Tafelblad van eiken parket latjes

Dionneke

Nieuw lid
14 dec 2025
4
0
Nederland
Ik heb een parketvloer (met emotionele waarde) van minstens 130 jaar oud uit een oud gebouw. Deze was ‘gelijmd’ met bitumen op de ondergrond in de vorm van tegels en met een omranding van planken van 10 cm met aan beide kanten een strookje wenge.
Jaren geleden heb ik alle tegels uit elkaar gehaald en heb de bitumen eraf gekregen en rondom geschaafd. Van alle plankjes (op de zijkant) ca. 200x18 mm ca 700 stks wil ik nu een tafelblad maken omrand met die planken uit de vloer (zie tekening). Afmeting 300x120 cm…Naarmate ik verder kom, kom ik allerlei issues tegen die ik graag in dit forum wil voorleggen.
Mijn plan is om allereerst het middenstuk te gaan lijmen > zijkanten haaks (laten) zagen > dan pas de zijkanten er aan lijmen.
Ik denk dat het handigste is om de plankjes met de bovenzijde van de tafel (face down) op een vlakke plank met daartussen PE-folie zodat ik niet de plankjes vastlijm op de ondergrond. Ik denk daarmee een redelijk vlak blad te kunnen krijgen zonder te moeten laten schuren of schaven (als dit al mogelijk is met die afmeting).
Ik vraag me ook af of ik alle plankjes in 1 keer moet verlijmen om later geen aftekening in het blad te krijgen en tussentijds geen gedonder met uitgeharde lijmresten?
Lijmklemmen van 120cm+ heb ik niet en wil spanbanden gaan gebruiken in combinatie met aan weerszijden flinke houten balken.

Om lijm op de plankjes (700) aan te bengen heb ik ooit ergens een apparaat gezien waarbij in een bakje met lijm een rolletje half onder gedompeld die lijm oppikte dat vervolgens afgestreken werd door een schraper die op dat rolletjes drukte, waarna de lijm op het hout werd aangebracht door het hout aan de bovenzijde over de rol te bewegen. Wie snap het nog:)… Daarom maar een schets toegevoegd. Herkend dit iemand?

Ik zou heel graag opmerkingen, adviezen en andere ideeen etc. horen.



TB.jpeg

1765877390947.jpeg
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.154
1.053
Enschede
ingoogni.nl
Lijmklemmen van 120cm+ heb ik niet en wil spanbanden gaan gebruiken in combinatie met aan weerszijden flinke houten balken.
Niet alle lijmen hoef je altijd maar "koerthard" aan te drukken. Denk aan vis- of huidlijm (en mogelijk anderen). Dat duw je aan tot het is afgekoeld. Dat heeft het voordeel dat je in een hoek kunt beginnen en latje voor latje kunt werken. Geen stress om alles ingelijmd te krijgen en te persen.

Je zou dan bijvoorbeel een grote spaanplaat met je folie kunnen beklede. dan latje voor latje lijmen en leggen. Naast de latjes sla je dan een spijkertje (nagel) dat het latje aanduwt. Werk vanuit een hoek, bouw langzaam een driehoek op zodat je nooit ergens iets tussen hoeft te wurmen.

Uiteindelijk, hoe je het ook lijmt, zul je het resultaat toch nog een keer moeten nabewerken, vlakken of vlakschuren (bandschuur met schuurraam als er veel hoogte verschil is andres kan de vlakschuur volstaan)

Dan je omlijsting, je tafel gaat in de breedte uitzetten en krimpen. Dus de omlijsting op de kopse kanten van de tafel niet verlijmen, maar zo monteren dat het blad er tussen kan bewegen. Er zijn diverse methoden voor.

EDIT: twee vragen die bij me op kwamen,

Is 18mm dikte genoeg? Of heeft dat versteviging nodig? Geen idee.

Ik verwacht het niet, de manier waarop het parket gelegd was kennende, maar hebben de plankjes veer en groef? Zinvol om die er in te maken? Geen idee of het wat toe voegt.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.445
1.139
Enschede, Twente
Ik heb iets dergelijks gedaan, maar met grotere plankjes, zonder messing/groef of wat dan ook, gewoon goed haaks gezaagd/geschaafd. Als ondergrond een deur gebruikt - zo'n simpele van mdf-achtig materiaal met een kartonnen honingraat-kern. Wel de rand wat stabieler gemaakt (vuren latten erin gelijmd).

