Tafelblad: vullen scheuren met epoxy

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ik ben bezig een grote beuken plaat te vlakken. Hoop werk met een frees en geleiders, ik heb al 5 vuilniszakker met zaagsel verzameld, en er moet nog een goede centimeter af...

In het blad zitten een aantal scheuren, knoesten en oneffenheden. Deze wil ik gaan vullen, en in allerlei films zie ik dat ze daar epoxy voor gebruiken. Naar ik begrijp bij voorkeur zwart, omdat dit een mooi contrast geeft.

Nou schrik ik een beetje van de prijzen van epoxy die ik tegenkom, mede omdat ik geen idee heb hoeveel ik moet aanschaffen - maar gevoelsmatig gaat het dan al snel om liters en in niet om flesjes. Ook zijn er nogal wat soorten, waarbij gietepoxy mij het meest logisch lijkt.

Iemand een hint waar (en wat) aan te schaffen? Ik zal vanavond even een foto van het blad zetten, voor het idee.
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
64
14
de verre zuiden
poly-pox is redelijk geprijsd dacht ik,
heb het ook lokaal in eindhoven gevonden bij een autoschadeherstel supply store (in de hurksestraat). Zo'n 30 euro literprijs denk ik.
Kleur kun je zelf bepalen; epoxyhars is normaal kleurloos, je kan kleurpigmenten of andere spullen erin mixen.

Hoeveel je precies nodig hebt hangt van je scheuren/noesten etc, je zou het kunnen inschatten door een beetje breedtes dieptes lengtes meten.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Afhankelijk van de afwerking wordt de epoxy blootgesteld aan UV licht. Met UV licht gaat gewone epoxy kapot, het wordt geel en de sterkte loopt terug. UV licht houdt je tegen met veel pigment, zwart in dit geval, maar voor het mooie effect is het beter om maar heel weinig pigment toe te voegen, waardoor het een ietsje transparant blijft. Er zijn ook epoxy harsen die van een UV blocker voorzien zijn, de heldere giet epoxy harsen. Ik zou even zoeken naar zo'n hars, bij b.v. de fa Duursma, die dat ook op de Open Dag Hout demonstreren. Maar ook Mr. Boat en Polyservice hebben het.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.