Tafelzaag

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Teneinde mijn verzameling oud ijzer uit te breiden, ben ik vandaag een tafelzaag op wezen halen. Bouwwijze lijkt wel wat op inca, maar dan groter en alles is van gietijzer of staal. Motor was een dikke 250 watt, dus die ga ik vervangen voor iets sterkers. De maximale zaagblad maat is 254 mm. Hoeveel vermogen zou genoeg zijn? Ik heb volgens mij nog ergens een 1,1 kw krachtstroom motortje liggen. Zou dat te doen zijn, of zal ik op zoek gaan naar een 1,5 kw motortje? De zaagas wordt aangedreven door een enkele A snaar op een mini v snaar poelietje, Dus een hele grote motor gaat niet werken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Wat is de maximum zaagdiepte? Meer dan 2000W heeft volgens mij sowieso geen zin bij deze diameter zaagblad, maar mogelijk is de zaagdiepte door de stevige constructie erg beperkt en kun je het dus af met nog veel minder vermogen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
1500W lijkt me dan de juiste range om in te zoeken. Met 1 fase zou ik eerder naar de 1700-1800W neigen, zeker als je ook denkt wat dikkere zaagbladen te gaan gebruiken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik ga eerst de 1,1 kw motor opgraven en kijken of ik er een geschikte poelie bij heb. De rest een beetje ontroesten en gangbaar maken. De machine lijkt een kloon van een delta rockwell tilt top tafelzaag van na de tweede wereldoorlog. Ook zo'n onderstel met van die naar buiten buigende pootjes. Alleen de langsgeleider is bij mijne een stang waar een vierkant metalen blok over schuift, waar je dan een houten plankje op moet schroeven. Als het motorvermogen echt te laag is kan ik er altijd nog een grotere opzetten. Maar ik ben bang dat de maat van de zaag as poelie het over te brengen vermogen beperkt. Misschien dat ombouw naar multibelt dan helpt, maar ik heb voorlopig genoeg andere projecten, dus eerst maar eens zagend maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
De Haan, dat was als ik het mij goed herinner toch de 220 motor die op je draaibank zat? Ik heb het liefst al mijn machines op krachtstroom.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Nieuwe lagers en een nieuwe v snaar poelie besteld. Zaag is gemaakt door de tanner trailer corp. uit nieuw zeeland. Iemand daar in nieuw zeeland heeft goed gekeken naar wat er goed en minder goed was aan een delta 1160 en een in mijn ogen betere versie gebouwd. Deze tanner heeft geen aluminium of zamac onderdelen. Alles is gietijzer of staal. De bevestigingsmaterialen zijn een mix van metrisch en ww. Er is niet voorzien in een plek voor een spouwmes maar daar lig ik niet echt wakker van. Eerst maar eens 8000 eiken plankjes voor de vloer van wederhelfts nieuwe atelier er door heen jassen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ornament, als iemand eens een handleiding in leken taal plaatst, wil ik best foto's proberen te plaatsen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
als iemand eens een handleiding in leken taal plaatst, wil ik best foto's proberen te plaatsen
Je bedoelt een handleiding om foto's te plaatsen ga ik dan vanuit?

Ik zal een poging doen...

Zorg dat de foto in kwestie op je pc/laptop/telefoon etc staat (in ieder geval, het apparaat waarmee je het bericht hier wilt plaatsen).

Klik hierboven in de balk op de knop met de foto
Afbeelding.jpg

Klik in de popup vervolgens in het vak (waar "Klik hier" in staat); selecteer de foto uit de map op je pc en klik op Openen.
Als het vak er anders uit ziet (en er wordt gevraagd om een url in te geven) klik dan eerst op de linkerknop (rood omcirkeld) en vervolgens in het vak.
Afbeelding1.jpg

Als je de geplaatste foto aanklikt, verschijnen de 4 hoeken van je foto 4 lichtgrijze blokjes; door deze te verslepen kan je je foto indien gewenst groter of kleiner maken.

Op de iPhone (en waarschijnlijk dus ook op andere telefoons) werkt het vergelijkbaar, als je dan in het vak klikt ( "klik hier") krijg je de vraag waar je de foto vandaan wilt halen, kies dan voor Fotobibliotheek om bij de foto's op je telefoon te komen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Klusrob je overschat mijn kennis. Ik maak een foto op mijn ifoon . Hoe komt die dan op mijn niet apol computer?
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Klusrob je overschat mijn kennis. Ik maak een foto op mijn ifoon . Hoe komt die dan op mijn niet apol computer?
:unsure: Gewoon usb stekkertje aansluiten tussen je niet appel computer en de aifoon en toestemming geven als je appeltelefoon daar om vraagt.
(en vervolgens de telefoon leeghalen als zijnde een usb-stick)
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Klusrob je overschat mijn kennis. Ik maak een foto op mijn ifoon . Hoe komt die dan op mijn niet apol computer?
Gewoon de foto naar je eigen mailadres sturen. Dat is het snelst en waarschijnlijk ook het makkelijkst. Mits je natuurlijk je mail leest via je iPhone. Gebruik je daar een app voor?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Lachen, ik heb alleen een laadstekkertje en ik gebruik mijn telefoon ook alleen als telefoon. Om te bellen en gebeld te worden dus. Het valt blijkbaar nog niet mee om iemand zonder computerkennis uit te leggen welke stappen hij moet nemen om een foto op het forum te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Klusrob je overschat mijn kennis. Ik maak een foto op mijn ifoon . Hoe komt die dan op mijn niet apol computer?
Touché. Aan die wedervraag had ik niet gedacht :unsure:

ik heb alleen een laadstekkertje
Als je het stekkertje uit dat blokje met die 2 pinnetjes haalt (de adapter), heb je een kabeltje dat in je pc gestoken kan worden. Dus een USB-kabel.
Als je daarmee de appel verbind met de pc, krijg je waarschijnlijk de vraag hoe je de telefoon wilt openen (met de verkenner) en dan kan je bladeren naar de foto's.

In deze link staat e.e.a. uitgelegd, volg hier Methode 1.

Is er niet iemand in je familie/kennissenkring die je dit een keer wil voordoen?

Gebruik je je telefoon ook wel eens om te internetten?
Zo ja, dan open je dit forum daarop en dan voeg je daar de foto toe.
Dan kan je mijn beschrijving wel volgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.