Lijmen: beginnen met een strook in het midden langs een vastgeklemde rij (in mijn geval een Festool-rail). Wel eerst een beetje uitgezocht waar te beginnen om goed uit te komen. Gewone houtlijm gebruikt, verdeeld met een kam (heb er van Bindan - heel handig), telkens genoeg voor een verlijmsessie. Plankjes met een schuifbeweging placeren. Overtollige lijm met een natte doek wegwissen.
Als de planken vlak genoeg zijn zuigen ze zich als het ware vast aan de ondergrond. Ik geloof dat ik toen net gelijmd materiaal 'geklemd' heb met een tussenlaag plastic, handdoek, plank en een zware systainer erop.

Na uitharden de kieren gevuld met houtstof/lijm mix en secondelijm. Omdat mijn plankjes gelijk van dikte waren, iets van 4 mm dik, voldeed schuren met de Rotex. Randen van 6 mm dik massief eiken gemaakt. Blad met olie afgewerkt.
Onderzijde gewoon geschilderd om het een beetje 'luchtdicht' te maken.

Blad is nog steeds vlak, wat ik verklaar door het gebruiken van een deur.
 

Dionneke

Nieuw lid
14 dec 2025
4
0
Nederland
@schrijnwerker
Ja, is misschien toch beter, ik moet toch ook de kopse kanten inlijmen.
@knotwilg
Dat van die driehoek lijmen is een goed idee! Ik heb inmiddels 2 ltr Titebond III lijm wat mij geadviseerd werd mede omdat het blad ook zelfdragend moet zijn.
De latjes zijn allemaal geschaafd waarbij ik hoop niet teveel te hoeven schuren nadien.
Zou het blad toch nog uitzetten/krimpen; is zeer oud hout en de vochtigheid is ca. 11% nu.
Vwb die 18 mm: mijn fout. Dat heb ik niet duidelijk uitgelegd. De plankjes worden op het vlak van 200x45 mm verlijmd, dus staand. Zichtbaar op het blad is 200x18mm.
@Bert Vanderveen
Zou olien voldoende zijn ter bescherming tegen vlekken? Het wordt een tafel waarop constant wordt gewerkt, gehobbyd en ook dient als eettafel. Ik had het idee om te finischen met Skylt.

Dank jullie voor de input zover!

Ik heb nog een fotootje toegevoegd om duidelijk de opbouw te laten zien.
 

Bijlagen

  • IMG_0216.jpeg
    IMG_0216.jpeg
    48,9 KB · Weergaven: 18

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.445
1.139
Enschede, Twente
Zou olien voldoende zijn ter bescherming tegen vlekken? Het wordt een tafel waarop constant wordt gewerkt, gehobbyd en ook dient als eettafel. Ik had het idee om te finischen met Skylt.
Voor intensief gebruik denkelijk niet, maar ik heb persoonlijk geen moeite met gebruikssporen op een tafel. En ook hou ik niet van glans.
Dat geschreven hebbend: de tafel die ik nu bijna af heb (eiken blad) heb ik afgewerkt met Osmo Topoil, Natural en Zijdemat & dat ziet er heel strak uit en schijnt zich goed te houden, vermits regelmatig schoongemaakt en bijgewerkt. We zullen zien — deze belandt in een gezin met heel jonge kinderen…
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.748
3.947
Als je lekker door wil kunnen werken, zet je de binnenplankjes met 2 rvs nagels vast. Je rolt er lijm op , schuift hem tegen de vorige plank aan en schiet hem vast.
 

Dionneke

Nieuw lid
14 dec 2025
4
0
Nederland
Ik zie liever niet teveel gebruiksporen. Ik ga proberen met beits wat meer te accentueren en daarna af te werken met Skylt. Skylt is mat en niet glanzend.
Glasplaat vindt ik niet mooi! Dan verliest het blad ook het warme houten karakter. Overigens een glasplaat van 3 x 1,2 mtr……..?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.792
2.699
Terkaple
www.woodworking.nl
neen
NEEN !
olie is geen niet-doorlatende afwerking
komt eender wat op het hout, dan moet je er snel bij zijn
zo niet, dringt de vlek door de olie, EN in het hout
wil je toch olie, neem dan een proefstuk, olie het, en gooi er op wat je denkt dat er ooit op zal komen
ik zou zeggen ja, ja, ja. Zelf werk ik eigenlijk alles af met olie. Osmo, b.v. de hardwax olie is gemaakt voor vloeren, waar je met natte laarzen over loopt etc. Dat gaat echt prima en een tafel met olie afgewerkt voelt veel natuurlijker als eentje met lak.
Een ander nadeel van Skylt is, dat de tekening van het hout erg flets blijft. Het moment dat een werkstuk af is en je het in de olie of glanzende lak zet is prachtig, dan komt het hout tot leven. Ik heb recent wel bij iemand een aanrechtblad met glanzende lak ingerold en daarna een laagje skylt, dat geeft wel een mooi effect. Helaas heb ik 11 jaar geleden onze eiken vloer in de Skylt gezet, het werd een bijna dode vloer en daar waar veel gelopen wordt glanst het nu. Volgende keer echt in de hardwax.
Als je je tafelblad 3x in de Osmo hardwax zet, krijg je gegarandeerd geen vlekken in het hout, uit eigen ervaring op een 10 tafels en werkbladen.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Bert Vanderveen

