Tafeltje van esdoorn

MarcoScholten

Nieuw lid
3 okt 2022
17
47
Gelderland
Ik wilde een salontafel maken. Mijn eerste echte meubel van mooi hout. Een soort waterval tafel maar dan met ronde hoeken.
Als een prototype heb ik eerst een monitor standaard gemaakt in dezelfde vorm.
1736247889269.jpeg
Hier heb ik bij de ronding een soort box joint gemaakt. Oersterk maar ik vind het grote licht/donker verschil met het kopse hout wat minder mooi. Daarnaast ontstaat er wat relief verschil, niet zichtbaar wel maar voelbaar, doordat het kopse hout niet krimpt en de rest wel.
Wel wat geleerd dus door dit te doen. Best goed gelukt maar niet perfect.

Voor de tafel besloten dat ik lichter hout wilde en geen kops hout bij de ronding. Dat is toch een beetje het focuspunt van de tafel dus daar wil ik een mooie houtnerf hebben.
Mijn keuze is gevallen op esdoorn hout. Ik moet zeggen dat het een beetje een drempel voor me was om de eerste keer een fijnhouthandel binnen te stappen. Maar ik ben zeer goed en vriendelijk geholpen bij de arhnemse fijnhouthandel. Zeer zeker voor herhaling vatbaar.

Na de planken een paar dagen te hebben laten wennen in de woonkamer heb ik ze op lengte gezaagd en mooi geschaafd. Wat een genot om met mijn nieuwe vvd bank te werken. Ik doe de richting van de planken in de breedte zodat ik geen kopse kanten bij de ronding krijg. Allemaal korte plankjes dus.
1736248209728.jpeg

1736248258507.jpeg
1736248465172.jpeg
Daarna verlijmd tot paneeltjes voor de bovenkant en zijkanten. Bij de zijkanten een lat er op gelijmd om straks een binnen radius te kunnen maken. Ik hou alle hoeken vooralsnog gewoon haaks zodat ik goed kan klemmen tijdens het verlijmen.

1736248494067.jpeg

1736248510461.jpeg
Na het verlijmen van het geheel moet er aan de binnen en buitenkant een ronding aan gemaakt worden. Bij de monitor standaard heb ik gemerkt dat het lastig is om goed te krijgen als ik dat volledig uit de vrije hand doe.
Daarom frees ik nu eerst de rondingen een klein strukje in met een kantenfrees en een mal. Daarmee zijn de rondigen mooi strak afgetekend en moet ik alleen nog (heel veel) overtollig hout weghalen.
Om het meeste hout weg te krijgen heb ik wat dingen geprobeerd, frezen, wegzagen met een handzaag of cirkelzaag. Maar uiteindelijk vond ik een schaaf en veel geduld nog het fijnst werken. Ook leuk om aan het eind een enorme berg houtkrullen te zien liggen. De binnenhoek was de lastigste. Het laatste stukje heb ik gedaan met een pvc buis met een heel iets kleinere radius waar ik met dubbelzijdig tape een stuk schuurpapier korrel 40 op geplakt heb. Daarmee had ik effectief een hele grote rasp in de juiste radius en dat werkt goed.
1736248570380.jpeg
1736248609300.jpeg
Na het schaven nog wat ronde kantjes gefreest, geschuurd en in de osmo hardwax olie 3041 gezet.
Ik heb verder geen staal ingefreest aan de onderkant tegen kromtrekken. Ik had dat wel al gekocht maar vind het eigenlijk niet zo nodig. Deden ze vroeger ook niet. Ik ga wel zien of ik het mis heb.
1736248664721.jpeg

Wat heb ik er van geleerd?
- Je eigen meubels maken is leuk!
- Ik heb niet goed opgelet met de richting van de groeiringen op de hoeken. Aan de ene kant heb ik ze mee laten lopen in de ronding en aan de andere kant heb de onderste tegen de ronding in laten lopen. Dat geeft een minder mooi beeld op de ronding.
- Esdoorn is fijn hout om mee te werken. Splintert niet. Kops hout voelt mooi glad na schuren.
- Ik ga vaker mooi hout halen. Volgende projectje een apothekerskast in walnoot...

Bijlagen

• 1736248382211.jpeg
    1736248382211.jpeg
    145,5 KB · Weergaven: 15

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
469
214
Mooi gedaan!
Ja, fijn hout is zo'n genot om mee te werken (naast het mooie uiterlijk). Zeker ook met handgereedschap, wat je waarschijnlijk gemerkt hebt met het schaven van die hoek.

• Leuk
Waarderingen: MarcoScholten

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.