Tafelproject "Life"

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.842
2.098
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben eindelijk, EINDELIJK aan een project begonnen waar ik al maanden naar uitkeek. Het maken van een nieuwe tafel. Die hebben wij niet nodig, maar ik ga pogen deze te verkopen zodra hij af is.

De bedoeling is dat ik een object maak waar prominent het Nederlands geoogste wilgenhout in verwerkt wordt dat ik een tijd terug heb gekocht. Dit zijn niet de mooiste of beste planken voor zo'n project, en wilgenhout zou misschien ook niet voor velen de eerste keuze zijn, maar juist daarom dus. Een eerbetoon aan 'simpel' hout en een poging een object te maken dat laten zien dat we alle bomen moeten vieren.

Ik ga nog niet heel veel verklappen over mijn ideeën, maar er zal epoxy bij te pas komen, want dat is ook iets dat al een tijd op mijn bucketlist staat. Ik wil alleen geen 'rivier'tafel maken want dat is wel een beetje vaak gedaan al. Maar goed, voor dat dit al kan gebeuren moeten ze een stuk vlakker zijn dan ze nu zijn (scheluw vooral). En omdat mijn Jet nét een paar centimeters tekort komt om deze plakken te verwerken, moest ik een oversized 'flattening jig' bouwen. Ik besloot mijn werkbank daarom wat aanpassingen te geven.

1729078543924.jpeg
1729078554380.jpeg
1729078559234.jpeg

U ziet een verbrede vuren bak op de werkbank zelf geschroefd. Deze is waterpas gemaakt in 4 richtingen. Daarop een stijve eiken geleider, ingesmeerd met siliconenvrij glijmiddel en voorzien van vaste wielen aan één kant en wielen op een gasveer op de andere kant, zodat de geleider verstelbaar is en op meerdere breedtes kan werken. Dit is vooruit gedacht want zodra de bladen verlijmd zijn tot één blad moet deze een eindbreedte krijgen van ongeveer een meter en anders moet ik straks wéér een geleiderbak bouwen.

Volgende stap is dus het vlakken van één zijde van alle 4 de wilgen schaaldelen en bepalen welke twee uiteindelijk het blad zullen vormen. De anderen zullen de poten en overbrugging voor het onderstel gaan worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.