[Te koop gevraagd] stevige klassieke zaagtafel

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
31
0
Ergens in de Overbetuwe
Even wat context:
In verband met het opruimen en her-ordenen van onze schuur ben ik op zoek naar een andere zaagtafel. Ik heb tot nu toe een oude metabo gebruikt met een inductiemotor. Niet slecht, maar niet resonantie-vrij, en had ook nogal wat onderhoud nodig, en miste onderdelen voor afzuiging. Daarvoor had ik een Inca Major. Heel leuke machine, maar toch niet gelukkig met het kantelechanisme waar het werkblad kantelt in plaats van het zaagblad. Daarnaast was afzuiging ook zo goed als afwezig.

Nu zoek ik iets meer voor de lange termijn.
Gezien de tijd die ik heb naast mijn dagelijks werk en een jong gezin zoek ik niet een opknapper, maar een zaag waar ik mee vooruit kan zodat ik mijn tijd in huis/tuin/keuken projecten kan stoppen en niet in het opknappen van de zaag (hoewel ik dat wel heel leuk vind om te doen).

Wensen:
  • 't Liefste een ouderwets bonk stabiel ijzer.
  • Schuiftafel is een plus, maar ik besef me dat dat zeldzaam is.
  • Mogelijkheid tot stofafzuiging is wel een vereiste.
  • Moet passen binnen de ruimte van mijn schuur
  • 230V of 400V kan allebei. Laatste moet ik nog wel een kabel voor aanleggen naar de schuur.

Ik denk aan merken als:
  • Startrite
  • Wadkin (zag hier eentje van op MP staan, maar ik vraag me af of stofafzuiging hier wel goed werkt
  • Wat is er nog meer? (suggesties van harte welkom)

Mijn plan is om de schuur ongeveer op deze manier in te delen (dan is er ook meteen een beeld van wat er mogelijk is qua grootte):
zaagtafel.png

Budget is rond de €500,- maar is enigzins flexibel afhankelijk van de mogelijkheden van de zaag.
Mocht iemand goede ideeën hebben, dan is dat altijd welkom.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.070
3.017
Als je stofafzuiging belangrijk vindt, dan kan je al die oude machines schrappen. Je moet op zoek naar een modernere machine. Die zijn over het algemeen van plaatstaal, met een aluminium roltafel. Bij de machines die buiten je opgegeven budget vallen, is de tafel zelf wel van gietijzer.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
31
0
Ergens in de Overbetuwe
Als je stofafzuiging belangrijk vindt, dan kan je al die oude machines schrappen. Je moet op zoek naar een modernere machine. Die zijn over het algemeen van plaatstaal, met een aluminium roltafel. Bij de machines die buiten je opgegeven budget vallen, is de tafel zelf wel van gietijzer.
Dank voor je input. Wat voor machine zou je bijvoorbeeld aanraden waarbij de tafel zelf wel van gietijzer is?

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
31
0
Ergens in de Overbetuwe
Ulmia zaagtafels, bijvoorbeeld de 1710
krachtstroom, schuiftafel
geen zwaargietijzer frame, maar vaak wel gietijzer blad.
Dat zijn inderdaad wel mooie zaagtafels. Staat er alleen geeneen te koop in NL.
Zou de Wadkin van €475 op MP een goede deal zijn? Geen roltafel, maar tja, dat zit er toch niet in voor die prijs. En stofafzuiging zal ook wel te wensen over laten maar tja.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.070
3.017
Ik heb zo'n wadkin ags 10. Bij mij zit er nog een bak over de motor waar de afzuiging aan zit. Maar stofvrij zagen is een utopie. ik heb er nog een neerklapbare uitvoer tafel aan zitten. Als de vertanding van de hoog laag nog goed is, is het verder een prima machine. Ik zaag er al jaren mee.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs1988

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
31
0
Ergens in de Overbetuwe
Ik heb zo'n wadkin ags 10. Bij mij zit er nog een bak over de motor waar de afzuiging aan zit. Maar stofvrij zagen is een utopie. ik heb er nog een neerklapbare uitvoer tafel aan zitten. Als de vertanding van de hoog laag nog goed is, is het verder een prima machine. Ik zaag er al jaren mee.
Gaaf om te lezen. Ik neig er naar. Klein beetje opknapwerk wellicht. Heb je verder nog tips voor me om naar te kijken? En is de €475 een beetje redelijk als de vertandingen goed zijn?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.070
3.017
Er zit al een nieuwe motor op. De schakelaars geven na 50 jaar gebruik ook wel eens problemen, maar simpel te vervangen door een nieuwe. Afschrijving op zo'n ding is 0. Als je hem over 10 jaar weer wil verkopen, krijg je er vermoedelijk meer voor, dan dat je nu betaald.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs1988

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.