Tekening fauteuil

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Best Forumleden,

Ik ben opzoek naar een mooie fauteuil voor in de woonkamer.
Nu kwam ik deze beauty tegen van de......ikea.:rolleyes:
Toen bedacht ik me dat het wel erg leuk zou zijn om de stoel zelf te maken!
Nu ben ik op zoek naar de bouwtekening van deze of een soort gelijke stoel,Wie kan mij daaraan helpen??

ekenaset-fauteuil-grijs__0252057_PE390835_S4.JPG
e
Mvg Rene
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Vaak staat er in de catalogus bij wie de ontwerper is en wellicht met wat googelen vindt je iets?
Anders pak je toch een meetlint en een potlood en papier bij ikea en meet je alles op.
En samen met de foto ervan uit de catalogus moet je een eind kunnen komen.
Als ik het zo bekijk zijn het verder gewone pen en gat verbindingen.

Ik heb nog even gegoogeld en van origine uit '57 , hier een stukje over de stoel en wie 'm indertijd maakte;
http://www.housebeautiful.com/shopping/furniture/tips/a2825/ikea-argang-reissue/
En hier vindt je alles over Danish design uit die tijd en ook de stoelen en nog meer wat er op lijkt compleet met alle designers uit die periode, misschien vindt je hier de originele ontwerper en misschien wel tekeningen?
http://www.danish-modern.co.uk/
Ben wel benieuwd wat je ervan maakt, succes.
Willem
 
Laatst bewerkt:

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
Met de website van Willem kom je inderdaad een heel eind, was zelf ook nieuwsgierig naar die modellen "uit mijn tijd" ! Het ontwerp is van Hans J. Wegner voor de firma Getama en het is de Cigar Chair Ge240. Op de website van Getama staan afbeeldingen van deze ontwerper. Deze stoel staat er niet bij, maar die staat op Deconet.com (te koop voor zo'n $1900,=) !! en ook op http://www.danish-modern.co.uk/hans-j-wegner-for-getama/ is hij afgebeeld. Dus zelf maken is de moeite waard, ben benieuwd of dat gaat lukken. Op Google kun je evt nog op afbeelding zoeken voor verdere info.
Vr gr
Louis
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Beste willem,
Bedankt voor al je info! ik heb er echter nog niets kunnen vinden wat betreft maten enzo
Ik heb Ikea Nederland benaderd maar die kunnen mij niet verder helpen.
Denk dat het dan toch gewoon inmeten in de winkel gaat worden haha,alleen de ikea...pff

Met de website van Willem kom je inderdaad een heel eind, was zelf ook nieuwsgierig naar die modellen "uit mijn tijd" ! Het ontwerp is van Hans J. Wegner voor de firma Getama en het is de Cigar Chair Ge240. Op de website van Getama staan afbeeldingen van deze ontwerper. Deze stoel staat er niet bij, maar die staat op Deconet.com (te koop voor zo'n $1900,=) !! en ook op http://www.danish-modern.co.uk/hans-j-wegner-for-getama/ is hij afgebeeld. Dus zelf maken is de moeite waard, ben benieuwd of dat gaat lukken. Op Google kun je evt nog op afbeelding zoeken voor verdere info.
Vr gr
Louis

1900?? dat is geen geen katte pis..:rolleyes:
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Thanks! Dat maakt het al een stukje duidelijker die foto's

Hij is zeker niet goedkoop als origineel.
Als je dan eentje maakt met zelfde stof maak je 'm een beetje afgesleten (hier en daar klein beetje schuren) en verkoop je 'm als origineel. ;)
Wel leuk trouwens om te weten dat het een soort van collector items zijn geworden.
Met de afmetingen, flink wat foto's en je kan bij ikea natuurlijk ook nog wat detail foto's maken en het opmeten moet je een eind kunnen komen.
En je koopt gewoon een stel kussens bij Ikea. (als de maatvoering wel hetzelfde is)
Wat in die tijd ook gewoon was trouwens was het gegeven dat er bij een bankstel vaak een heren- en damesfauteuil bij zaten, ook het bankstel van m'n opa en oma had dat, dat was dan wel een leolux uit begin jaren 60.
Dat betekende 2 identieke stoelen maar de rugleuning van de herenfauteuil was dan wat hoger dan die waar de vrouw des huizes op zat.
Nu zouden ze het misschien discriminatie vinden. :)
Succes in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Nu zouden ze het misschien discriminatie vinden. :)
Succes in ieder geval.
Emancipatie heet dat ofzo?:p

Namaken is wel een goed idee,en dan noemen we m de Ikea OEM,klinkt behoorlijk zweeds:D
Als je de kussens zou kunnen kopen zal het een stuk goedkoper zijn dan als je ze moet laten maken..al heb ik nog wel een adresje..We gaan er nog is even over prakkiseren :)
 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Buzzispace heeft er ook een onder de naam buzzinordic. Tech fiche met afmetingen te vinden op hun website. Buzzi.space

Succes!
 

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
Hallo Rene,

Heb je de stoel van Ikea kunnen samenstellen en gemaakt?
Graag zou ik wat ervaring willen opdoen hoe het gelopen. Ik heb ook een plan in de maak om iets dergelijks te maken.

Groeten
Wim
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hoi,
ik lees deze post nu pas. Ik heb dit jaar ook een paart eiken stoelen gemaakt en heb er een leuk model voor gevonden. Deze kerel heeft veel info erover beschikbaar waaronder tekeningen met maten. Ik heb mijn resultaat ook gepost onderin bij de reacties.
Succes!


Groeten, Peter
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor en vandikte

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hallo Peter,

Bedankt voor je info.
Heb je stoelen met mallen gemaakt en/of tekening?

Groeten
Wim
Hallo Wim,
ik heb de stoel uitgetekend op ware grootte op een stuk MDF. Hier heb ik de mal van gemaakt. Veel geleerd van de eerste stoel, ik had bij de eerste stoel eerst afgerond met de kantenfrees (dom!) om er daarna achter te komen dat ik amper meer kon meten voor de domino's. Vervolgens voor de 2e stoel de mallen voorzien van de dominogaten en de meetinstructies. Dat werkte veel preciezer gelukkig. Mooi leerproject wel.

De stoelen zitten overigens erg goed. Het enige nadeel is dat de poten aan de achterkant vrij ver uitsteken naar achteren maar om te zien zijn het echt plaatjes.

Het was ook mijn eerste keer om met een mal te werken op de freestafel. het luistert heel erg nauw en hoe fijner je je stuk op de lijn afzaagt hoe lekkerder je freest.

Veel succes!

Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.