Tafelzaag beginnersvraag ivm (ongewild) niet rechte verzagingen

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
Hoi,

Sinds eergisteren ben ik trotse eigenaar van een Makita 2704 met onderstel. Een supergoede tweedehands deal kunnen doen. De machine ziet er nagenoeg perfect uit. Ik heb er 2 extra zaagbladen bij gekregen en nog een jig om de zaag als afkortzaag te gebruiken.

Ik ben totaal nieuw op een tafelzaag en heb dus wat vragen ivm de techniek ervan. Het simpelste wat ik kon verzinnen is een kubus met 45° verzagingen, dan moet ik niet gaan nadenken over de maten en kan ik de langsgeleider gewoon laten staan, ik had verwacht dat dat het simpelste is om een "perfect" resultaat te bekomen.

Nu merk ik dat als ik de 6 plaatjes die daaruit komen niet 100% haaks lijken. Als ik de kubus in elkaar steek, klopt het niet helemaal. Ik merk dat de werkstukken die gezaagd zijn op de zaag blijven liggen (die 45° gekanteld staat) tussen de zaag en langsgeleider, ik heb ze proberen weg te duwen maar dan duwde ik ze op het zaagblad en hoorde ik de zaag vertragen, leek me helemaal geen goed idee, dus trok ik de stukken maar terug maar dan hoor je dat de tanden van de zaag rakelings terug tegen het werkstuk "schaven" als het werkstuk terug schuift tot voor het zaagblad. Het is ook een kubus van ~7cm groot (zaag afgesteld op 5cm + dan de 45° naar buiten). Dus het zijn kleine stukken. De zaag heb ik op exact 45° gezet, dat heb ik met een laserliner uitgemeten op het zaagblad zelf en eerst 0° gemeten op de zaagtafel. Het lijkt me dan ook niet aan de hoek van het zaagblad te liggen t.o.v. het werkstuk, Als ik 2 stukken tegen elkaar zet, lijkt de hoek van de 2 bijeen ook echt 90°

Kan iemand misschien een "top-5" van dingen aangeven wat er mis zou kunnen zijn? Mijn eerste vermoeden gaan uit naar mijn techniek (of gebrek daaraan).

Ik heb het vermoeden dat de zaag goed afgesteld is. Ik schat dat ik op ~7cm een millimeter uit haaks zit. Dat lijkt me erg veel om aan de zaag te liggen omdat het geen instapzaag van de ALDI is (ik heb niets tegen dingen van ALDI, maar je snapt waarschijnlijk wel wat ik bedoel :) ). Ze is optisch ook in goede staat, ook mooi netjes afgestoft, geen zaagsel te zien op de zaag bij verkoop. De verkoper gaf me in alles een eerlijke en competente indruk en zijn workshop zag er ook echt picco bello uit. Ik heb weinig reden om aan te nemen dat het aan de zaag/zaagblad/afstelling ligt. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het wel degelijk kan.

Of misschien moet ik de vraag ook anders stellen: stel dat ik alles goed doe en de zaag goed afgesteld is, zou ik dan mogen verwachten dat ik met deze zaag vrij eenvouwdig een "perfecte kubus" kan maken van 5cm groot, die zonder morrelen en duwen mooi in elkaar valt?

IMG_3133.JPG
63561447464__3BB4BA7C-8586-4ED4-8008-877E6B070AFD.JPG

[edit]
Ik denk dat ik de dingen in deze video ook al eens ga bekijken:
[/edit]
 
Laatst bewerkt:

pmnl

Nieuw lid
9 mei 2020
1
1
Het kan uiteraard altijd aan de techniek liggen, maar ik zou het toch eerst zoeken in de afstellingen van de zaag of de gebruikte sled.

Ik neem tenminste aan dat je de meegeleverde sled gebruikt hebt voor het afkorten van het plaatmateriaal, en dan is de kans prima aanwezig dat die toch niet helemaal haaks is. Dit zou je kunnen controleren met de "five-cut method", maar met een afwijking van 7 mm. op nog geen 10 cm. moet je dit met het blote oog ook al wel redelijk snel kunnen zien lijkt me. Desnoods zet je de jig even rechtop en leg je dan een lange rechte lat/waterpas op de blokken (de voor-/achterkant van de sled). Loopt e.e.a. weg, dan is je sled niet haaks.

Een andere optie is dat je blad van voor naar achter niet recht loopt, of wellicht staat de parallelaanslag niet 100% parallel (klemt dit model ook aan de achterzijde?).

Hierdoor zouden de eerste 2 stukken die je tegen elkaar legt nog wel enigszins haaks zijn, maar is de voorkant feitelijk wel nét iets hoger/lager als de achterkant wanneer je e.e.a. in elkaar vouwt. Hoe meer stukken je hier vervolgens tegenaan zet, hoe meer dezeafwijking wordt versterkt. M.a.w.:
  • Is het zaagblad toevallig krom?
  • Staat het zaagblad van voor naar achter netjes in lijn met de miter slots?
  • Staat de parallelgeleider van voor naar achter in lijn met de miter slots?
  • Staat de parallelgeleider wel haaks op de tafel?
Alle bovenstaande zaken (m.u.v. het laatste punt) kunnen er voor zorgen dat de zaag van voor naar achter niet recht zaagt. Het laatste punt kan er voor zorgen dat je verstek niet helemaal lekker sluit, maar dat zou dan wel over de gehele lengte van het stuk moeten zijn.

