Teak schilderen

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
272
139
Hallo,

Zoals sommigen misschien weten, pimp ik meubels op in bijberoep. Nu vraagt iemand mij om haar teak salontafel op te knappen. Er staan kringen op en ze wil ze graag geschilderd hebben.
Nu lees ik dat teak vettig is en niet ideaal om te schilderen. Iemand ervaring? Tips?
(Het is een saaie rechte salontafel, ik sta niet te springen voor deze opdracht maar goed, dat terzijde. Ik leer wel graag bij)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.186
2.272
Klein-Brabant, Vlaanderen
Er staan kringen op en ze wil ze graag geschilderd hebben.
bij schilderen stel ik mij voor dat het hout nadien niet meer zichtbaar is
de kringen dus ook niet

bij een doorzichtige behandeling zou ik eerst schuren
in de veronderstelling dat het massief hout is
Het is een saaie rechte salontafel, ik sta niet te springen voor deze opdracht
ff doorbijten jongen
als het jouw bijberoep is, moet je er de sporadische pijn bij nemen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.741
3.143
Gaanderen
Teak inderdaad ontvetten met aceton. Kijk wel of je de echte aceton het en geen acetonvervanger. Bouwmarkten hebben volgens mij alleen de vervanger. Dan moet je ook niet te lang wachten met de grondverf erop te smeren. Anders is teak weer vettig. ( ik heb geen idee hoe lang je mag wachten) Ik begin zodra de aceton droog is.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
396
210
‘s-Hertogenbosch
Teakhouten meubels zijn vaak met boenwas behandeld 🫣 dat wordt een flinke kluif om goed te krijgen ….
Als het transparant mag blijven, met staalwol opboenen met boenwas.
Als dekkend geschilderd moet worden… een schilder bij ons op het werk heeft in het verleden deuren behandeld waar heel vroeger boenwas op gebruikt was met all-grund verdund met thinner ( zodat het “ invreet “ op de ondergrond.
Sindsdien gebruik ik voor grondwerk op bestaand werk ook thinner om te verdunnen….
Droogt lekker snel en zit ingevreten in de lak, ongeacht of het acryl- alkyd of die troep van vandaag is.
Het ene was je weg, het andere lost een beetje op. Verder weet ik het niet maar het zit wel goed vast. Ruikt niet lekker dus indien mogelijk goed ventileren…

Succes John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.