Te Koop: Gietijzeren Verboom Lintzaag, in uitstekende staat & onderhoud

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mooie machine. Ik heb interesse. Maar de aandrijving (de motor).is (in Nederland) minder courante driefase. Ik zou hem moeten vervangen door een -3-fase motor voor in Nederland courante spanning of een enkel fase motor. De motor waarmee de lintzaag wordt aangeboden op enkel fase met condensator kan in principe ook, maar gaat ten koste van veel vermogen. En het alternatief, motor vervangen , is niet echt simpel met zo'n directe aandrijving (mechanische aanpassingen). Dat is mijn aarzeling.

mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

EricBos

Nieuw lid
7 aug 2020
3
2
Dit is inderdaad een standaard 3 fasige motor kan je in driehoek (230 V) of in ster (400 V) laten draaien.

Voor het gebruik met een frequentiesturing op 230 V zie ik echt niet in waar sommige mensen zich druk om maken. Deze motor is ontworpen voor 400V met een veiligheidsmarge van minstens 1,5. Zou ruimschoots voldoende moeten zijn om de pieken op te vangen.
Aangezien de motor enkel in een orthopedisch centrum gedraaid heeft durf ik te vermoeden dat hij in een propere omgeving en al bij al een rustig leventje heeft gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ en mathieu

MarcDekker

Actieve deelnemer
23 feb 2017
41
1
Hoi Hoi,

Je hebt een pb ontvangen voor deze prachtige lintzaag, zou hem graag een nieuw thuis geven in mijn schuur :)

Groet,

Marc
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Dit is inderdaad een standaard 3 fasige motor kan je in driehoek (230 V) of in ster (400 V) laten draaien.

Voor het gebruik met een frequentiesturing op 230 V zie ik echt niet in waar sommige mensen zich druk om maken. Deze motor is ontworpen voor 400V met een veiligheidsmarge van minstens 1,5. Zou ruimschoots voldoende moeten zijn om de pieken op te vangen.
Aangezien de motor enkel in een orthopedisch centrum gedraaid heeft durf ik te vermoeden dat hij in een propere omgeving en al bij al een rustig leventje heeft gehad.
Het gaat niet alleen om de hoogte van de pieken, maar vooral om de stijlheid. Een hoge du/dt veroorzaakt hoge stromen in/door de capaciteit die gevormd wordt door de isolatie tussen draden onderling en bedrading en aan aarde liggende delen. Na verloop van tijd slaat de isolatie door. Daarnaast kan je machine maar beperkt op een lagere of hogere frequentie draaien i.v.m. warmteontwikkeling.
Format 4 machines hebben nog steeds snelheidsregeling met om leggen van riemen, dat is niet voor niks.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.