Tekenprogramma met zaaglijst en zaagplan

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een goed tekenprogramma met daarin de mogelijkheid om een zaagplan en een zaaglijst te produceren. Ik ben windows gebruiker.

Vooral belangrijk is het snel onder de knie krijgen van het programma. Heb alleen een ouder topic hierover gevonden, maar de techniek en softwareontwikkeling gaat erg snel, dus vandaar ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Ik gebruik soms wel eens MaxCut, hierin kun je echter niet vrij tekenen. Je dient er je maten aan te geven van je te zagen onderdelen (ik heb alleen stroken en panelen gedaan) en het programma rekent uit hoeveel platen je nodig hebt en wat het gunstigst zagen is.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik gebruik fusion 360 voor thuisgebruik. Ik vind het een intuïtiever werken dan sketch-up. Er komt ergens dit jaar waarschijnlijk een nest functie uit voor fusion. Hierbij optimaliseert fusion je onderdelen zodat je zoveel mogelijk uit een plaat kan halen. Of hierbij ook rekening wordt gehouden met zaagrichting (groeperen van gelijke maten), of in het geval van gefineerde plaat, fineer richting is nog niet duidelijk. Het is natuurlijk altijd mogelijk om mancut of een ander zaagprogramma te gebruiken als een add-on. voor wie zoekt naar instructie filmpjes over fusion 360 voor meubelmakers kun je een kijkje nemen op de website van taiga tools. Wim Pauwels heeft daar een paar hele duidelijke tutorials gemaakt over het maken van meubels.

succes iig met je zoektocht
 
  • Leuk
Waarderingen: MerkiMac

Alco

Nieuw lid
27 sep 2013
1
0
Gebruik ook Sketsup (2017 versie), heeft zijn voors en tegens, maar groot voordeel is de enorme libary met voorbeelden. Deze zijn vaak niet direct bruikbaar, maar geven wel veel insperatie en er zijn enorm veel plugins.
OpenCut list is inderdaad 1 die ik ook veel gebruik.

Sketsup is universeel, maw kan het voor CNC gebruiken, maar ook voor 3d printen, of huis / werkplaats inrichting etc.

MaxCut ken ik nog niet.. ga ik eens even proberen.
 

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een goed tekenprogramma met daarin de mogelijkheid om een zaagplan en een zaaglijst te produceren. Ik ben windows gebruiker.

Vooral belangrijk is het snel onder de knie krijgen van het programma. Heb alleen een ouder topic hierover gevonden, maar de techniek en softwareontwikkeling gaat erg snel, dus vandaar ;-)
Al iets gevonden toevallig ?
 

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
198
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ik gebruik fusion 360 voor thuisgebruik. Ik vind het een intuïtiever werken dan sketch-up. Er komt ergens dit jaar waarschijnlijk een nest functie uit voor fusion. Hierbij optimaliseert fusion je onderdelen zodat je zoveel mogelijk uit een plaat kan halen. Of hierbij ook rekening wordt gehouden met zaagrichting (groeperen van gelijke maten), of in het geval van gefineerde plaat, fineer richting is nog niet duidelijk. Het is natuurlijk altijd mogelijk om mancut of een ander zaagprogramma te gebruiken als een add-on. voor wie zoekt naar instructie filmpjes over fusion 360 voor meubelmakers kun je een kijkje nemen op de website van taiga tools. Wim Pauwels heeft daar een paar hele duidelijke tutorials gemaakt over het maken van meubels.

succes iig met je zoektocht
Tip; Ik gebruik de fusion360 plugin Mapboards Pro (is ook een gratis versie van) en laatst kwam ik ook joinercad tegen als plugin. Biedt ook vrij veel specifieke dingen voor houtwerken. Is ook een gratis en een betaalde versie van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.