Hieronder een tweetal YouTube filmpjes met wat tips/uitleg, wellicht dat je daar wat mee kunt?

En nog 1 v.w.b. de five cut method (v.a. +/- 6:50):
 
  • Leuk
Waarderingen: buco

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
Thanks, dat ga ik allemaal eens checken! Misschien best om eerst de machine na te kijken om dat al uit te sluiten.

De langsgeleider klemt achteraan effectief. Ik heb wel gemerkt dat je de langsgeleider bewust scheef kan zetten als je er tegen duwt tijdens het klemmen. Ik vermoed dat de constructie zodanig is dat als je er geen kracht op zet tijdens het klemmen (wat uiteraard dom is in normale omstandigheden), de langsgeleider indien correct ingesteld, perfect parallel loopt met het zaagblad.

De jig die ik heb gekregen heb ik niet gebruikt daarvoor omdat het zaagblad op 45° staat voor de kubus te maken. De jig is enkel voor verzagingen met het zaagblad op 90°.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Zoals ik lees en het hopelijk goed begrepen heb heb je de parallel aanslag gebruikt.
bij grotere zagen kan je die terug halen zodat hij niet verder als de helft vh zaagblad komt. Ik denk dat je best op de geleider een strook kunstof kunt maken tot Max de helft van je zaagblad. Daardoor kan je werkstuk achter de tanden zich opzij bewegen.
 

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
Zoals ik lees en het hopelijk goed begrepen heb heb je de parallel aanslag gebruikt.
bij grotere zagen kan je die terug halen zodat hij niet verder als de helft vh zaagblad komt. Ik denk dat je best op de geleider een strook kunstof kunt maken tot Max de helft van je zaagblad. Daardoor kan je werkstuk achter de tanden zich opzij bewegen.
Ik heb inderdaad deels de parallel aanslag gebruikt. Eerst maakte ik een "lat" langs weerszijden 45° gezaagd, dat met de parallel geleider. Dan heb ik de lat 90° gedraaid om van de lat vierkanten te maken. Daarvoor heb ik de lat op de "cross cut" geleider (geen idee hoe dat ding heet) gelegd en tegen de parallel aanslag geduwd en opnieuw gezaagd tot ik een ja , piramide zonder top had zeg maar.

Er zit nog een aluminium latje bij de zaag die je inderdaad op de parallel geleider kan aanbrengen, ik vermoed dat dat die daar wel eens voor zou kunnen zijn. De verkoper zei dat hij dat nooit gebruikt had en dat was effectief voor kleinere stukken te maken.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Als je zulke kleine vierkantjes zaagt, kan je beter zorgen dat je langsgeleider de blokjes niet opsluit tegen de zaag. Je hebt grote kans dat er een blokje een beetje draait en dan tussen de langsgeleider en het zaagblad gewigd wordt. Resultaat een deuk in de langsgeleider en een afgebroken bevestiging. Ik ben helaas ervaringsdeskundige. En je kan als dat gebeurt ook beter niet in de lijn van het zaagblad staan. Het werkt veiliger als je de langsgeleider zo ver terug haalt dat je hem wel als afkort aanslag kan gebruiken, maar dat je blokje los is als je bij de zaag komt. Als de langsgeleider niet terug geschoven kan worden, kan je er een hulpblokje op klemmen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Kleine stukjes zaag je beter met zo'n zaagslede als in het derde filmpje van pmnl. Daarvan zijn legio voorbeelden te vinden op youtube. Doordat je nu langs de langsgeleider zaagt, duwt het zaagblad (wat parallel staat), je zaagwerk wat scheef. Op een zaagslede kun je het goed klemmen.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Naast wat er hierboven allemaal al gezegd is:

Met zulke kleine stukjes kan het ook de inlegplaat zijn. Heb je de zaag keurig op 45gr gezet t.o.v. de tafel, maar als de inlegplaat net niet correct is uitgelijnd, klopt dat niet meer. Ook heb je de kans dat die inlegplaat iets wiebelt. (Althans: dat is bij de standaard inlegplaat van mijn DeWalt 7492 het geval. Een zelfgemaakte inlegplaat heeft dat opgelost en is direct "zero clearance".)

Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je zaagtafel volledig schoon is. Wat zaagsel en splinters kan net voor die paar tienden verschil in graden zorgen.

Als je vaker 45gr gaat zagen (en zeker op die kleine stukjes), dan is het verstandig om ook een slede met een 45gr zaagsnede erin te maken.

Als laatste: kan je de slede niet gebruiken om die kleine stukjes rechtopstaand 45gr te zagen? (Dus zaagblad op 90gr en het hout op 45gr inklemmen in de zaagslede.)

Persoonlijk vind ik een tafelzaag van dit formaat te groot voor werkstukjes van 5x5x5 cm. Zowel qua zuiverheid als qua veiligheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
Persoonlijk vind ik een tafelzaag van dit formaat te groot voor werkstukjes van 5x5x5 cm. Zowel qua zuiverheid als qua veiligheid.
Daar zeg je wel wat, ik was gisteren ook al aan het denken dat dit toch niet helemaal veilig te noemen is.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Dergelijke mini kubussen zij verre van simpel en rondom exact 45 graden zagen met enkel gebruik van de lansgeleider is op geen enkele zaagtafellekker gaat.


voor kleine stukjes adviseer is je een goede zaagbak te maken waar je het hout in kan klemmen
en hierop alles te zagen dat minder dan 30cm lang is.
kleine stukjes zagen op de circelzaag is anders een gevaarlijke hobby
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.