Tafelsteun kolomboormachine reparatie

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Afgelopen week een tweedehands Contimac CH 16 N gekocht, zag er bij aankomst helemaal goed uit, geen speling, boort perfect.
Echter na inspectie blijkt dat er een scheur in de tafelsteun zit, deze loopt horizontaal, terwijl de druk de andere kant op gaat op het moment dat je de steun vast zet op de kolom.
Na even zoeken geen vervanger van Contimac kunnen vinden, maar wellicht dat er een van Huvema past, maar dat kost toch weer tegen de 100,-. Dus ik wil eerst even kijken of het op een andere manier op te lossen is.
Het beste zou zijn om te "brazen" oftewel solderen, en anders lassen. Maar lassen is erg lastig met gietijzer. Zelf bezit ik ook niet de nodige skills hierover.
Nu is het idee om op het uiteinde van de scheur een gat te boren die hopelijk verder scheuren voorkomt. En dan de scheur met JB Weld of Bison Kombi Metaal te "lijmen, wellicht er daarna nog een metalen plaatje overheen lijmen als Patch.
Wat is jullie mening?
En heeft iemand dit probleem eerder gehad?
Overigens ik woon in Eindhoven, mocht iemand kunnen en willen helpen.
 

Bijlagen

  • IMG_20220302_152336.jpg
    IMG_20220302_152336.jpg
    47,5 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Dure epoxy's is zonde van je geld in deze. Uitslijpen en hardsolderen kan, maar dan moet je het zelf kunnen. Als je er iemand voor moet betalen, kan je beter een vervangingsdeel kopen. Het gebeurt wel vaker met gietijzer. Mensen proberen die bout zo'n beetje door het gietstuk heen te draaien. Lichtjes vast is al voldoende. Is dit een vaste tafel, of een hoek verstelbare.?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Als ik op onderdelen voor je machine zoek, is de tafelsteun als onderdeel leverbaar, origineel van contimac. Daar zou ik eerst eens informeren.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Als ik op onderdelen voor je machine zoek, is de tafelsteun als onderdeel leverbaar, origineel van contimac. Daar zou ik eerst eens informeren.
Die kan ik niet vinden.. Contimac zelf reageert ook niet op mail helaas.
Maar inderdaad is deze veels te strak vast gezet door eerdere eigenaar. Denk je dat deze nu nog wel goed te gebruiken is? Als ik hem nu handvat zet voelt alles heel stevig aan namelijk.

Het is een hoek verstelbare.
Als er iemand is die kan helpen met het klusje van solderen hoor ik dat graag.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
De eerste waar ik onderdelen vond was bij de belgische contimacverdeler. Onderdeel nr 7, tafelsteun. Je kan ze toch maandag gewoon bellen? Hoor je vanzelf wel hoe of wat.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Niet lijmen. Dat is gepruts en jammer van de tijd.
Het advies van Chevy zou ik allereerst proberen..
Levert dat niks op of blijkt het te kostbaar dan zou ik boven en onder de scheur paar gaten boren, draad in tappen en een ``brug`` monteren. Vooral een ruim deel overbruggen en niet een brug gemaakt van een dunnig plaatje. Tussen het brug/deel en de gescheurde tafelsteun zou ik epoxy doen als een soort goed passend vulmiddel zodat alles mooi aansluit.

Klaas

.


Tweede optie is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.