofafzuiging nodig zou hebben. Op dit moment gebruik ik een 1kw high volume shop vac (Scheppach DC100 Stofafzuiging) en die wil ik nog niet vervangen.

Een andere factor kunnen de kosten van nieuwe messen zijn.

En natuurlijk zal de gebruikte BS400 goedkoper zijn dan een nieuwe Sabre350. Het enige voordeel van de Sabre lijkt het hogere hek, de nog betere (makkelijker te gebruiken) bladgeleiders en misschien een sterker achterframe.

Enige gedachten?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Je moet niet verwachten dat je met een lintzaag nauwkeurige hoeken kunt zagen, dus de bijgeleverde verstekgeleider voldoet prima.
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Ik heb een BS350, die genereert bijna geen stof en het verspreidt zich niet door de ruimte zoals een cirkelzaag Ik heb regelmatig met een lintzaag gezaagd zonder afbuiging en achteraf van binnen uitzuigen. Dat ging best.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Omdat ik ook van plan was dikkere boomstammen te gaan herzagen heb ik indertijd mijn Meber SR-40 verkocht en de Felder FB 510 aangeschaft. Op de Meber kwam ik amper tot 18 cm; op de Felder met gemak tot 40 cm!

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.