Tand verbinding

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
365
20
Zuid-holland
Regelmatig maak ik als hobbyist kistjes, dienbladen en andere meubelstukken waarin ik de hoekverbindingen meestal met vingerlassen maakt.
Nu is mijn vraag als je een dienblad maakt en de hoeken moeten in elkaar gelijmd worden wat is dan de beste manier om te zorgen dat verbindingsnaden goed in elkaar worden getrokken en niet open blijven staan.
Ter verduidelijking heb ik wat foto`s bijgevoegd op de foto`s is te zien dat de pennen iets buiten de wand steken deze worden later afgeschaafd.
Als je de lijmklem op de hoeken vast zet en aandraait wordt de verbinding niet goed aangetrokken omreden dat de lijmklem op de pennen drukt en niet op de wand van het dienblad.
Als je de lijmklem iets uit de hoek zet dan trek de wand bij het spannen van de lijmklem hol.
Wat is de beste oplossing?vingerlas verbinding.jpgIMG_20200429_141836288.jpgIMG_20200429_141854691.jpgIMG_20200429_142113424.jpgIMG_20200429_143458109.jpgIMG_20200429_143509931.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Hey Simon, als je tanden altijd dezelfde grootte zijn, dan zou je het beste wat blokjes kunnen maken die precies tussen de tanden in druk zetten, een soort dikke 'kam'.

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
365
20
Zuid-holland
Beste Piet volgens de filmpjes op you tube blijken dit ook vingerlas verbindingen te zijn.
Maar wat is dan het verschil in vingerlas en tand verbinding?
Vertel het ons.
Simon

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.635
300
Als je de lijmklem iets uit de hoek zet dan trek de wand bij het spannen van de lijmklem hol.

Als dit gebeurt kan je in beide richtingen (in het midden en voor elke richting) een spreidklem gebruiken en de hoeken perfect op 90 graden zetten mbv je haakje.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.381
1.047
Omgeving Leiden
Inderdaad wordt op internet deze tandverbinding ook wel vingerlas genoemd. Verwarring alom ha,ha.
De dikke kam van redwoodworking is natuurlijk de oplossing. Is even wat werk om er acht te maken, maar op een gegeven moment heb je een voorraadje gemaakt voor verschillende tanddiktes en spatieringen.
Stukje multiplex, daar de latjes op lijmen van de juiste dikte en op de goede afstand van elkaar. Daar dan 8 stroken van zagen. Klaar.

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
60
4
Is het veel werk om de maatvoering van de vingers aan te passen zodat ze niet oversteken.?

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.381
1.047
Omgeving Leiden
Hoi Woody65,

Bij dergelijke verbindingen steken de tanden expres een beetje door. Dan kan je ze later afschaven zodat ze precies gelijk vallen met het materiaal.
Te kort wil je zeker niet, want dat is een heel gedoe om alles weer in orde te krijgen. Blijft over 'precies' en dat gaat mij in elk geval nooit lukken voor alle tanden.

Thomasz

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.899
1.129
Leeuwarden
Om de begripsverwarring te verminderen heb ik de titel van het topic aangepast. Youtubers halen de begrippen weliswaar door elkaar, maar dat wil nog niet zeggen dat het correct is. Als houtbewerkingsforum kunnen we een bijdrage leveren aan duidelijkheid. Ik laat het bij de wijziging van de titel omdat die voor de zoekmachines essentieel is.

Veel plezier verder met deze interessante discussie!

Fons

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.129
949
Enschede, Twente
Vierkantjes triplex met secondenlijm op de diepere delen lijmen. Dan kun je op de hoek klemmen. Je tikt ze er zo weer af en schaven moet je toch.
Alternatief: de 'blue tape' methode gebruiken.
Nog een alternatief: de vierkantjes op een plankje lijmen. Kun je het vaker gebruiken.

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Eerste wat mij aan de foto opvalt is dat je slechts 2 planken klemt. Weet niet of dat alleen voor de foto is maar lijkt mij beter om alle hoeken tegelijk te lijmen of in ieder geval klemmen. Dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je het hout echt scheef trekt tpv de verbinding. En volgens mij moet je in dit soort situaties ook niet enorm hard klemmen, het is immers geen koude lijmverbinding.

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
365
20
Zuid-holland
Allereerst bedankt voor jullie reacties.
De vraag van Tieske waarom niet alle hoeken gelijktijdig worden gelijmd en in elkaar gezet dat heeft te maken met de tijd van lijmen en inelkaarzetten van het dienblad ,de lijm droogd n.l. vrij snel .
Tevens heb ik niet voldoende lange lijmklemmen om op alle vier hoeken te bevestigen.

Het idee van Jos om in het midden kruis latjes te plaatsen lijkt mij de beste oplossing, dit ga ik uitproberen.

Simon

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.298
489
je hebt voor de binnenzijde een stevig hulpstuk gemaakt.
maak ook iets dergelijks voor de buitenzijde met wat ruimte in de hoek voor de doorstekende pennen

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Je hebt ook lijm die langzamer droogt en als je vaker dit soort bladen maken kun je overwegen meer klemmen te kopen. Maar het makkelijkste is wellicht nog: de andere verbindingen gewoon koud (zonder lijm) in elkaar zetten, dan heb je hetzelfde effect.

Die kruislatjes werken ook alleen als je de andere delen ook in elkaar zet namelijk...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.