Teak badkamermeubel waterdicht maken

FemkePul

Nieuw lid
30 dec 2021
2
0
6718 DH
Beste lezers,

ik lees een tijdje mee op het forum, maar ik word nog niet helemaal wijs uit alle opties.
Wij hebben een mooi houten kastje gekocht dat dienst moet doen als badkamermeubel. Ik denk dat het teakhout is (al weet ik dat niet zeker). Hij is inmiddels goed geschuurd, maar nu zoeken we nog een oplossing voor het waterdicht maken, zodat water en vuil gemakkelijk te verwijderen zijn. Na het schuren is het kastje ook drie tinten lichter geworden, we willen hem graag weer zo donker als toen we hem kochten, en het liefst mat houden (geen hoogglans).

Mijn vraag is dan: zijn er dan nog opties over om het kastje waterdicht te maken(lak over beits? Nanocoating? Gekleurde jachtlak? Olie?)? Of moeten we de eisen wat aanpassen? :)

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Geen enkele afwerking is permanent waterdicht. Gezien de omstandigheden is een hardwaxolie een van de betere keuzes. Je zult deze af en toe opnieuw moeten aanbrengen, maar doordat een olie in het oppervlak trekt is de bescherming dieper en ook beter bestand tegen de temperatuur- en luchtvochtigheidswisselingen. Aan de andere kant is de bescherming tegen vuil minder, doordat er geen dikke beschermlaag bovenop het materiaal ligt maar slechts een dunne waslaag. Keuzes, keuzes, keuzes...
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
dag Femke, welkom op het forum. Zou je een paar foto's kunnen plaatsen. Dan kunnen we meekijken en je voorzien van betere adviezen.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Je kunt een 2k matte lak overwegen, bijvoorbeeld die van Skylt. Ze hebben er eentje die speciaal voor donkerdere (tropische ) houtsoorten geschikt is: link. Voordeel van 2k lakken is dat die zeer goed tegen vocht bestand zijn en zeer slijtvast.

Rick
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Het “probleem” van de lakken zoals de Skylt is dan weer dat ze uiterst naturel zijn. De kleur blijft zoals die nu is, na het schuren. En de kleur mag iets donkerder / levendiger worden lees ik. Dat is dan weer typisch iets wat een olie doet.

Welke afwerking je ook kiest, probeer deze eerst uit op een onzichtbare plaats om te testen of dit is wat je in gedachten had.
Is het niet zoals je wilt, dan betekent een lak anders heel veel schuren, maar olie betekent dat je geen 2e kans hebt omdat de olie diep in het hout trekt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Waarom moet het persé waterdicht? Het staat in de badkamer, maar ik neem aan dat er een goede ventilatie aanwezig is? Je gaat er tenslotte niet mee douchen. Teakhout schijnt van zichzelf al wat vettig te zijn, wat in de badkamer zijn voordeel heeft.

Wij hebben al 15 jaar een teakhouten badmeubel en die is in het begin behandeld met teakfix, wat we van de leverancier hadden gekregen. Een waterig goedje waar ik mijn twijfels bij had. Daarna heb ik het nooit meer behandeld, en het hout is nog in prima staat. De teakfix heeft daar geen rol bij gespeeld.
Ik wil er meer mee zeggen dat een goede ventilatie m.i. belangrijker is. Wil je een kleurtje, dan zou je een kleurolie kunnen gebruiken.
 

FemkePul

Nieuw lid
30 dec 2021
2
0
6718 DH
dag Femke, welkom op het forum. Zou je een paar foto's kunnen plaatsen. Dan kunnen we meekijken en je voorzien van betere adviezen.
Bedankt voor alle reacties! Ik begrijp dat er geen eenduidig antwoord op mijn vraag te geven is.
Hierbij nog wat foto's van het kastje, wellicht dat dit nog meer informatie geeft. Je ziet de oorspronkelijke donkere kleur nog aan de binnenkant van het kastje.

De reden dat we het (zo goed als) waterdicht willen hebben is dat ik geen kringen/spetters bij de waskom wil. Je gaat er inderdaad niet mee douchen, maar er kunnen wel druppels naast de waskom vallen. Toen we het kastje thuisbrachten regende het een beetje en die druppeltjes bleven meteen in het hout zitten, de bovenkant was mooi gestipt... Dat willen we voorkomen!

Bonusvraag: is het mogelijk middelen te combineren? Bijvoorbeeld eerste een olie aanbrengen voor de kleur en vervolgens lak voor de waterdichtheid?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-01-03 at 13.15.33.jpeg
    WhatsApp Image 2022-01-03 at 13.15.33.jpeg
    94,7 KB · Weergaven: 28
  • WhatsApp Image 2022-01-03 at 13.15.33 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2022-01-03 at 13.15.33 (1).jpeg
    73,2 KB · Weergaven: 28

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Toen we het kastje thuisbrachten regende het een beetje en die druppeltjes bleven meteen in het hout zitten, de bovenkant was mooi gestipt... Dat willen we voorkomen!
wat betekent dat het kastje slecht afgewerkt was, of de afwerking nog te jong
persoonlijk heb ik geen voorkeur voor olie
eerder lak, want die legt een laag bovenop het hout
in de gebruiksaanwijzing van de lak die ik meestal gebruik, lees ik dat die na 3 weken zijn uiteindelijke hardheid bereikt
besluit: ik zou de bovenkant afschuren - al dan niet (her)olieën volgens de raadgevingen van de collega's - maar er op zijn minst een laklaag op zitten die er bovenop blijft liggen (tenzij de collega's betere raad geven)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik heb buiten een bbq meubel gemaakt met een eikenblad dit heb ik met epifanas jachtlak gedaan. Dit gaf een prima resultaat. Het kan alleen niet goed tegen de vonken als je verkeerde kolen hebt. Verder heb ik een eiken badkamermeubel gemaakt dat met rubio monocoat is afgewerkt. Dat vind ik binnen mooier dan de glansende jachtlak (al is die ook mat verkrijgbaar) en wij zijn met z'n tweeen en het is de tweede badkamer dus word heel weinig gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.