Teak tafel

Ruben-86

Nieuw lid
11 apr 2012
1
0
Hulp gevraagd!

Ik ben op zoek naar een nieuwe teak eettafel.
Na een zoektocht op internet ben ik bij verschillende zaken in het land langs geweest om hun waar te bekijken.

Tot mijn grote verbazing ligt de prijs van het aanbod ver uiteen.

Concreet:
van: €389 (Gerecycled teak 220X100 bladdikte 35mm)
tot: €1495 (Nieuw teak, cementbad, 220x100 bladdikte 50mm)
en alles hier tussen in.

Mijn vraag is:
Wat is een normale prijs?
Waar moet ik op letten?

Dank voor jullie hulp
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Teak is als het ware de koning onder de houtsoorten, dus daar hoort ook bij dat dit hout heel duur is. Wat ze in de winkel aanbieden als teak is dus dikwijls een houtsoort waar men lokaal (waar het meubel gemaakt is) een grote hoeveelheid van staan heeft.
Dit is nu natuurlijk geen probleem voor iemand die een tafel koopt, het belangrijkste is dat je deze mooi vindt.
De prijzen die je hier aangeeft vindt ik echt wel meevallen voor een tafel.
Welke te kiezen hangt af van jou smaak maar als je er een moet kiezen voel dan even als de tafel zwaar is, een zware tafel is dikwijls stabieler. Ook eens nagaan als de tafel reeds behandeld is, veel van de "teak" meubelen zijn onbehandeld omdat dit een mooie look geeft maar bij een tafel kan dit makkelijk vlekken tot gevolg geven na de eerste inwijding met rode wijn.
mvg,
Vincent
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Het echte goed teak is, zoals Vin_d hierboven al aangeeft, erg duur. Bij de Arnhemse Fijnhouthandel zo'n 10.000 euro de kuub. Daarnaast is de hoeveelheid arbeid die er in gaat zitten een belangrijke kostenpost. Is het een echt mooi gemaakte tafel met pen-gat verbindingen, de afwerking etc. of zitten er van die blikjes op de hoeken om de poten met de rails te verbinden. De constructie van het tafelblad speelt ook een rol, rechte planken, hoe zijn ze verbonden, zit er een dwarsplank aan de einden, hoe is die verbonden, hoe zit het blad aan het frame vast etc. Dan nog kun je kijken of de tafel van een bekende ontwerper of meubelfabrikant is, wat de wederverkoopbaarheid en daarmee de waarde wezenlijk beïnvloed. Alleen op prijs-afmeting een vergelijking maken is te simpel vind ik. Is zelf maken ook nog een optie?

succes en we zijn benieuwd naar je keuze en waarom,

jaap
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Wat ook erg veel uitmaakt of het oude teak is of het gewoon het jonge teak dat zo snel mogelijk tot meubel word omgezet om vervolgens de markt op geslingerd te worden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ook eens nagaan als de tafel reeds behandeld is, veel van de "teak" meubelen zijn onbehandeld omdat dit een mooie look geeft maar bij een tafel kan dit makkelijk vlekken tot gevolg geven na de eerste inwijding met rode wijn.
mvg,
Vincent


Wij hebben een budget teak tafel, toch is het best een fraaie tafel, niet echt behandeld is dat inderdaad vragen om vlekken/problemen
We wilde de tafel wel behandelen maar niet lakken, de kleur werd daar niet mooier van vonden wij.

Na een tijdje op internet zoeken kwam ik een ouderwetse methode tegen: Zepen
Bij de supermarkt een pot groene zeep gehaald, de tafel goed gereinigd, nog even een schuurmachine over het blad en daarna met een lekkere vochtige doek en een flinke lik groene zeep het blad ingesmeert.
Na het drogen is de kleur nauwelijks veranderd.

Eens in de zoveel tijd (als er vlekken op de tafel zitten) maak ik de tafel schoon met een natte lap (soms 2x) en dan opnieuw zepen
Dit doen we nu al 2 jaar en er is écht wel eens wat omgegaan (of de kinderen zetten eten/drinken op tafel zonder onderzetter) en de tafel houdt zich zeer goed.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Tsja teak de koning onder de houtsoorten? Nope vind ik van niet, kan wel mooiere en duurdere houtsoorten voorstellen... Maar goed teak komt idd in vele kwaliteiten voorbij en het probleem met teak is dat je (afgezien bij gerenomeerde fijnhouthandels) vaak teveel betaalt voor mindere kwaliteit. Teak is een beetje ten onder gegaan aan zijn populariteit qua betrouwbare houtsoort bij aankoop IMHO.

Ik zelf ben wel een fan van onbehandeld hardhout, het vergrijst zo mooi. Maar goed als je een mooie houtsoort hebt met mooie tekening dan wel altijd afwerken want dan is het weer zonde van de vlekken e.d.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Kant en klare teak meubels zijn denk ik zo goed als nooit hier gebouwd, ik ga soms bij handelaars of op beurzen zulke meubels wat dichter bekijken, en de kwaliteit van de constructie is iedere keer schrikwekkend. Dat word in Azië aan de lopende band gemaakt met hout dat droog is of niet en gezien de prijzen kan je je afvragen of dat legaal gekapt kan zijn?

Mijn nicht heeft haar hele woon en eet kamer met massieve teak meubels ingericht, persoonlijk vind ik dat decadent want daar steekt belachelijk veel hout in, alsof het "aan de bomen groeit :p ". En bij alle meubels zijn er problemen, de tafel is bv een massief blad omringd met massieve planken op verstek van wel 20 cm breed. Gevolg is dat de hoeken nu zo'n 10mm open staan en tussen sommige planken van het blad kan je je vingers steken. Er is werkelijk nergens rekening gehouden met de technische karakteristieken van werken met hout. En dat waren geen meubels uit de goedkopere winkels...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.