Tafelboormachine voor kleine werkplaats.

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Voor mijn nieuwe werkplaats zoek ik een compacte kolomboormachine. Gebruik voor hout, maar ook metaal. Toepassing voor meubilair, maquettebouw en prototyping. Ik zoek een evenwicht tussen precisie, uitlading en boordiepte. Te besteden 300 tot 500 ex BTW nieuw of jong gebruikt. Ik zie veel Chinees spul met slechte reviews. Is Optimum goed?
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Kijk eens naar de Bosch pbd 40 710w,
De nodige positieve reviews..

Mijn voorganger in deze werkplaats heeft er zo een. Leuk ding met interessante opties, maar ik zoek iets groters en zwaarders. Vooral met metaal moet het sterk en stijf zijn.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Wat me bij veel merken opvalt dat je er echt slechte recensies over tegen komt. Sommige machines van Huvema lijken weer op die van Güde en die recensies zijn ronduit slecht. Ik wil me zo'n miskoop besparen. Een tweedehandse is een optie, maar dan wel een A-merk. Jan, wordt die van jou ook onder een andere naam verkocht?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Bijna ieder betaalbaar merk haalt zijn spullen uit China. Het is bijna onmogelijk om een product helemaal in Europa te produceren en dan nog steeds een lage prijs te bieden. Niet zonder stevige concessies te doen qua kwaliteit. Er zijn maar een paar fatsoenlijke fabrieken voor dit soort onderdelen in China, en bijna ieder merk haalt daar dan ook zijn spullen. En vooral in China geldt: alles kan, maar je krijgt waar je voor betaald hebt. Dus als je een kolomboormachine op de markt wilt zetten die hier 60 euro kost dan kan dat, maar vraag niet hoe dik het materiaal nog is waarvan het gemaakt is of wat de kwaliteit van het gietwerk is. Zelf heb ik een tandje zwaarder gekocht, dus een 16-serie: http://www.ltcschaijk.nl/boormachine/249-tafelboor-hu-16-nh. Nog geen problemen gehad, de machine draait netjes en doet waarvoor hij gemaakt is.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Voor dat budget is er wel een AI te vinden, dat is dan niet jong gebruikt Maar uit de tijd dat er niet op een paar kilo gietijzer werd gekeken.
Loopt zo mooi stil zo,n ding,
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zou zeker kijken naar een tweede hands. Er worden veel boormachines op MP aangeboden. Veel ervan is rommel maar regelmatig zit er iets goeds tussen. (En ook de oudere Huvema's zijn niet slecht hoor).

mvg
klaas0639
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Bijna ieder betaalbaar merk haalt zijn spullen uit China. Het is bijna onmogelijk om een product helemaal in Europa te produceren en dan nog steeds een lage prijs te bieden. Niet zonder stevige concessies te doen qua kwaliteit. Er zijn maar een paar fatsoenlijke fabrieken voor dit soort onderdelen in China, en bijna ieder merk haalt daar dan ook zijn spullen. En vooral in China geldt: alles kan, maar je krijgt waar je voor betaald hebt. Dus als je een kolomboormachine op de markt wilt zetten die hier 60 euro kost dan kan dat, maar vraag niet hoe dik het materiaal nog is waarvan het gemaakt is of wat de kwaliteit van het gietwerk is. Zelf heb ik een tandje zwaarder gekocht, dus een 16-serie: http://www.ltcschaijk.nl/boormachine/249-tafelboor-hu-16-nh. Nog geen problemen gehad, de machine draait netjes en doet waarvoor hij gemaakt is.


Ik had ooit een Huvema afkortzaag, erg goed voor zijn geld :) Wat is bijvoorbeeld het grote verschil tussen een Huvema HU 16 NH en een Huvema HU 16-2 Topline? Hoeveel preciezer is die 200 eur verschil? De machine moet mee tot mijn laatste reis :)
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Boktor,
Een tijd geleden heb ik een Optimum b14 nieuw gekocht. Je kan er gaten mee boren, maar het is een rammelding. Veel speling dus.
Ben daarna bij Huvema in Veghel geweest. De hu13 is wat afmetingen en vermogen ongeveer hetzelfde, maar dat is ok alles.
De Huvema is een en al degelijkheid en loopt bijzonder rustig. En de tafel kan je omhoog draaien met een slinger. Goed spul.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
ik heb een paar dagen geleden een Optimum B23 pro op een veiling gekocht, 2e hands kom je (ik) ze niet echt tegen, maar dat is óf een goed punt of juist niet ;p
ik kan er nog niet zoveel van zeggen, want ik heb hem nog niet echt gebruikt, maar hij is wel super degelijk, zwaar, stil, rustig

boordiepte 80mm, tafel is 360graden draaibaar en kantelbaar en de hoogteverstelling is met een slinger.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Ik heb een Huvema HU 16 T Profi (750W) uit 2012. Ik kan er niks verkeerd over zeggen. Degelijke machine!
Enige wat mij soms stoort is dat je het toerental regelt door 2 riemen te herleggen. Voor hout durf ik dat nogal eens te "vergeten" ;-).

Groeten, Johan
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Ik ben van plan om ook een tafelboormachine te kopen. Af en toe een ijzeren/alu plaatje doorboren maar vooral voor boren in hout (multiplex) en forstnerboren van gaatjes in plankjes.
De Huvema HU 13-2 N lijkt me een mooie boor, die van prijs (320 euro ex btw) ook nog meevalt.

Iemand die dit kan bevestigen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.