Te koop Zelfbouw CNC machine Freesbereik 170x120cm

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
53
40
Zeeland
standbouwteam.nl
Deze CNC machine heb ik gebouwd samen met iemand anders.

De machine wordt aangedreven door kogelomloopspindel en geleiding dmv rails met wagentjes.
De machine is zo stijf mogelijk gemaakt door veel gebruik te maken van veel (schuine maar ook rechte) aluminium verbindingen.
Het eerste blad wat op de tafel ligt zit met glijmoeren vast aan de aluminum profielen van 80x40mm, om de 30cm zit er een.
De pootjes waarop hij staat zijn in hoogte verstelbaar, zo is machine volledig waterpas en stabiel te zetten.
Bij de CNC komt een MacBook Pro uit 2015 waarop naast MacOS ook Windows staat, hierop draait Mach3 met geldige licentie.
De machine is voorzien van 2 limitswitches om zo makkelijk naar het homing punt terug te keren.
De tafel is volledig vlak, stijf, recht, haaks, alles wat nodig is om goed freeswerk te leveren.
De frees die er op zit is een Mafell frees voor CNC toepassingen, deze frees is veel stiller dan de op het oog het zelfde uitziende Kress frees.
Er zitten 3 spantangen bij voor 4 6 en 8mm.
De machine weeg ca 150Kg en buitenafmetingen zijn 215 x 165cm
Hij is te vervoeren op een grote aanhanger of in een bakwagen.
De rode afzuigslang is niet inbegrepen, deze hoort bij mijn stofafzuiging.
In Principe is de machine per direct beschikbaar, hij heeft zeer weinig draaiuren, nog geen 10, waarom doe ik hem dan weg ?
Ik wil een grotere machine gaan bouwen met een lengte van meer dan 2m freesbereik.

Dan de prijs, ik heb er meer voor betaald dan ik er voor vraag en er ook veel tijd in gestoken om de machine te bouwen.
4950,- euro excl btw is de vraagprijs. Deze machine staat ook op marktplaats, die advertentie is dus ook van mij. Mocht je de machine zakelijk kopen dan kan je de BTW aftrekken, uiteraard krijg je dan een factuur van me.

Staat in Kamperland, provincie Zeeland.
Gelieve alleen te reageren bij serieuze interesse.


Screenshot 2024-09-22 at 12.22.12.png
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
Op Marktplaats kan ik hem niet vinden. Ik zou hem sowieso op op cnczone.nl zetten.

Je verhaal maakt het echter wel een beetje twijfelachtig. Zoveel geld en tijd investeren en dan na 10 draaiuren al willen verkopen. En geef ook aan welke Mafell-frees er in zit. Want die variëren van ca 250 tot ca. 750 euro.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
208
8
Geen interesse, maar gaaf gemaakt! Waar heb je het geheel op gebaseerd?

Op Marktplaats kan ik hem niet vinden. Ik zou hem sowieso op op cnczone.nl zetten.

Je verhaal maakt het echter wel een beetje twijfelachtig. Zoveel geld en tijd investeren en dan na 10 draaiuren al willen verkopen. En geef ook aan welke Mafell-frees er in zit. Want die variëren van ca 250 tot ca. 750 euro.

Hij wil een grotere :) Kan toch dat je een eerste bouwt en je definitieve anders wordt? Het bouwen op zichzelf kan ook een hobby zijn. Iemand hier in de buurt doet dat ook en verkoopt regelmatig zelfgebouwde CNC's aan op Marktplaats.
 
  • Leuk
Waarderingen: finewood

baas

Administrator
5 jun 2012
177
149
Op Marktplaats kan ik hem niet vinden. Ik zou hem sowieso op op cnczone.nl zetten.

Je verhaal maakt het echter wel een beetje twijfelachtig. Zoveel geld en tijd investeren en dan na 10 draaiuren al willen verkopen. En geef ook aan welke Mafell-frees er in zit. Want die variëren van ca 250 tot ca. 750 euro.
Ik vind het niet erg forumwaardig om hier direct het woord 'twijfelachtig' te gebruiken. Je zou mbt eventuele twijfels ook een open vraag kunnen stellen. Een gewaardeerd forumlid probeert hier wat te verkopen, het is beter om daarbij te helpen; daar is het forum voor.
 

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
53
40
Zeeland
standbouwteam.nl
Hier nog wat meer foto's.
Mijn verhaal is niet twijfelachtig, ik wilde destijds een grotere dan deze, maar uiteindelijk hebben we er voor gekozen een toch deze maat te bouwen. Nu wil ik alsnog een stapje groter. op de vraag waarom maar 10 draaiuren, hij is pas sinds juni operationeel en ik heb meer werk dan alleen CNC freesdingen, namelijk het bouwen van complete beursstands.

hoe dan ook, ik wil graag een stapje groter.

