Teakhouten tafel met 'teak shield' , nu met osmo?

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
313
122
Zuid Holland
Hoi allemaal,

Sinds een paar weken hebben mijn dame en ik een nieuwe teakhouten tuintafel met "Teak Shield" als beschermlaag. De verkoper raadt aan om na levering nog vaker in te smeren voor optimaal resultaat; na aankoop hebben we de tafel dan ook 2x dun ingesmeerd met het bijgeleverde "teak shield" product, een melkachtige substantie.
Nu zien we na 2x eten toch al wat kleine vlekjes en kringen.

Ik heb voor binnen en voor mijn schutting vrij goede ervaringen met osmo en dus een pot terras-olie van ze gekocht (expliciet ook bedoeld voor buitenmeubels). Alleen zit ik een beetje te denken over de hechting, en ik zat erover te denken om de tafel licht op te schuren met de vlakschuurmachine met korrel 120 of 180 om de "teak shield" laag te verwijderen en daarna te osmo'en. Wat voor mij meespeelt is dat ik wil voorkomen dat ik zo 12 onderhoudsproducten heb, ik wil gewoon overal osmo voor (schutting, binnenboel, barbecue, terrasolie).

Kan ik dit gewoon straffeloos doen?
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
313
122
Zuid Holland
Doen? Natuurlijk. Hecht het? Dat is de vraag.

Weet je een leverancier / fabrikant van dat 'Teak Shield' ? Zo weet natuurlijk niemand hier of het olie, was, zeep, lak of nog wat anders is.
Nou ja het gaat mij dus met name om de hechting. Als ik de huidige laag eraf

Ik heb al op het etiket gekeken maar veel verder dan dit kom ik niet:
Ik zie soortgelijke flessen bij meer clubs aangeboden worden dus ik ging ervanuit dat dit hetzelfde spul is .

Inderdaad is life outdoor living de leverancier. Als ik op de ingredientenlijst kijk vind ik:

Water, fluoro polymer, en de houdbaarheidsmiddelen: 2-octyl-2H-isothiazol-3-one, Bronopol, 2-Butoxyethanol.

Ik ben wat gaan zoeken op internet maar ik kom er niet echt achter wat dit voor spul is. ze zullen het vast niet zelf maken. Het is 1-components-spul, en geen olie/wax. Wel is het melkachtig spul met lage viscositeit dat vaag qua geur een beetje aan schoonmaakmiddel doet denken.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
389
140
Nou ja het gaat mij dus met name om de hechting. Als ik de huidige laag eraf
Maar om te weten hoe je de huidige laag (voldoende) kan verwijderen, zal je moeten weten wat voor product(basis) het is.
Als ik de ingrediënten lees, lijkt het wel een smeerbare PTFE-emulsie, soortgelijk aan een PTFE spray. In het ideale geval zou dat een mooie Teflon-laag op de tafel vormen, maar ik twijfel of dat in praktijk ook gebeurt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.