tafeltje van oude pallets

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hallo allemaal,

Ben bezig met een tuinbank te maken van oude pallets. Nu wil ik er ook een tafeltje bij maken, zie schets. IMG_0816[1].jpg plankjes zijn 15mm dik. Mijn vraag is hoe kan ik het blad het beste maken? Kan dit d.m.v. een enkele laag planken en dan verlijmt met deuvels? Of moet ik 2 lagen (of meer??) op elkaar lijmen? En dan verspringend op elkaar lijmen of trekt hij dan juist krom? En hoe kan ik het beste de regel aan de poten bevestigen, met pen-gat of deuvel verbinding? Moet ik het blad 'los' op het onderstel bevestigen, om werking van het hout op te vangen?

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Gr. CSK
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Ik heb ooit een keer een dressoir van sloophout gemaakt waarbij ik ook oud pallethout heb gebruikt.
Die heb ik allemaal aan elkaar verbonden (1 laag, ongeveer 15 planken in de breedte) met een undercover jig en lijm.
Werkte hier prima en is niet krom getrokken.
Ook de deurtjes heb ik zo gedaan en het frame ook.

Zie fotodressoir 1.jpg
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Een undercover jig is dan een soort schietschroef zegmaar? Het tafeltje moet overigens onder de veranda komen, ik weet niet of dat nog uitmaakt voor de constructie?
Gr
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
volgens mij bedoelt hij potgaten / "pocketholes' door middel van een 'geleider' boor je scheve gaten in een plank waardoor de ze aan elkaar kune schroeven.

Als je even zoekt op het forum, het is al meerdere keren voorbij gekomen
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Een undercover jig is een mal om gaten schuin in het hout te boren, daarna kun je er een schroef in draaien en het stukje hout verbinden met een ander stuk hout.

large_13535874798467.jpg

large_13535874792331.jpg

large_13535874795416.jpg
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Oke ik snap em, maar ik ga maar voor deuvels denk. Kan ik onder de veranda standaard witte houtlijm gebruiken?

Ik zou geen witte houtlijm gebruiken of de watervaste van titebond. Maar mijn ervaring is dat als je gewoon witte houtlijm van bisson neemt en het wordt vochtig in de winter bijv dat je witte naadjes gaat zien waar de lijm zit, en de lijm dus zacht wordt.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Neem een d4 lijm, liefst constrictie (bruis) en buiten geen verstekken op de manier toepassen zoals jij wilt
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik zou geen witte houtlijm gebruiken of de watervaste van titebond. Maar mijn ervaring is dat als je gewoon witte houtlijm van bisson neemt en het wordt vochtig in de winter bijv dat je witte naadjes gaat zien waar de lijm zit, en de lijm dus zacht wordt.

Dan gebruik je denk ik de verkeerde lijm. Of te grote lijmnaden.
Welke lijm en type gebruik je dan?

Ik gebruik zelf de Bison KM45 en herken dat niet.
Geen gesmeer met uit bruisende lijm, of zwarte vingers door de lijm.
http://bouwtuig.nl/houtlijm-bison-km45-750gr-d4-1-comp-watervast.html
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Zal mijn werkschoenen even uittrekken en zachte pantoffeltjes aan trekken.
Ik vind die Kreg jig een erg lelijke houtverbinding. Lelijke manier van amerikaans houtbewerken.

Ik vind dan een messing bolkop schroef van buitenaf geschroefd met een sierringetje nog mooier.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hier een foto van de tuinbank. Geheel is wat grof afgewerkt:eek:, maar goed is mn eerste houtprojectje en voor dit 'genre' is dat ook niet erg.. (dacht ik:)) Kan ik dit met Danish Oil afwerken, of met iets anders?
Verschil van kleuren hout is in het echt minder als op foto..

photo-20130420174745-1.jpg photo-20130420174803-2.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.