IMG_0201.jpegIMG_0202.jpegIMG_0203.jpegIMG_0204.jpegIMG_0206.jpegIMG_0207.jpegIMG_0205.jpeg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
Ik vind het niet erg forumwaardig om hier direct het woord 'twijfelachtig' te gebruiken. Je zou mbt eventuele twijfels ook een open vraag kunnen stellen. Een gewaardeerd forumlid probeert hier wat te verkopen, het is beter om daarbij te helpen; daar is het forum voor.
Mijn eerste tip was dan ook om het ook op cnczone.nl te zetten. Het woord twijfelachtig is inderdaad niet handig gekozen (al stond er ook "een beetje" bij), waarvoor excuses. Maar wil je iets verkopen, moet je er een goed verhaal bij hebben. Bv dat de machine uitgebreid te bezichtigen is en dat een proefstuk mogelijk is.

Verder helpt het ook de onderdelen te benoemen. Ik zie in ieder geval kogelomloopspindels naar bv een verwijzing naar de leveranciers van de lineaire onderdelen waar je dan weer positieve reviews kan lezen, maakt het ook verkoopwaardiger. En wat ook helpt is een beschrijving van de stappenmotoren en stappendrivers, en of deze al dan niet closed loop zijn. Verder mis ik ook foto's van de besturingskast.

Het probleem met dit soort machines is, dat ondanks dat ze het wel waard zijn voor het geld wat er is in gestoken, het tussen servet en tafellaken in blijft zitten. Te groot en de duur voor de meeste hobbyisten, voor de meeste professionals geen backup office in geval van problemen.

Anyway, succes met de verkoop.
 

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
53
40
Zeeland
standbouwteam.nl
IMG_0213.jpegIMG_0214.jpeg

Er zitten HGR20 geleiders op en DM542T drivers

qua ondersteuning, je kan me altijd vragen stellen mbt de machine, al denk ik dat het vrij plug en play is en gaan met die banaan.
Mocht er toch wat zijn, dan ben ik gewoon bereikbaar. Maar er is weinig exotisch aan deze machine dus ik verwacht niet echt dat er uitgebreide support nodig is.
 
Laatst bewerkt:

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
53
40
Zeeland
standbouwteam.nl
Ik wilde toch nog even toevoegen, omdat hier een beetje de toon wordt gezet dat er geen support zou zijn voor de koper, die is er namelijk wel, ik denk alleen dat hij niet nodig zal zijn omdat de machine goed werkt, en volkomen logisch en duidelijk in elkaar zit. Mochten er toch vragen zijn over de technische uitvoering van de machine dan kan je bij mij terecht, en / of de gene die mij geholpen heeft met de bouw.
Verder draait de machine op Mach3 met een geldige licentie, wat dat deel betreft, YouTube staat vol met voorbeelden en uitleg en er is ook voldoende documentatie voorhanden.

De gene die deze machine koopt kan er direct mee aan de slag, hij zal misschien even opnieuw waterpas moeten worden gesteld met de stelvoeten en als gevolg daarvan zal het wasteboard opnieuw uitgevlakt moeten worden, verder is de machine geheel met glijmoeren en bouten gemonteerd (afgezien van de geboorde gaten na) moest er iets gesteld moeten worden dan is dat zeer makkelijk te realiseren. Maar op dit moment staat ie gewoon perfect afgesteld en blijft dat ook zo als er tijdens transport normaal gereden wordt, wat me ook niet meer dan logisch lijkt om te doen.

Over het freeswerk zelf wat er uitrolt, het freeswerk is nauwkeurig, tegen het perfecte aan, zo niet perfect.
Wel zal je als eventuele beginneling een bepaalde leercurve hebben om met Mach3 te leren werken en eventueel met bijvoorbeeld Vectric Aspire. Verwacht een prima werkende machine waar je heel lang plezier van kan hebben als je hem koopt. Eventueel is de prijs iets onderhandelbaar, maar ik zit eigenlijk nu al onder de kostprijs, maar goed, we kunnen het er over hebben. Eventueel is bezorgen tegen een schappelijke vergoeding ook mogelijk, ik beschik over een bakwagen waar hij in past, dus dan zou het transport probleem ook getackeld zijn en kan hij gewoon geplaatst worden waar hij moet komen te staan.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
Je zal zelf wel verstand moeten hebben van dit soort machines en je er in willen verdiepen. Maar dat geldt voor elke CNC-machine. Voor support kun je ook op cnczone terecht (nee, geen belang of aandelen).

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat jouw mooie machine niet eenvoudig te verkopen is, en daar probeer ik je een beetje in te helpen.
 
Laatst bewerkt:

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
221
87
Gewoon een hele mooie en zeer degelijk gebouwde machine als je het mij vraagt. Dikke maatgemaakte platen alu, voor het portaal, geen geklooi met wagentjes direct op het extrusieprofiel, geen rondgeleiding maar zadel geleiding, spindels ipv tandriemen, dikke extrusieprofielen. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Er vanuit gaande dat spindels en geleidingen van merkkwaliteit zijn kun je hier best wat plezier van hebben.

Natuurlijk is er altijd wat aan te merken; de geleidingen zouden beschermd kunnen zijn tegen stof, de bedrading in de kast kant wat netter.

Maar deze machine lijkt me al een pak beter dan er voor vergelijkbaar geld te koop is van bekende fabrikanten. Ik wil hem niet, want geen ruimte voor zo'n beest, maar anders wist ik het wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henkies en finewood

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.