MvdB

Nieuw lid
13 mei 2018
10
2
Transparant tafelzeil dan?
Heb ik ook op mijn eiken(fineer) keukentafel. Bleek al meerdere keren handig: toen iemand een kaars liet omvallen, toen een kleuter met zijn bestek op tafel zat te rammen, en al die keren dat er een glas drank (van water tot rode wijn) omviel.
Schoonmaken met een natte doek, en het oppervlak van de tafel is na 5 jaar nogsteeds maagdelijk.

Maar je moet wel plastic willen accepteren..
 

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
143
111
Oosterbeek
Als je je tafelblad 3x in de Osmo hardwax zet, krijg je gegarandeerd geen vlekken in het hout, uit eigen ervaring op een 10 tafels en werkbladen.

jaap
In onze kamer staat een (relatief nieuwe)tafel met walnoot dikfineer. Door de meubelmaker is deze afgewerkt met Osmo hardwax olie. Uit de werkplaats met twee lagen en later, om redenen, heb ik er nog een derde en vierde laag opgezet. Een druppel water op tafel resulteert in zeer korte tijd in een vlek die er niet meer uitkomt terwijl de Osmo er een maand of drie op zat toen het gebeurde. Het was noodzakelijk om de heleboel tot op het hout te schuren (soms ben ik heeeel blij met dikfineer) Dit hebben we drie keer geprobeerd. Toen was voor mij de maat vol en heb ik de verbeterde houtolie van de Cockerije er opgezet en later afgewerkt met natuurzuivere bijenwas. Geen enkel probleem meer gehad.
Conclusie: Osmo heeft zoveel goede gebruikservaringen dat het geen slecht spul kan zijn, maar bij mij komt het nooit meer in huis...., of Jaap dan mazzel heeft gehad of ik pech mag ieder voor zich uitmaken.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
558
61
Groningen
Heel herkenbaar wat hier wordt geschreven: net als Kees heb ik relatief slechte ervaringen met Osmo, op de vloer (snel vlekken), het gaat nu redelijk maar Skylt is tot nu toe onovertroffen: een rodewijnvlek veeg je er na twee weken met een natte doek van een tafeltje.

Maar: helemaal eens met Jaap, het hout slaat dood.

Met beide gewerkt hebbende zou ik nu (osmo) olie adviseren, vanwege het karakter / look en feel en mogelijkheid tot lokaal bijwerken. Tegenwoordig werk ik m'n meubels dus ook af met osmo :)
 

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
126
52
Nijmegen
Ik heb een vloer van 60m2, en een van 14m2 gelegd van deze latjes...Hoogkantparket, maar dan plat gelegd. Parketlijm gaat super, inlijmen met 2-3 mm kam, en de latjes strak tegen elkaar erin duwen. Ik heb het afgewerkt met Skylt, dat ziet eruit alsof het ongelakt is, maar na 5 jaar begint het wel wat te glimmen, daar waar je leeft.. De vloer was op die manier goedkoper dan de lijm (of lak :))
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.884
2.838
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik zou zeggen ja, ja, ja. Zelf werk ik eigenlijk alles af met olie. Osmo, b.v. de hardwax olie is gemaakt voor vloeren, waar je met natte laarzen over loopt etc. Dat gaat echt prima en een tafel met olie afgewerkt voelt veel natuurlijker als eentje met lak.
volledig akkoord dat olie hout tot leven brengt
heb de mazzel, of eigenlijk klant heeft de mazzel, dat die een keuken met olie afgewerkt heeft
vlekken van - ze weten het niet meer - is door de olie gedrongen
vlekken liggen in een rechte lijn, maar op een reeks fronten
afschuren en weer in de olie zetten ?
bang afwachten tot het weer gebeurt ?
mogelijks is er olie en olie
🤞
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.495
579
Ik zou eerst balken maken van ongeveer 5-8 plankjes dik.
deze opnieuw vlakken en op dikte maken en dan van die balken het blad samenstellen
dan blijft het te overzien.

je ontkomt niet aan opnieuw vlakken na het lijmen als je een vlakke tafel wilt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.