Tafelzaag ergernis

de-hout-amateur

Nieuw lid
24 mei 2024
20
5
Het hoge noorden
Meer en meer ben ik mij aan het verdiepen in het werken met hout en daarbij uiteraard het nodige gereedschap aangeschaft.
Het is soms lastig om naast een verbouwing nog te hobbyen maar ik merk dat ik wel rust vind in deze nieuwe hobby.
Onlangs heb ik een tweede hands invalzaag van Festool aangeschaft en het meerendeel bestaat nu uit Parkside (Performance).
Nu bevalt die lijn van Parkside prima maar ik merk toch dat een merk zoals Festool meer precisie heeft, dit valt goed te merken in de afkortzaag en de tafelzaag van mijn Lidl merk. Volgende week komt de alleszuiger van Parkside Performance binnen die ik wil aansluiten op een cycloon, schoon werken is wel zo fijn.
De tafelzaag van Parkside heeft kracht zat en met een leuk Ecotools blad erin gaat het door alles heen.
Het is alleen de langsgeleider een gepiel om gewoon haaks te zetten, een design van niks.

Is hier een makkelijke oplossing voor of is het beter om te zoeken voor een andere tafelzaag?
1725108099935.png
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
389
171
Noardeast-Fryslân
Op Youtube zijn heel veel filmpjes te vinden over zelfbouw langsgeleiders zoals deze, deze en deze. Of zelf zoeken op table saw fence, parallelanschlag of (kan 9 nog tussen al het buitenlandse geld) parallelaanslag.
Vraag is of er wat tussen zit waar je wat aan hebt en of het jou de moeite en de tijd waard is: de tijd die je daar aan besteed kun je niet meer aan je verbouwing besteden. Wellicht is het slimmer om een andere (2e handse zoals een Inca) te kopen die nauwkeuriger werkt. Gebruik zelf veel Parkside maar die tafelzaag heb ik zorgvuldig vermeden: leek mij eerlijk gezegd niets. Had het vermoeden dat niet alleen de geleider onnauwkeurig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: de-hout-amateur

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.012
825
Nootdorp
Als ik het goed zie is de geleider maar aan èèn kant vast te maken. Daardoor blijft het een probleem, lijkt me.
 
Die geleider is ook nog bar gevaarlijk. Op die geleider moet een hulpgeleider zitten die zo is af gesteld dat zodra het hout bijna is door gezaagd het afgezaagde hout vrij komt van de zaag. In de huidige situatie is de kans aanwezig dat de zaag het hout er uit slingert.

M.vr.gr. Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
389
171
Noardeast-Fryslân
Heb het filmpje bekeken en, los van de standaard ingebouwde beperkingen, valt er meer te finetunen/afstellen dan ik verwacht had. Zou mooi zijn als dit voor jou voldoende is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.886
Gaanderen
Mijn Erica Mafell 85 daar staat het zaagblad ook iets uit het lood. Doen ze bewust zodat het hout niet klemt tegen de aanslag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.