tafelzaag: welke kant tegen de langsgeleider

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als je toch veilig wilt zagen kun je altijd een hulpgeleider op je originele geleider monteren die je kunt verschuiven, kan bv een hardhouten lat zijn...
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
De meeste van die maataanduidingen kun je ook verstellen, en ik ben ook altijd geneigd om even na te meten tussen geleider en tandje zaagblad;)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Even een aanvullende vraag: op zaagtafels zit een eventuele rol/schuiftafel altijd links van het zaagblad. Ik ben bezig met een eigenbouw zaagtafel mbv een cirkelzaag en dan zit de motor links van de zaag en dus in de weg voor de roltafel. Die zou ik dus rechts willen maken. Ik zie zelf geen probleem, anders dat voor rechtshandigen het wellicht handiger is als de roltafel links zit.

Iemand een gedachte?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben bezig met een eigenbouw zaagtafel mbv een cirkelzaag en dan zit de motor links van de zaag en dus in de weg voor de roltafel.
dit probeer ik mij voor te stellen
welk type cirkelzaag wil je gebruiken ?
een tafelcirkelzaag of een handcirkelzaag ?
bij de laatste zit de motor links (zie foto), maar als je die onder een tafel hangt, dan komt die rechts
bij een tafelcirkelzaag met rolwagen komt de rolwagen ideaal slechts een paar mm van het zaagblad

1620240658836.png
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
dit probeer ik mij voor te stellen
welk type cirkelzaag wil je gebruiken ?
een tafelcirkelzaag of een handcirkelzaag ?
bij de laatste zit de motor links (zie foto), maar als je die onder een tafel hangt, dan komt die rechts
bij een tafelcirkelzaag met rolwagen komt de rolwagen ideaal slechts een paar mm van het zaagblad

Bekijk bijlage 102764
Handcirkelzaag. Op het plaatje beweeg je het hout dan van rechts naar links. Je staat dus aan de andere kant van de zaag, en dus zit die links onder de tafel. Ik wil de roltafel inderdaad naast het zaagblad. Dat kan wel met de tafel links, maar dan heb ik geen ondersteuning over de breedte van de motor. Met de tafel in mijn geval rechts hoef ik alleen rekening te houden met het kantelen van het zaagblad.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Handcirkelzaag.
nu ben ik mee
als je een handcirkelzaag onder een tafel hangt, en het zaagblad naar jou toe draait, dus aan de voorzijde naar onder de tafel gaat, dan zit hier de motor links ipv rechts bij een stationaire zaag met een roltafel
anders dat voor rechtshandigen het wellicht handiger is als de roltafel links zit.
een roltafel zit inderdaad links van het aan de voorzijde neerkomende zaagblad
bij het zagen zit je linkerhand als eerste op het hout, en je rechterhand achteraan
de achterste hand heeft het meest controle op het zagen
dus voor rechtshandigen is het het best dat dat de rechterhand is
de roltafel. Die zou ik dus rechts willen maken. Ik zie zelf geen probleem
ik evenmin
het is een kwestie van oefenen
als rechtshandige ben ik mijn pc-muis met de linkerhand gaan bedienen
het is even wennen, maar gaat vlot
het voordeel is dat ik nu met de linkerhand kan klikken & rollen, en tegelijk met de rechterhand kan schrijven

succes met de roltafel
kan je het ontwerp en resultaat met ons delen ?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Als ik zo ver ben , zal ik het zeker delen. De roltafel wordt op basis van v-groef lagers en dinrail (afgekeken van iemand op youtube die op die manier een goedkope cnc heeft gebouwd.

Met links mijn muis bedienen heb ik ook jaren gedaan wegens rsi-klachten. Inmiddels heb een verticale muis.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.